handdator

Visa fullständig version : Motor val i UCD 60



Plura
2006-12-18, 14:34
Hej,

Jag har börjat kolla lite på en 2:a modell efter min högvingade trainer i 40 storlek.

Jag har blivit rekomenderad UCD 40 eller 60 storlek. Jag har läst lite här om de olika modellerna och vad jag kommit fram till lutar det åt en 60 storlek.

Nu till min fråga. Vilken motorstorlek är lämplig? Har blivit rekomderad en Saito 125. Men jag vill inte ha en 4-taktare dels för det är svårare att ställa in och fler delar som kan gå sönder och priset. Går det köra en UCD 60 på en 2-taktare eller blir det helt fel. Jag kanske ska välja ett helt annat plan som lämpar sig för en 2-taktare mer men flyger snällt som en UCD 60 med små roderutslag

Mvh Pelle

loop
2006-12-18, 15:35
Det skall nog inte vara några problem att köra på en 2T. min svåger har köpt en Evolution 1.00 2T till sin UCD 60 men har tyvärr inte hunit flyga med den ännu.

http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=190_199_200&products_id=1541

Plura
2006-12-18, 16:05
Det låter ju bra att det kommer funka med en 2-tkt
Har kollat lite på en ASP .91 2-takt. Är det en bra motor?

Troligtvis blir det att jag köper från HAB, jag bor inte så långt där ifrån så det blir nog att jag åker dit så man kan klämma och känna lite. Innan man beslutar sig för vad det blir.

Kom gärna med mer synpunkter på val av motor och maskin.

/Pelle

remoteC
2006-12-18, 18:43
Har en ASP-91 i min Excite 90. Går mycket bra!

Roland

T5
2006-12-18, 19:12
Känner du absolut för tvåtaktsmotor pga priset etc... så kör på det, men för all del, du ska inte vara rädd för fyrtaktare.

Plura
2006-12-18, 20:05
Känner du absolut för tvåtaktsmotor pga priset etc... så kör på det, men för all del, du ska inte vara rädd för fyrtaktare.

Det är inte priset det står och hänger på. Men när man läser att det är bra att ha varvtalsmätare för att ställa in förgasaren. Justera ventiler etc. så backar jag en aning.

Jag kanske bara överdriver.

/Pelle

Tobbe O
2006-12-18, 20:56
Hänger inte motorvalet på priset så köp en YS 110 FZ.

YS 110 är helt underbar i en Do 60.

Vi var ute och flög i helgen och det var den enda motor som var helt opåverkad av kylan, jag körde med brännslenålarna precis som i sommar så om det är +25 eller -15 verkar inte ha någon betydelse för YSen.

Jag har kört ca 80 liter brännsle genom den utan ett enda problem, det enda jag brukar göra åt den är att kolla ventilspelet varje 5-10 timmar ungefär.

T5
2006-12-18, 23:03
Om du har nån i närheten som kan visa dig hur man ställer in motorn så lär du dig det på en gång, inga konstigheter... En fyrtaktare är trots allt "mysigare" att flyga än tvåtakt (Förstås min personliga åsikt).
Härligt ljud, bra drag och låg soppaförbrukning. En trevlig bi-effekt är också att de förbränner soppan bättre och planet blir inte alls så kladdigt som med tvåtaktare.
Man kan också uppleva att den trottlar snabbare och spinner upp proppen snabbare än tvåtakt, något som givetvis är en fördel för en 3D kärra.

Man använder varvtalsräknare (Tachometer) för att ställa bränsleblandningen några hundra varv under max för att försäkra sig att motorn får tillräckligt med soppa. Det kan vara lite svårt att höra de små variationerna i varvtal så därför är en tachometer en bra-o-ha grej.
En enkel tachometer kostar ~$25 och har en knapp. Tryck på knappen, sikta på propeller on läs av displayen....Vrid bränslenålen till toppvarv och backa tillbaka så varvet sjunker med 300. Klart!

Ventilerna kontrollerar man och justerar sällan...Typ ett par gånger per år, eller vid behov.
Det är inte heller svårt, man kollar att ventilspelet har rätt 'glapp' med ett bladmått.

Jag har en liten .52'a på min trainer och den är set-n'-forget.
Det enda jag kollar är att den lämnar en rökstrimma mot en blå himmel, har inte nålat den eller något på väldigt länge...Går rikt, med bra smörjning :)
Så när motorn är bra inställd och du kör på samma soppa varje gång behöver du inte skruva något förutom om vädret ändras markant eller du letar max effekt för varje flygtillfälle.



Fyrtaktare som borde vara bra storlek är OS 1.20-fs eller Saito 1.25
Har ingen erfarenhet av YS, men har för mig att det kanske inte är den bästa nybörjarmotorn då den har lite okonventionell teknik jämfört med de "vanliga" fyrtaktarna. Bäst effekt, men inte mest användarvänlig.

Plura
2006-12-19, 07:42
Tack, nu har jag fått lite att fundera på. Det kanske inte är så dumt med en 4-taktare i alla fall. Behöver ju kanske inte köpa den dyraste/bästa som första 4-taktare. Ska fundera vidare på vad det ska bli för motorval.

/Pelle

tonic
2006-12-19, 08:48
Tack, nu har jag fått lite att fundera på. Det kanske inte är så dumt med en 4-taktare i alla fall. Behöver ju kanske inte köpa den dyraste/bästa som första 4-taktare. Ska fundera vidare på vad det ska bli för motorval.

/Pelle

En fyrtaktare går som en dröm. Jag tycket att du ska välja en ASP som första val. Den är kanske inte lika stark som en OS, YS, Saito. Men dessa motorer går mycket fint. De är lättstartade och man mehöver inte pilla på nålarna stup i kvarten.

En länk till en "ASP"
http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=462

Plura
2006-12-19, 09:24
Jag har kollat lite på ASP 4-takt. På HAB sa dom om jag inte vill lägga så mycket pengar på en motor så var en ASP 91 hel ok val i en UCD 60 men jag funderar på att i så fall gå upp ett steg till en ASP 120.

Vad tror ni man ska välja en 90 eller 120 ASP motor i så fall. Som sagt jag är ju ganska ny inom modellflyg men jag vill ja gärna ha lite bra drag och kunna hovra utan problem.

/Pelle

T5
2006-12-19, 20:08
Kolla runt lite på nätet tex: rcuniverse.com och rcgroups.com och se vad de flesta verkar köra med för motor.
Jag tror UCD60 är ett populärt plan så du lär hitta många omdömmen om motorstorlek om du gräver lite.