handdator

Visa fullständig version : En moddad piccoZ



Svärd
2006-12-07, 18:52
Hej här kommer mitt första inlägg.
Jag som många andra kunde inte låta bli att köpa en piccoZ.
En rolig liten leksakshelikopter! Jag laddade koptern, satte den på bordet drog på lite gas vips så var den uppe i luften, den var inga problem att hovra med men den ville inte flyga frmåt
så jag tog två knappnålar med plasthuvud tryckte nålarna en bit in i nosen på koptern.
Gjorde ett nytt flygförsök denna gången gick det mycket bättre den flög lugnt framåt nu.
Jag flög runt lite i vardagsrum trots mitt lilla rum var det inga problem att flyga runt i åttor efter en stund kom min första krasch rakt in i väggen koptern tvärdog och ramlade ner på golvet, operation felsökning var ett faktum jag slog till och från strömbrytaren inget hände provade att ladda ladnings lampan tändes efter ett par minuter provade jag igen inget hände. Jaha då var det tid att göra ett ingrepp i koptern. Jag öppnade den och kunde konstatera att batteriet hade fått två stycken lufthål från nålarn jag hade balanserat koptern med - jaha det var bara att fixa nytt batteri. De som satt i var på 45mah fanns inget att få tag i köpte ett 90mah 1,5g tyngre än original passade utan problem tyngdpunkten hamnade lite längre fram nu. Provflygning; den kändes lite tyngre men mycket stabilare, flyger riktigt bra nu.

Varning! använd inte nålar, skruvar eller andra vassa föremål för att få tyngdpunkten rätt.

Jag rekommenderar 90mah batteri, det tar lite längre tid att ladda men du har mycket mer kraft och flygtid.

Mvh Svärd

colsson
2006-12-07, 20:43
Min kompis råkade ut för exakt samma sak!

Utmanaren2002
2006-12-08, 21:25
Jag har justerat tyngdpunkten med en frimärksstor pappersbit i nosen så att huvudrotorns luftström pressar nosen lätt nedåt vilken gör att den flyger framåt med lagom fart! Jag har säker flugit 5 timmar och den funkar kanonbra!
/Göran

colsson
2006-12-08, 22:56
Det första jag gjorde var att dra i en servoskruv i nosen. Funkar kalas!

Kenna
2006-12-09, 00:20
Jag har justerat tyngdpunkten med en frimärksstor pappersbit i nosen så att huvudrotorns luftström pressar nosen lätt nedåt vilken gör att den flyger framåt med lagom fart! Jag har säker flugit 5 timmar och den funkar kanonbra!
/Göran

Den borde inte kunna pressa ner sig själv, kraft och motkraft du vet, lika lite som man kan sitta i en segelbåt och själv blåsa i seglen för att komma framåt ;) däremot så behövs väldigt lite för att ändra tyngdpunkten något vilken gör att den lättare flyger lite framåt.

DrHanke
2006-12-09, 10:32
efter att ha sprungit ut på lagret för att hämta tejp så påpekade bokis att det faktiskt ingår vikter! Iaf i de nya som kom i veckan.

tonic
2006-12-09, 12:56
Jag har justerat tyngdpunkten med en frimärksstor pappersbit i nosen så att huvudrotorns luftström pressar nosen lätt nedåt vilken gör att den flyger framåt med lagom fart! Jag har säker flugit 5 timmar och den funkar kanonbra!
/Göran

Den borde inte kunna pressa ner sig själv, kraft och motkraft du vet, lika lite som man kan sitta i en segelbåt och själv blåsa i seglen för att komma framåt ;) däremot så behövs väldigt lite för att ändra tyngdpunkten något vilken gör att den lättare flyger lite framåt.


Jag håller inte med dig här kenna!!!

I detta fall så är man inte ute efter att helin ska "driva sig själv". Det handlar om hur helin lutar sig och med hjälp av en pappersbit kommer den att "vinkla" sig på ett annat håll. då får man en drivgraft fram, som önskat.

Kenna
2006-12-09, 14:19
Men att "huvudrotorns luftström pressar nosen neråt" det borde inte fungera enligt fysikens lagar, har läst detta på flera ställen och jag ifrågarsätter inte att det fungerar för det gör det tydligen men det kan rimligen inte vara så att den pressar ner sin egen nos..någon insatt kan säkert förklara det ingående :roll:

tonic
2006-12-09, 14:27
Men att "huvudrotorns luftström pressar nosen neråt" det borde inte fungera enligt fysikens lagar, har läst detta på flera ställen och jag ifrågarsätter inte att det fungerar för det gör det tydligen men det kan rimligen inte vara så att den pressar ner sin egen nos..någon insatt kan säkert förklara det ingående :roll:

Jag förstår dig Kenna!

I teorin så bör det inte fungera. Man kan ta en liknelse med dunfjädern och stenen som man släpper ner från ett tak. Om man tar detta i teorin så kommer de båda att falla lika snabbt ner. Då inte massan gör någon skillnad. Men! detta är endast i ett vakum utrymme. Så stenen i praktiken kommer falla som en sten:) och dunfjädern kommer att "flyga" ner då den har luften som bromsar.

Om man ska jämföra helin, så kan man göra det med ett flygplan som hovrar. När man ger dyk så kommer planet att luta nedåt och därmed kommer centrum i förhållande till gravitationen ändras. Då kommer givetvis planet att flytta sig framåt.


:headwal:

Ludde
2006-12-09, 19:27
:D om du skulle kunna blåsa heldundrandes hårt och länge skulle båten backa... inte för att du blåste på seglen.. utan för att du själv trycks bakåt och drar båten med dig...

ta tex en jetski.. vatten strålen behöver inte träffa nått för att driva den framåt :-)

går lika bra om den pekar snett upp i luften...

Heda
2006-12-09, 20:58
Men alltså när man ligger på huven på en jetski å gör en "fontän" så dras ju jetten neråt (under ytan) inte för strålen e i luften utan för att vatten intaget suger den nedåt, för det går ju inte att svänga med strålen i luften lixom :D


:

ta tex en jetski.. vatten strålen behöver inte träffa nått för att driva den framåt :-)

går lika bra om den pekar snett upp i luften...

Kenna
2006-12-10, 00:46
Man skall inte fundera så mycket, fungerar det så fungerar det :)