handdator

Visa fullständig version : SA 46



Frank
2006-12-22, 22:23
Hej jag har köpt en SC 46A MKII / ABC och jag har märkt att den är tung att vrida runt om man säger så. Jag har nu kört den tre tankar och upplever en klar förbättring. Vad beror denna tröghet på och hur skall jag gå vidare. Jag är nybörjare och har inte haft samma problem med motorn som jag fick med i min Kyosho Calmato trainer. Denna motorn sitter på en Calmato sports och jag hoppas att mitt val av motorstorlek är korrekt. Hade från början funderingar på en 52:a men jag fastnade vid denna 46 motorn.

Jag hoppas på goda råd och tips från alla er här på forumet vilket för övrigt är helt fantastiskt för en nybörjare.


// Frank

mac77
2006-12-22, 22:41
Tjenare Frank!

Jo, ABC betyder att den inte har någon kolvring. Den använder sig av principen att cylinderfodret är en aning koniskt så att det blir tätt. Det är därför du upplever att den går lättare efter inkörningen.

/Marcus (i Ronneby)

Frank
2006-12-22, 22:50
Har du någon uppfattning hur länge denna tröghet kommer att sitta i? Jag har kört motorn tre tankar nu och som sagt det är en klar förbättring.

KG
2007-01-01, 12:17
Förhoppningsvis så sitter "trögheten" i länge
då det är en ABC motor
När motorn är varm så kommer det säkert att vara lättare då cylinderfodret är utvidgat, men en kall motor skall vara lite "trög"
skulle kolven löpa lätt i fodret kall, så kommer det bli dålig komp. när den blir varm.
//KG