handdator

Visa fullständig version : Är det ngn som köpt en Spektrum?



Jakob
2007-01-02, 22:02
Hej!

Är det ngn som köpt en Spektrum? Troligen en revolution på gång inom vår hobby.

Här kommer en bra video på en som provat! :p

http://www.flyinggiants.com/gallery/showphoto.php?photo=18258

DrHanke
2007-01-02, 22:53
Revolution och revolution, DX6 har funnits ett tag, det nya är att de är full räckvidd på DX7 med riktigt diverserty mottagare (dubbla mottagare).

Jag har haft förmånen att få fingra på en flygkompis DX7:a och den verkar trevlig, ska bli kul att få se hur det fungerar i verkligenheten! Låter honom prova först innan jag köper en egen och planterar mina egna maskiner *ler*

http://www.junkshop.nu/flyg/drhanke/dx7/dx7_6_20061223.JPG

http://www.junkshop.nu/flyg/drhanke/dx7/dx7_1_20061223.JPG

http://www.junkshop.nu/flyg/drhanke/dx7/dx7_5_20061223.JPG

Vill man köpa en finns de Här! (http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=4076)

Ludde
2007-01-03, 12:29
Det är det största som hänt sedan radiostyrning kom.. alltså 2,4ghz användningen.. inte DX7 som har en del att önska... speciellt för heli..
kommer flera gosiga moduler snart som jag ser som ett klart bättre allternativ då man behåller sin radio och bara byter modul och mottagare.

Om den nu kommer.. den var lovad till mitten på augusti... så man får se..

http://www.xtremepowersystems.net/xtremelink.php

colsson
2007-01-03, 12:46
Ja, jag tycker det är märkligt att man fortfarande ska behöva ha 1,5 meter teleskopantenn på en radio av nyaste snitt. Jämför t.ex med utvecklingen av mobiltelefoner... :roll:
Antennen borde ju varit borta för länge sen och kristallsystemet med. Det är ju ren forntid det vi håller på med.

Jakob
2007-01-03, 12:54
Håller med dig Colsson men inte länge till. Framtiden verkar ha kommit även till oss.

DrHanke
2007-01-03, 14:16
jo ja håller med inte en dag för sent med tanke på utvecklingen av tekniska saker runt en...

Enda nackdelen med modulerna är att de är påläggs moduler och konverterar bara PPM signalen till 2,4 tekniken, där har DX7 fördelen att den är en riktigt 2,4 Spektrum radio från "spak till antenn". Men vad fasen bil och båt folket har ju sånna moduler till sina radios så varför skulle inte det funka!

Ludde
2007-01-04, 19:00
nja.. fördel? menar snabbare? det tvistas det en hel del om..

dx7 har en gammal mjukvara, lika som i min 3810 fast en kanal mindre, snabbare.. visst..

Danny Szabo testade ju xtremelink å han var så passs impad han får bli innan futaba slängt ut honom..

Visst kommer köpa ny radio med allt integrerat.. fast det dröjer nog...
Men en xtremelink YES! bara den släpps..
Göööörcool, no more glitch! :-)

ssn
2007-01-07, 16:23
Revolution och revolution, DX6 har funnits ett tag, det nya är att de är full räckvidd på DX7 med riktigt diverserty mottagare (dubbla mottagare).

Jag har haft förmånen att få fingra på en flygkompis DX7:a och den verkar trevlig, ska bli kul att få se hur det fungerar i verkligenheten! Låter honom prova först innan jag köper en egen och planterar mina egna maskiner *ler*

Vill man köpa en finns de Här! (http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=4076) Beställt en Spektrum av ÖMH men undrar lite (inte fått den än) Analoga servon till denna radio? tappar man inte en del funktioner som "servo synk" mm?

Sosen

Methanolover
2007-01-10, 13:22
Jag har beställt en.
Orkar inte med alla glitchar, sporadiska E-skikt, förvirrade kompisar som glömmer frek-klämmor (inkl jag själv....) osv.etc.

Jag kan inte begripa hur en del vågat spaka 100.000 kronorskärror med den gamla järnålderstekniken.

Detta har jag väntat på! Helt enkelt UNDERBART!

Taylorcraft
2007-01-10, 14:24
Suuugen på en sån...

Blir nog min nästa radio ja! :)

Mvh

KG
2007-01-14, 23:26
Hej Sos
det är digitala servon som följer med i de Spektrum som ÖMH säljer
//KG

ssn
2007-01-15, 09:45
Hej Sos
det är digitala servon som följer med i de Spektrum som ÖMH säljer
//KG hej igen.. Jo jag vet att det är med digitala servon men.. Hur kommer mina (många) analoga att funka tro? Nåväl får nog svaret snart.. Radion är på väg. :D

Sosen..

DrHanke
2007-01-15, 18:50
ssn precis som dina analoga vanliga servon fungerar idag med bef radio du har, de digitala som följer med är vanliga digitala std servon.

Så int behöv du oroa dig över det...

Jag tror inte heller du kommer märka speciellt mkt skillnad mot din gammal radio i snabbhet mm... Tror de som märkt den stora skillnaden mest gjort det "huvudet"... Gör man en blind test tror jag inte många skulle gissa rätt?

Det stora med dessa nya radios är mest tekniken och finesserna runt den.

ssn
2007-01-15, 19:41
ssn precis som dina analoga vanliga servon fungerar idag med bef radio du har, de digitala som följer med är vanliga digitala std servon.

Så int behöv du oroa dig över det...

Jag tror inte heller du kommer märka speciellt mkt skillnad mot din gammal radio i snabbhet mm... Tror de som märkt den stora skillnaden mest gjort det "huvudet"... Gör man en blind test tror jag inte många skulle gissa rätt?

Det stora med dessa nya radios är mest tekniken och finesserna runt den.

"Det stora med dessa nya radios är mest tekniken och finesserna runt den."
Just detta som man som teknikfreak bara darrar av upphetsning av att få sätta tänderna i....
Kanske kommer den i morgon......PDT_Armataz_02_43

Sosen..

Jakob
2007-02-11, 09:40
Hej!

Futaba satsar nu också på den nya tekniken! Se under nyheter samt radiosystem. :p Pris 209 Euro

http://at.robbe-online.net/rims_at.storefront/45bf2bd3001e874e271b3e0dc1460645/Product/View/1&2DF0920

pgrts
2007-02-11, 09:54
Jag är SUGEN.
ca 2500:- om man köper i USA.
ca 3500:- om man köper i "England".
ca 4500:- om man köper i Sverige.
Finns det någon som kan ge ett vettigt pris här?
Jag vill ha minst en extra mottagare för "parkfly".

Det är inte skoj med störningar och kanalkrockar - i klubben har de aktiva ungdomarna kanal 64, 65 och 66 och en del mottagare är inte riktigt smalbandiga - eller är det sändarna HITEC som spökar fast vi har haft riktiga störningar med bara en igång också. Det är tur att det är lätta plan som går snabbt att reparera.

MVH Patrik

McRegor
2007-02-11, 10:13
Hej,
Avseende Spread Spectrum-tekniken så tror jag att man skall avvakta lite - de flygsändare som hittillls sett dagens ljus är ju inte de mest utvecklade programvarumässigt. I JR's fall tydligen rätt gammal programvara och Futabas sändare motsvarar ju såvitt man kan se en av deras enklare, konventionella modeller. Vad jag i Futaba-fallet väntar på är sändarmoduler i den nya tekniken tillsammans med passande mottagare. Finns ju annonserat av 3:e-partstillverkare men såvitt jag sett ännu inte tillgängligt. Sen verkar det ju som att det - i vart fall nu då tekniken är ny - man inte kan använda annat än "sändartillverkarens" egna mottagare - nån kompatibilitet mellan tillverkarna tycks ju inte förekomma vilket känns lite trist.
Som vanligt med ny teknik så krävs säkert några års utveckling innan det har "svängt in". Men jag applåderar er som vågar satsa på detta - ju flera som gör det desto större sannolikhet att jag blir ensam om min frekvens på 35 MHz.. :thank:
Hälsningar
Roger

DrHanke
2007-02-11, 10:22
Sändar moduler är på gång, dock skall en banal sak lösas... Ibland kan de enklaste problem bli de riktigt stora. I Futabas fall samt även trdjeparts fallet och många har nog inte ens tänkt tanken! Vad pratar jag om? Antennen.. med en modul bak på radion och en relativt kort antenn blir problmet skuggning, de flesta flyger med "korvlåda" eller nackrem vilket gör att antennen kommer skuggas av radion med väsentligt kortare räckvidd! Alltså måste antenn problemet lösas! Detta är mkt viktigt att tänka på innan man köper tredjeparts modulerna, att det finns en vettig lösning på antenn problemet...

Till bilradio finns redan modulerna, men antenn problemen är inget problem då modulerna är placerade på sidan av radion, radion används "upprätt" således hamnar antennen optimalt.

Moduler till FF8 och FF9 är de som kommer först, senare under 2007 kommer även moduler för T12, T14 även här måste antenn problemet lösas först vilket troligen gör att modulerna kommer dröja ett tag.

erikn
2007-02-16, 20:55
Är den här tekniken en standard, dvs kommer olika fabrikat av mottagare och sändare att fungera mot varandra?

/Erik

Jakob
2007-02-16, 21:54
Vad jag vet så finns det ingen standard mellan fabrikaten än så länge.

Jakob
2007-02-22, 08:55
Det finns lite info här om moduler till Futaba och JR.

http://www.runryder.com/helicopter/f113p1/

Ludde
2007-02-23, 12:37
SOS..
servosynk får du ändå, vilket innebär att tex på en heli så rör sig servona till swashplattan exact samtidigt och inte i ett snöre efter varann som det är med analogt...

bästa är ändå att man inte kan flyga med fel program i radion, det är nog största faran som jag ser det.. får man glitchar mm. brukar man vara en bit bort... men kör man med fel program kommer hemskheterna direkt efter takeoff oftast.. jag vet :-( fast det gick bra :-) fast inte för kärran :-(

Jakob
2007-02-24, 09:14
Mer info här!

http://www.horizonhobby.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1655

DanneG
2007-02-24, 21:07
Jag kan bara rekomendera denna sändare!
Visst kvalitetskänslan är lite si och så, småplastig och den väger inte helt jämt på halsrems fästet lutar lite, dock inte som JR :)

Men i övrigt, lätta menyer batteritid som inte är av denna världen och
ofelbar vad det gäller sändning/mottagning, har inte haft en endaste glitch.
inte ens känningar av någon. Enkelheten med att modellminnet och
mottagaren är bundna så att man inte kan flyga en maskin med fel modellminne valt är också kanon.

Jag är helfrälst, bara att vänta på alla de andra märkena ska komma
med sina 2.4Ghz sändare.

Jakob
2007-02-24, 21:13
Jag kan bara rekomendera denna sändare!
Visst kvalitetskänslan är lite si och så, småplastig och den väger inte helt jämt på halsrems fästet lutar lite, dock inte som JR :)

Men i övrigt, lätta menyer batteritid som inte är av denna världen och
ofelbar vad det gäller sändning/mottagning, har inte haft en endaste glitch.
inte ens känningar av någon. Enkelheten med att modellminnet och
mottagaren är bundna så att man inte kan flyga en maskin med fel modellminne valt är också kanon.

Jag är helfrälst, bara att vänta på alla de andra märkena ska komma
med sina 2.4Ghz sändare.

Har du mätt räckvidden? Det hade varit kul att veta. :p

DanneG
2007-02-24, 23:00
Jag kan bara rekomendera denna sändare!
Visst kvalitetskänslan är lite si och så, småplastig och den väger inte helt jämt på halsrems fästet lutar lite, dock inte som JR :)

Men i övrigt, lätta menyer batteritid som inte är av denna världen och
ofelbar vad det gäller sändning/mottagning, har inte haft en endaste glitch.
inte ens känningar av någon. Enkelheten med att modellminnet och
mottagaren är bundna så att man inte kan flyga en maskin med fel modellminne valt är också kanon.

Jag är helfrälst, bara att vänta på alla de andra märkena ska komma
med sina 2.4Ghz sändare.

Har du mätt räckvidden? Det hade varit kul att veta. :p
Nej det har jag inte, men om det är hyffsat väder i morgon ska polaren få ta skotern ner på isen så ska vi testa, återkommer med resultat

ojonod
2007-04-11, 14:02
Själv har jag köpt en DX7:a samt att jag har köpt 3 extra mottagare (AR6100). Varför det blev en sådan var väl att jag nu börjar med modellflyg och då tyckte jag det var mer riktigat att börja med ny teknik än gammal.
Jag har inget att jämföra med då det är min 1:a "riktiga" radio, men jag är nöjd hittills.
Har testad både ar7000 & ar6100 i min Arttech Cessna och båda fungerar alldeles ypperligt.

Har även monterat AR6100 i min Ulitmate samt i Cox Corsairen men dom har jag inte flugit med än, vill få lite mer tid bakom spakarna på Cessnan först. Cessnan är ju mitt 1:a plan och det är lätt att laga den med silvertejp ;)). kan säkert ordna fram en bild eller 2 på cessnan om det är någon som är intresserad.

Jag köpte min i USA, en kompis tog med den hem.

Dåså, nu var medlemsavgiften betald oxå :))

plutoorjan
2007-04-11, 15:03
Jag kan bara rekomendera denna sändare!
Visst kvalitetskänslan är lite si och så, småplastig och den väger inte helt jämt på halsrems fästet lutar lite, dock inte som JR :)

Men i övrigt, lätta menyer batteritid som inte är av denna världen och
ofelbar vad det gäller sändning/mottagning, har inte haft en endaste glitch.
inte ens känningar av någon. Enkelheten med att modellminnet och
mottagaren är bundna så att man inte kan flyga en maskin med fel modellminne valt är också kanon.

Jag är helfrälst, bara att vänta på alla de andra märkena ska komma
med sina 2.4Ghz sändare.

Jag tycker inte att kvalitetskänslan är si och så.
jag tycker tvärtom att den är väldigt hög och fullt jämförbar med
exempelvis JR.

Radion är kopierad till det yttre av JR och den är i stort
sett samma radio som JR 378 ADT och JR 2610. (desigmässigt alltså)

Den har mycket högre kvalitetskänsla än exempelvis
DX3:an som också är en kanonradio.

Har kört ett antal timmar och har inget att anmärka på.
Detta är framtiden och jag inte förstå att man köper något annat än syntesradio idag. kristaller är ju stenåldern egentligen...

Är supernöjd och kan varmt rekomendera DX7:an som radio.

\Ö.

Jakob
2007-04-12, 21:35
Senaste nytt!

http://www.rcuniverse.com/forum/m_5704479/tm.htm

plutoorjan
2007-04-13, 08:25
Senaste nytt!

http://www.rcuniverse.com/forum/m_5704479/tm.htm

Har länge misstänkt att DX7:an tillverkas av samma fabrik som JR 378/2610 och nu får man ju ännu mer vatten på kvarnen...

Titta på länken och observera JR:s mottagare...
Den är EXACT likadan som DX7:ans!
Dessutom så ska JR vara kompatibel med alla Spectrums mottagare!

Possitivt iallafall tycker jag!
Spektrum kunde verkligen ha valt en sämre samarbetspartner om det nu finns något samarbete dom sinns emellan!

\Ö.

LAN
2007-04-14, 21:25
Har länge misstänkt att DX7:an tillverkas av samma fabrik som JR 378/2610 och nu får man ju ännu mer vatten på kvarnen...


Det är ingen hemlighet att Spektrum köper sändare utan radiodel från JR och sätter sin egen RF-del i dessa. Nu har de kommit överens om att Spektrum sköter 7-kanaler och neråt, medan JR tar hand om 9-kanaler och uppåt genom att licensiera Spektrum-teknik. Anledningen till det täta samarbetet är att den amerikanska distributören av JR äger Spektrum.

Det allra senaste ang 2,4 Ghz är att XtremeLink nu har börjat säljas i USA. För de som inte "hängt med", så är detta en litet företag som tagit fram moduler för de flesta sändare (även de som inte har ett modulfack), och mottagare till dessa. Tekniskt ligger detta i system ett steg före övriga, genom att de erbjuder tvåvägs-kommunikatio, där man "inom kort" kommer att kunna använda telemetri.

Ang JR, har ni sett att det går att köpa en 9XII för runt 2.700 i Storbritannien (med syntesmodul). En sån, och en 2,4 Ghz-modul från Spektrum eller XtremeLink så har man en hyfsad radio för rimlig peng - lite frestande faktiskt.

McRegor
2007-04-14, 22:02
Hej,
Troligen är jag väl inte 100 % påläst men jag har uppfattat det så att Spektrum låser två kanaler (av ett 70-80-tal) när man startar upp radion. Futaba däremot hoppar runt bland frekvenserna som en galen hund - därmed låses ingen frekvens. För mig låter detta som en flexiblare och bättre lösning.
Dessutom - om jag fattat det rätt så måste man låsa mottagare och sändare till varandra när man startar en Spektrum-apparat - måste det göras vid varje uppstart eller ? I så fall känns det lite struligt. Om jag fattat rätt så kräver inte Futabas lösning detta - men jag kan vara ute på väldigt djupt vatten..:)
Uppenbarligen har man dock valt olika vägar så i framtiden verkar det kört med 3:e-partsprodukter - vilket ju i sig är rätt tråkigt...
Men å andra sidan blir det säkert rätt tomt på 35 MHz-bandet och det låter ju positivt..:)
Hälsningar
Roger

LAN
2007-04-14, 22:13
Både Spektrum och Futaba (och XtremeLink) kräver att man binder sändare och mottagare till varandra, men detta behöver bara göras en gång (även för Spektrum). Bindningen är en säkerhetsgrej, och gör att mottagaren bara lyssnar på den sändare den är bunden till, vilket är en extra säkerhet om en annan sändare mot all förmodan skulle sända på samma kanal.

Håller med om att Futabas lösning verkar bättre, men XtremeLinks variant är faktiskt ännu bättre. Den kör normalt på en kanal, men om förbindelsen blir dålig så byter den till ny kanal, d v s inga kanalbyten om det inte är nödvändigt. Framtiden för väl utvisa vad som är bästa systemet, men gissningsvis är alla tre systemen i praktiken likvärdiga.

/Leif

McRegor
2007-04-14, 22:31
Hej Leif,
Oki - hade en vag uppfattning att Spektrum måste "bindas" varje gång man slog igång den men så var uppenbarligen inte fallet.
Men hittills 3 tillverkare med 3 inbördes inkompatibla system - det bådar inte gott tyvärr...
Får nog bli 35 MHz ett bra tag till känns det som.
Hälsningar
Roger

DanneG
2007-04-14, 23:24
Hoppas att tillverkarna kan enas om en standard så det blir lika enkelt att köpa mottagare som till 35mhz bandet.

Glad ägare av en DX7

Ludde
2007-04-15, 19:10
Allt är inte bara perfekt. har craschat min rex 2 gr på grund av en bugg i ar6100 mottagarna.. lite surt men jag har skickat mina på omprogrammering, 2 veckor drygt sedan jag skickade.. inte kommit tebax ännu :-(

Etanol-Man
2007-04-24, 08:52
Hur gick det med motagarna?,.. är det många som råkat ut för detta problem?,.. Har det även vart problem med spectrums andra motagare också??,.. Jag funderar nämligen själv på att köpa en dx 7

mvh: Etanol-Man

hinke
2007-04-25, 14:05
XPS's system verkar helt klart bra. Det har ju också nu börjat säljas. Sedan är ju klart Futaba's FASST system också kanon + att de tillverkar moduler till de "äldre" apparaterna.

Den enda nackdelen med dessa modulsystem till befintliga apparater jag ser är att tyndgpunkten blir nog lite märklig då man inte ska ha den vanliga antennen monterad.....

Sedan är det inga problem att antennen sticker ut under radion. Det har testats att stå med radion mot en tjockt tjockt träd, inga problem med räckvidden, alltså inga problem med radioskugga.

Mitt nästa system blir nog ett Futaba 12FG FASST 2.4GHz nästa år :)

Nexus
2007-04-25, 14:19
Javisst Jag ska ha den snart att köpa

http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Gallery/4SPM-DX7.jpg

och det ska komma i sommar är DX-9 visste ni det ???
men vet inte när är det fråga
bara hört om det blir i sommar !!

det var allt

MVH steve

:D :D :D :D

Nexus
2007-04-25, 14:29
XPS's system ???

javisst det finns dom ute redan ser ut här :

Futaba/Hitec transmitter module

http://www.xtremepowersystems.net/prodimages/xps-f1.jpg

JR transmitter module

http://www.xtremepowersystems.net/prodimages/xps-j1.jpg

Universal transmitter module
den kommer under April !

http://www.xtremepowersystems.net/prodimages/xps-g1.jpg

8 channel receiver

http://www.xtremepowersystems.net/prodimages/xps-rx8.jpg

10 channel receiver

http://www.xtremepowersystems.net/prodimages/xps-rx10.jpg

Det skulle dom fungera för allt radiosändare som ni hade det !!

det finns två som är Nya:

http://2.4gigahertz.com/radios/futk6900bs01l-2.jpg

och

http://2.4gigahertz.com/radios/futk9275.jpg

Dom är Nyaste nu nyss !!

MVH steve

:D :D :D :D

pgrts
2007-04-25, 15:43
Jag har spanat av marknaden ett tag.
Spectrum har ju funnits ett tag nu.
Futaba har också historia men jag har inte hittat någon billigare mottagare så Spectrum 7 blir billigare om man behöver ett par mottagare till småplan.
Xtremlink har varit väldigt dåliga på att visa upp något annat än på uppvisning. Först för ett par dagar sedan kunde man beställa på deras hemsida och nästan allt var slut...................

Personligen tror jag på Spectrum som ju har Grauphner och JR som "lablar". "Billiga" småplanmottagare för ca 50 dollar. Kommer med moduler för det mesta - som Xtremelink har lovat länge......

/Patrik

LAN
2007-04-26, 10:42
Några kommentarer till de senaste inläggen:

DX9: Se inlägg ovan, JR lanserat X9303, blir alltså ingen DX9.

Ang moduler så finns det i dagsläget endast ett märke som går att köpa och det är XtremeLink. De öppnade sin försäljning i helgen och det verkar gått extremt bra (läs åtskilliga hundratals, kanske t o m tusentals sålda). Spektrums moduler är framflyttade, kommer tidigast i slutet av Juni. Futabas moduler kommer inte heller förrän om ett par månader.

/Leif

edit: hade visst skrivit det mesta redan i mitt inlägg ovan...

Ludde
2007-04-26, 14:46
Har inte fått tebax mina 6100 ännu :-( skickade dom före påsk...

Flög nåra tankar Heli igår..
och när jag slog på allt så tändes binddioderna på mottagarna.. men
inget rörde sig.. ??

startade om och då gick det... så nog finns det saker att fixa med dessa nya grejor..

vill dock poängtera att det inte varit glitch eller nått annat problem med dom stora ar7000 mottagarna.. bara dom små som ar6100 buggade..

jaka
2007-05-11, 23:10
Hej!
Har flugit med Spectrum DX 7 nu sedan en vecka och det fungerar bra, faktiskt så bra att man tycks känna en bättre överföring mellan radio och modell än med den gamla radion (JR X388). Detta trots att jag inte använder de nya digital servon som följde med utanDX-7:an utan "vanliga" analoga, billiga JR, Futaba och Hitech servon.

Förresten...Hur lägger man in bilder här??

Mr J
2007-05-11, 23:32
Förresten...Hur lägger man in bilder här??

Bruksanvisning här Jaka: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=2202

När jag nu ändå här här och klåfingrar måste jag erkänna att jag jag är oerhört imponerad av Luddes återhållsamhet...
Om jag hade gått i backen p.g.a. felprogrammerade mottagare vetetusan vad jag hade gjort med leverantören... (och jag vill inte veta).

Ludde
2007-05-14, 09:33
Förresten...Hur lägger man in bilder här??

Bruksanvisning här Jaka: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=2202

När jag nu ändå här här och klåfingrar måste jag erkänna att jag jag är oerhört imponerad av Luddes återhållsamhet...
Om jag hade gått i backen p.g.a. felprogrammerade mottagare vetetusan vad jag hade gjort med leverantören... (och jag vill inte veta).


Hehe.. tjaa.. har fått tebax dom.. tog 4 veckor.. 3 dagar för mig att få dit dom, en jiffypåse som gick som brev.. restänn av tiden stod horizon för..

ingen av mottagarna var märkta som dom skulle vara.. samma problem.. tappade kontakten och fick full negativ pitch från 3-4 meters höjd..

ganska få delar som inte är paj :-( man blir så matt att man inte orkar..
för mig så blir det stora AR7000 i allt som är värt nått.. dom funkar felfritt..

roligaste tyckte jag var att HH tyckte jag skulle skicka dom igen för uppgradering.. om dom hade mssat det.. hehe.. NOWAY!

Kört en AR6100 i en vinge och flög högt upp. inge problem.. verkar som dom inte hänger med när alla kanaler används..

plutoorjan
2007-05-14, 10:00
Förresten...Hur lägger man in bilder här??

Bruksanvisning här Jaka: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=2202

När jag nu ändå här här och klåfingrar måste jag erkänna att jag jag är oerhört imponerad av Luddes återhållsamhet...
Om jag hade gått i backen p.g.a. felprogrammerade mottagare vetetusan vad jag hade gjort med leverantören... (och jag vill inte veta).


Hehe.. tjaa.. har fått tebax dom.. tog 4 veckor.. 3 dagar för mig att få dit dom, en jiffypåse som gick som brev.. restänn av tiden stod horizon för..

ingen av mottagarna var märkta som dom skulle vara.. samma problem.. tappade kontakten och fick full negativ pitch från 3-4 meters höjd..

ganska få delar som inte är paj :-( man blir så matt att man inte orkar..
för mig så blir det stora AR7000 i allt som är värt nått.. dom funkar felfritt..

roligaste tyckte jag var att HH tyckte jag skulle skicka dom igen för uppgradering.. om dom hade mssat det.. hehe.. NOWAY!

Kört en AR6100 i en vinge och flög högt upp. inge problem.. verkar som dom inte hänger med när alla kanaler används..

Fast buggen är välkänd hos Spektrum och dom har en snabb lösning på problemet med uppgradering. Jag tycker inte att någon skugga ska falla på spektrum utan här är det ju mer Horizon Hobby som har falerat!

Dom har säkert haft dina mottagare liggandes på ett skrivbord och bara skickat tillbka dom i orört skick när dom hittade dom under en massa papper etc. :)

För övrigt så är det ju inte direkt ovanligt med falerande utrustning både från Futaba, hitec + övriga märken. Alla fabrikat har haft sina problem och det enda som skiljer är hur man hanterar problematiken.

Hade ex. själv stora problem med min R700 mottagare (JR) men där klev JR in och jag fick en ny på garantin direkt.

Vet fler som har haft lite problem med logistiken
med Horizon Hobby för övrigt.... Verkar ha lite svårt att hålla reda
på alla ordrar etc.

\Ö.