handdator

Visa fullständig version : Juldagsflyg



Mr J
2006-12-25, 15:28
Ah, strålande solsken, absolut kav lugnt och tre plusgrader...
Flygsuget ramlade över en som en linjebuss :-)

Sagt och gjort, jag tog Zagin (Typhoon 430), sändaren och ett par ackar och gick ut till ett gräsfält ett par hundra meter bort.
Där ställde jag mig med solen i ryggen och kastade upp vingen, jösses vad kul det var :-) Efter en kvart var det dags att landa och byta ack.
Upp igen, och det var fortfande lika roligt :-)

När den andra acken var slut landade jag och när jag plockat upp planet upptäcker jag att jag befinner mig precis i kanten på en rejäl dimbank som kom inrullande med bra tempo.
Det var så jäkla tjockt att jag knappt såg två lyktstolpar bort...

Ibland har man lite flyt med timingen... :-)

Thomas
2006-12-25, 16:00
...
Å här springer man mellan fönstret och datorn och kikar än på dimman, än på Vägverkets vindsida. 1,5 m/s nordvästlig vid Lernacken. Inte f-n blir det nåt hangflyg med dom vindarna...
Fast NanoFalcon:en kanske gör sig bra i den svaga brisen. Radioinstallation kvar!

TB

hakank
2006-12-25, 17:45
Vindstilla i stockholm. Tog sonen med mig och premiärflög hans "The Flying Smile" efter att ha påtat ihop radioinstallationen under julhelgen:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=110656&page=&CurrentMainTopic=1

Fan, de e kul att leva!

/Håkan

bokis
2006-12-25, 20:12
Mr J= nationalskald o poet..Tår i ögat på Bokis..
Å Hakank:flyga,det är livet det!

hakank
2006-12-25, 20:48
Några ömma klunkar öl, och ett surr i luften (frugan övar på PicoZ) tog mig
kraft att lyfta luren* och bestämma:
1: Nyårsfirandet!
2: Flygningen i morrn!

Om ni passerar Hägernäs och spanar åt höger i morrn så ser ni nog ett gäng plan flyga i julberusning.

*(Ringde kompisen)

OlleP
2006-12-25, 21:26
Hangflygaren bröd är det deponflygarens död.
Ett gammalt djungelordspråk jag kom att tänka på.
Jag har haft några perfekta dagar att testa diverse flax på.

hakank
2006-12-25, 21:47
Hangflygaren bröd är det deponflygarens död.
Ett gammalt djungelordspråk jag kom att tänka på.
Jag har haft några perfekta dagar att testa diverse flax på.

För mig osökt in på att:

1: Skaffa hangflygvinge!
2: Använer EPP (Inte depron=pallar lite vind)
3. Träffade en hangflygande australiensare på Phuket med meningen;
You have to watch the trees. If the trees does not hanging around with the top hoopefully slooping almost to the ground it's not worth living!
4: Efter att ha törstat efter modellflyg (och både det ena och andra) så sträckte han fram vingen och jag höll i den. (Vingen alltså) Min kommentar var. Fan va tung de e.. Då han på ett lugnt sätt förklarade att saken måste vara tung för att klara av hanget:-)

(Bifogar bild på australiensaren vid tilfälle)

/Håkan

Mr J
2006-12-26, 02:23
...
Å här springer man mellan fönstret och datorn och kikar än på dimman, än på Vägverkets vindsida. 1,5 m/s nordvästlig vid Lernacken. Inte f-n blir det nåt hangflyg med dom vindarna...
Fast NanoFalcon:en kanske gör sig bra i den svaga brisen. Radioinstallation kvar!

TB

Ärligt talat tror jag inte ens att Nanofalcon hade fixat den vinden, det kändes mest som att flyga innomhus, fast med _väldigt_ gott om plats :-)

Mr J
2006-12-26, 02:25
Vindstilla i stockholm. Tog sonen med mig och premiärflög hans "The Flying Smile" efter att ha påtat ihop radioinstallationen under julhelgen:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=110656&page=&CurrentMainTopic=1

Fan, de e kul att leva!

/Håkan

Fan vad det är kul att läsa sådana inlägg :-)

Mr J
2006-12-26, 02:28
Mr J= nationalskald o poet..Tår i ögat på Bokis..


Jag bara kände att jag måste dela med mig av vad som var en stark upplevelse...

Kul att jag kunde röra dig för en gångs skull, och inte bara tvärtom :-)

Mr J
2006-12-26, 02:38
Hangflygaren bröd är det deponflygarens död.
Ett gammalt djungelordspråk jag kom att tänka på.
Jag har haft några perfekta dagar att testa diverse flax på.

För mig osökt in på att:

1: Skaffa hangflygvinge!

/Håkan

Rekommederas varmt, jag är jättegröngöling på hangflyg men är helt såld...
Jag har äntligen upptäckt hangflyget efter mer än 30 års modellflygande, jag har inte flugit så mycket hang. Men tillsammans med en massa likasinnade galningar så har jag insett att man är mycket klokare om man sticker ut och utnyttjar vinden istf att sitta inne och sura över att det blåser för mycket för att flyga :-)
Det har på nåt konstigt vis gett en helt ny dimension till modellflygandet.

Nu sitter man helt plötsligt och gnäller för att det blåser för lite, eller i fel riktning :-)