handdator

Visa fullständig version : Kyosho CAP232-60



Frank
2007-01-04, 07:20
Hej jag vill ha in tips och råd / erfarenheter om Kyosho CAP 232-60. Det sitter en TT 91FS i nosen.

Jag har förstått att TP kan vara svår att justera in. Har ni andra erfarenheter eller tips så hör gärna av er till mig.

peterschmidt
2007-01-04, 08:36
Hej Frank!

Jag har en ASP 91 2-t i min och den balanserade rätt utan problem. Har flugit med den i fyra år nu, sommar som vinter, så den är ganska sliten, men den flyger väldigt bra...

Var försiktig med höjdrodret bara, för stora utslag och den klipper direkt. Vet man bara om det är det inga problem. Försök bara inte hämta upp en brant dykning med våldsamt ryck i högerspaken, det slutar illa...

Lycka till !

Gårdö
2007-01-04, 17:21
Finns en hel del info på "den andra" sajten. sök där.
Det är en helt underbar kärra, jag har en OS 91 FX i min, det är väl samma motor som din... i princip...
Jag är inne på kärra nummer nummer två. Jag har inte alls märkt av några klipp-tendenser på någon av mina, knepigt, får provocera mer. Det kanske blir till att hälsa på i Hbg.
Bygg en fältvagga, det sparar modellen i transport och så, säg till om du ska ha ritning.

F-n vad flygsugen jag blev nu!

/Peter

Frank
2007-01-04, 17:38
Jag tar gärna emot en ritning till en fältvagga.

peterschmidt
2007-01-04, 19:51
För att göra dig ännu mer flygsugen... :D

Så här såg det ut på vårt fält tisdagen innan jul.
Hann flyga några tankar med "gamla Bettan" innan det blev mörkt...

http://www.hmfk.se/Portals/0/2006-12-11%20006.jpg

*Jag har gjort en ny huv, (en vagga hade ju varit bra istället för att lägga den på huven varje gång man skruvar på vingen).

*Förbrukat två motorer, (den första en Irvine 72 höll ca 1½ år). ASP'n (som ju är en kopia av OS 91:an) som sitter i nu har jag bytat lager i en gång.

*2 eller 3 sporrställ har väl också gått åt...

Men, som sagt, en underbar modell att flyga aerobatic med, klarar dessutom en hel del vind.

Frank
2007-01-04, 20:41
Anser du att detta är en bra första modell för att börja öva på akrobatik. Jag har som ambition att gå vidare efterhand men detta kändes som en bra början?

peterschmidt
2007-01-04, 22:25
Ja, det är ju ingen modell man börjar lära sig flyga med. Men jag antar att du lärt dig flyga innan och kanske även flugit en del med en lågvingad trainer? Som en tredje modell är den nog ett bra val.

Som ett steg in i konstflyget är den kanon. Bara man är medveten om spelreglerna. Den flyger fortare än en trainer, den högre vingbelastning ger högre landningshastighet och klipptendenserna jag skrev tidigare är lite att tänka på.

Men, det är bara att träna. Det var med denna modell jag började min karriär som "konstflygare" och den kan göra allt och lite till. Det gav så mycket att lära sig flyga "konstigt" att för min del har det blivit större och större modeller efterhand, (som är mycket lättare att flyga...)

Jag flyger mycket med den fortfarande för att den är så enkel att ta med ut till fältet när man inte har så mycket tid. Det senaste jag lärt mig är flatspinn och kniveggs-spinn som ser brutalt ut...

Jag har mixat lite höjd till sidrodret eftersom den gärna viker av annars i knivegss-läget, men det är överkurs.

Ta det bara lugnt i början och lär känna var gränsen går innan den klipper (helst på lite höjd).

Jag ser att du kommer från Karlskrona, så du kan säkert få hjälp av både Kent och Michael, som var i Helsingborg och flög IMAC i augusti.

Frank
2007-01-04, 22:31
Jag har en lågvingad Camato sports och detta blir min tredje maskin som jag hoppas kunna utvecklas med. Kan man tävla med denna maskinen "Om ett bra tag " ? Ja vi har flera duktiga piloter i klubben som redan erbjuder mig sin hjälp.

peterschmidt
2007-01-04, 22:44
Då blir det perfekt Frank !
Och utvecklas kommer du att göra, det lovar jag...

Kan du göra en looping, en roll, halv kuban, och några varianter utav det?
Då kan du också vara med och flyga IMAC Basic, modellen gör det med bravur, och säkert du med efter lite träning.

Här är en direktlänk till flygprogrammet:
http://www.mini-iac.se/dokument/2007_Basic.pdf

och en enkel beskrivning:
http://www.mini-iac.se/dokument/2007_bas_spo_int.doc

Hoppas vi ses på tävlingarna...

Frank
2007-01-04, 23:46
Ja jag skall nog sata på att börja tävla men det kommer att ta lite tid innan det är dags. Jag kommer att forsätta att rapportera och ställa frågor här.

Frank
2007-04-23, 06:43
Hej
Hur gör ni då ni skall väga av era flygaplan. Jag har följt anvisningarna i byggspecn. Fortfarande något framtung hur och med vad balanserar ni?

Gårdö
2007-04-23, 15:59
Jag har bara satt fingertopparna under där vingen är som tjockast och lyft och sett vart den välter, därefter har jag viktat med självhäftande vikter framför sporrhjulet.

Lycka till!

/Peter

martina
2007-04-24, 16:48
Hur ser en fältvagga ut?