handdator

Visa fullständig version : Motorn stannar efter halvgas



Casimir_rc
2006-11-21, 15:35
När min kompis ger över halv gas så slår motorn av.Precis som om inte acken skulle klara av strömmen:Det är endast när han andvänder dynomax ack.

Setupen är följande:

Gws 350c i B växel
Gws Ics-300j Esc
Dynomax 8,4v 650mAh
Gws 8x6

Motorn drar 8,4A enligt tabell på gws hemsida.
Hur mycket A orkar dynomax ackar ge? Acken är helt ny,har haft problemet hela tiden.

Kenna
2006-11-21, 15:54
Det kan även vara så att motorn drar för mycket ström för det fartreglaget så det slår av pga "overcurrent". Testa köra ur accet för att matta det lite, eller gå ner i proppstorlek/stigning o testa.

Magnus G
2006-11-21, 18:37
Men mina förutfattade meningar om Dynomax-accar så har jag min gissning klar.
(Köpte en 8 cellers 1100mAh Dynomax acc men den visade sig vara mycket sämre under last än den 7cellers KAN acc den skulle ersätta.)


ICS-300:an är specad 8A konstant och 15A kortvarigt och en 650mAh NiMH acc av alla märken tappar spänning rätt ordentligt ifall man försöker dra mer än 8A ur dem så jag tror inte att det är överström det handlar om.

Men försök mäta acc-spänningen under last och se hur mycket den sjunker, det borde inte vara så svårt att konstatera ifall det är Dynomax accen det är fel på.

McRegor
2006-11-21, 21:27
Hej,
Håller med Magnus - även jag testade en 1100 mAh Dynomax och den var rent ut sagt skit - det hände precis samma som för er med den mindre acken. Den orkar helt enkelt inte med den belastningen utan att spänningen sjunker drastiskt. Skall ni ha mindre NiMh-ackar så kör hellere KAN eller ännu hellre GP.
Hälsningar
Roger

Kenna
2006-11-22, 01:05
Men varför skulle motorn då slå av, det lär ju inte ge mindre ström på mer än halvgas än under, eller är det så att när volten ökar på mer gas så sjunker strömmen så lågt att esc klipper kanske? Min erf med dåliga accar som inte presterar bra är att då uteblir effekten man önskar sig på mer gas.... klipper motorn så är det överbelastning på något vis..men men, jag sov ofta på elektroniklektionerna också... :lol:

McRegor
2006-11-22, 07:53
Hej,
Ja, jag har inte mätt vad som händer men erfarenhetsmässigt så sker just detta - orkar inte acken ge en högre strömuttag av någon orsak - kanske orsakat av en dålig cell nånstans i paketet - så klipper fartreglaget.
Motorn kan "hacka till" vid starten eller gå på svagt trottelpådrag men när man ökar pådraget så "dör" motorn.
Vad som händer borde vara att reglaget minskar "strypningen" av ström till motorn men när acken då inte klarar det påföljande högre strömuttaget (eller snarare försök till högre strömuttag) så sjunker spänningen på acken drastiskt och då "cuttar" fartreglaget.
Detta var (är) i mina ögon vanligare för NiMh-celler än för LiPo. Möjligen kan det bero på att man kanske försökte ta ut alltför stort effektuttag i så små celler som möjligt på NiMh-tiden - dom vägde ju trots allt en del så man kanske snålade på cellstorleken lite mera....
Men grundorsaken är nog som sagt att cellerna inte tål den belastning man utsätter dom för - oavsett batterityp.
Ja, detta var ingen vetenskaplig utläggning utan mera praktiska erfarenheter efter några års idogt elflygande..:)
Hälsningar
Roger

_nikke
2007-06-29, 14:48
Hejsan! såg att du har EXAKT samma problem som jag har..

löste det sig med ett nytt acc?

Mvh Nikke

Casimir_rc
2007-06-29, 18:20
Han körde med en annan ack och då funkade det. Men inte med Dynomax acken.

ButcherBird
2007-07-07, 00:11
möjligt att acken lurar ESC'n så endast servona får ström vid full gas?

hade samma problem igår själv, det löste sig med att jag laddade upp acken i 6 timmar... sen gick de bra.
anledningen till mitt problem va att laddaren indikerade färdigladdat men den tenderar att ha lite glädje mätare :)