handdator

Visa fullständig version : Hög Alfa!



Jakob
2006-11-20, 14:53
Hej!

En fin uppvisning av en F 18 Hornet som flyger med otroligt hög anfallsvinkel. Avslutar med att stå nästan still i luften. :shock:

F/A-18 'Hornet" Demonstration at Salinas Airshow 2005 -Vapor Shock Cone

Hälsningar

Jakob

hakank
2006-11-20, 20:06
Intressant fenomen ur aktern 30sec in på filmen..Vad kan det vara?
/Håkan

Arvid
2006-11-20, 20:27
Jag tror det blir så när man når ljudvallen, varför det blir så då vet jag inte.
Undra om det är nått modellflyg som har sprängt ljudvallen, svårt att med styrningen kanske om man har kamera och kraftig sändare.

Jakob
2006-11-20, 21:12
Hej!

Vad jag vet så har ingen sprängt ljudvallen med modell än så länge och jag tror att det skulle vara mycket svårt att hinna med att styra en sådan modell innan den försvinner utom synhåll. Det måste nog vara en mycket stor modell i så fall!
I Rinkaby utanför Kristianstad flög en av mina danska vänner i 550 km/h i somras enligt GPS:en i planet. :shock:

Här kommer en video på en som flyger runt 600 km/h

YouTube - Fast RC Jet II

Hälsningar

Jakob

Jakob
2006-12-14, 06:16
http://www.whoisthemonkey.com/videos/31f15-flying-with-1-wing

Se videon på en F-15 som flyger med bara en vinge! :shock:

Krille
2006-12-14, 12:12
Den alfan som planet har är ganska vanlig för mordärna stridsflygplan. Även våran egen Jas 39 kan flyga i liknande alfa.

Angående det 30sek inpå filmen hittade jag detta.
"När ett flygplan rör sig med en hastighet omkring ljudets kan tryck- och temperaturskillnader orsaka spektakulära kondensationseffekter. Förklaringar till fenomenet är omdiskuterade, men det skall inte kopplas till att ljudvallen "bryts", i och med att det kan uppstå även vid både under- och överljudshastigheter."

mac77
2006-12-14, 15:50
En som vet hur det är att flyga F-18 är min mascot Helge...han fick åka med ett pass i en av Schweizarnas kärror när vi var på övning i Norge.

http://flyg.txf.se/mac77/Bilder/Helge.JPG

Vet inte om dom körde överljud, men hornen hade växt lite på honom iallafall.

EPG
2006-12-30, 14:11
:shock: Jag har visserligen sett modellflygplan som har tappat stabbar och fenor och liknande men inget liknande det där!

Angående snabba jetmodeller, hur länge kommer det att dröja innan man ser modeller med dubbelströmsmotorer och EBK?

Krille
2006-12-30, 15:56
BeFaster:

vad menar du med "dubbelströmsmotorer"? Jag kan endel om flygplan men har aldrig hört det ordet. :?

Menar du jet motorer med vektoriserad dragkraft (kan vinkla utblåset/jetstrålen)
eller menar du motorer som kan fälla ner plåtar bakom motorn som gör att jetströmen strömmar frammåt?

mac77
2006-12-30, 17:43
BeFaster:

vad menar du med "dubbelströmsmotorer"? Jag kan endel om flygplan men har aldrig hört det ordet. :?

Menar du jet motorer med vektoriserad dragkraft (kan vinkla utblåset/jetstrålen)
eller menar du motorer som kan fälla ner plåtar bakom motorn som gör att jetströmen strömmar frammåt?

Både RM8 och RM12 är dubbelströmsmotorer, dvs att en del av luften går på "utsidan" av motorn", alltså förbi kompressorn, brännkammare och turbin och används bla till att kyla manteln på EBK'n.

Det där kommer på kursen "Jetmotorlära" och "Termodynamik" ;)

Krille
2006-12-30, 20:45
BeFaster:

vad menar du med "dubbelströmsmotorer"? Jag kan endel om flygplan men har aldrig hört det ordet. :?

Menar du jet motorer med vektoriserad dragkraft (kan vinkla utblåset/jetstrålen)
eller menar du motorer som kan fälla ner plåtar bakom motorn som gör att jetströmen strömmar frammåt?

Både RM8 och RM12 är dubbelströmsmotorer, dvs att en del av luften går på "utsidan" av motorn", alltså förbi kompressorn, brännkammare och turbin och används bla till att kyla manteln på EBK'n.

Det där kommer på kursen "Jetmotorlära" och "Termodynamik" ;)

Ahaa då vet jag.

Att RM 8 och RM12 hadde sådant visste jag. men vad det hette hadde jag inte hört förut :)

DennanHMFK
2006-12-30, 21:30
http://www.whoisthemonkey.com/videos/31f15-flying-with-1-wing

Se videon på en F-15 som flyger med bara en vinge! :shock:

vad för codec tros man behöva för att se den där filmen?
har en massa roliga färger när jag kollar på den. hehe