handdator

Visa fullständig version : Startar ej....



Dj runar
2006-11-27, 15:35
Hej!

Min plastfar har en gammal OS 10 som han nu efter 15 år har plockat fram för att använda!
Men den startar ej... Stiftet glöder och är helt okej, det går bränsle igenom, men inget händer...
Vi fundera på om det kunde vara för dålig komp i maskinen, vi har provat nålinställningar från ½ varv upp till 3 varv, men inget!
Några ideer?

Jakob
2006-11-27, 15:49
Hej!

Det verkar som motorn inte får något bränsle. Skruva ut nålen 3 varv ta av glödströmmen och ge full gas. Håll sedan för insuget på förgasaren med tummen och dra runt propellern cirka 5 varv moturs. Kolla så att det sugs fram bränsle i slangen. Dra sedan ner gasen till 1/5 dels gas och anslut glödströmmen. Slå sedan runt propellern moturs. Då bör den starta om glödströmmen är tillräcklig och bränslet det rätta.
Bränslet kan bli dåligt om det stått några månader så att metanolen har tagit upp fuktighet.

Akta fingrarna!

Hälsningar

Jakob

bokis
2006-11-27, 16:13
Tjenare!
Tvåtaktare fungerar enkelt sett så här:
Har du bränsle ,kompression o gnista så går den...
Simpelt sett så uteblir en av dessa så är det rökt...
I ditt fall så skulle jag tippa på kompet om det är så att det kommer bränsledimma ur utblåset..
Ett sätt att starta trilskande småmotorer (gammalt indiantrick) är att snapsa dessa rätt in i utblåset,tänder den till då o varvar upp lite grann
så är det förgasarfel (täppt?) om det inte händer nånting så är det troligtvis kompet som är dåligt... har du starter eller flippar du den?

Krille
2006-11-27, 16:25
Jag tror (som bokis är inne på) att förgasaren är täpt.

Enklaste sättet är att... ta en bit brännsleslang och sätt på förgasaren. gasa fullgas. Blås i slangen. Det skall gå ganska lätt att blåsa in luft på fullgas. är det välldigt trögt eller stopp har du troligen gammal olja som kläggat igen i förgasaren. Detta har hänt mig ett par ggr.

Hur löser man det? Jo vrid ut nålen 5-8 varv och blås tills det lossnar.
Starta nu motorn (nålen brukar få vara mycket utskruvad 5 +varv) låt glöden sitta på och låt motorn gå så länge som den kan.

Nu kommer brännslet lösa upp den gammla oljan som ligger och motorn kommer få mer å mer brännsle och gå dåligt/stanna. Men då vrider man in nålen lite.

Att få olja att lossna tar från min erfarenhet allt från 5seks gång på motorn till 1-2min.

Dj runar
2006-11-27, 16:30
Vi drar runt den med en starter, och troligtvis är det nog kompet, eftersom det kommer bräsnledimma ur avgasröret....
ska kika vidare imorrn och se om man kan göra nått åt det...