handdator

Visa fullständig version : Tips på färg till airbrush



mac77
2007-01-04, 20:17
Köpte mig en airbrush och kompressor på Biltema idag, dom verkar fungera fint men det är lite svårt att veta vilken konsistens på färgen som är bäst.

Sedan vill jag veta vad ni använder för sorts färger. Det jag helst vill använda är vattenbaserad färg som man sedan klarlackar. Så rada gärna upp märken på färg som ni använder, vilken sorts klarlack som fungerar samt hur mycket ni spätt färgen.

Hoppas på att bli lite klokare...

Den här köpte jag...double action-funktion
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C15%5CLarge%5C15-191_l.jpg

Kompressorn fungerar fint och går tyst
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C15%5CLarge%5C15-195_l.jpg

colsson
2007-01-05, 06:26
Createx & Faskolor är bra vattenbaserade färger som du kan klarlacka med alla förekommande klarlacker. De kostar båda runt 50-70:- för en liten flaska. Båda färgerna torkar snabbt och blir då matta.


http://www.rc-webshop.com/pub_images/original/3140004_556.jpg

http://www.artservicebg.com/products/product331.jpg



Du späder med ett par droppar vatten direkt i koppen efter tycke och smak.
Createx finns på Matton eller custompaint.se och Faskolor finns bl.a hos rc-webshop.com

Humbrol funkar också utmärkt att spruta. Du spär/rengör då med vanlig lacknafta. En del färger funkar inte alls pga av de större färgpigment som de innehåller. Riktig airbrushfärg har ofta mindre färgpigment i sig för att den ska flyta bättre i sprutan.

Det är viktigt att hålla efter nålen i sprutan och se till att inte intorkade färgrester byggs upp där. På en nål med matt spets och som är full med små repor byggs färglager snabbt upp.

För att hålla nålen blank och fin kan du plocka ut den ur sprutan och försiktigt spänna fast den i en borrmaskinschuck. Fatta sedan tag om nålspetsen försiktigt mellan tumme/pekfinger med en trasa med lite Autosol på. Kör borrmaskinen på lågt varv en stund och nålen blir som ny. Blank och fin! OBS>> Borrmaskinen ska sitta i stativ. Håll den inte i handen! Det ska inte mycket till för att man ska kröka nånspetsen!


Lycka till!

mac77
2007-01-05, 09:13
Tackar CO...det där med rengöring hade jag tänkt lösa i framtiden genom att köpa mig en ultraljdustvätt :D Dom är just nu slut på kjell.com men dom ska få hem dom den 20:e denna månad - då ska jag beställa en.

Du har inte provat några färger som finns i vanliga färgaffärn? Det skulle vara så enkelt att åka dit och köpa precis när man vill.

Hur är det annars med klarlacker vs. bränsle/olja? Någon lack som håller bättre än andra?

colsson
2007-01-05, 09:37
Tackar CO...det där med rengöring hade jag tänkt lösa i framtiden genom att köpa mig en ultraljdustvätt :D Dom är just nu slut på kjell.com men dom ska få hem dom den 20:e denna månad - då ska jag beställa en.

Latmask.. ;)

Du har inte provat några färger som finns i vanliga färgaffärn? Det skulle vara så enkelt att åka dit och köpa precis när man vill.

Nix. Du får testa dig fram. Om det funkar eller inte beror som jag skrev på färgpigmentens storlek.

Hur är det annars med klarlacker vs. bränsle/olja? Någon lack som håller bättre än andra?

Ska jag lacka en motorkåpa, klarlackar jag med Topflites Lustrecote. Jag fattar inte varför inte fler använder den?? Det är precis som om ingen känner till att den finns!? Den tål 15% nitro och finns bla. hos Skånehobby i matt eller blank. Ska det inte tåla nitro så kan det räcka med en bilklarlack från Mekonomen. T.ex Auto K.

Krille
2007-01-05, 12:24
Lackade i våras ena sidan på mitt dator chassie med faskolor. Detta var ett enkelt motiv med vit och blå pearl färg på datorns svarta grundfärg.
Detta lackades sedan på lackfirma med 2-komp PPM klarlack (800 spänn litern om du vill köpa säjlv) å det gick fin fint.

Har nyss lackat min heli kåpa och ska iväg med den till en annan lackfirma snart, ligger betydligt tjockare lager med färg nu. Återkommer om resultatet blir lika bra denna gång :)

http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=97&sid=c1034fae33c45c549be569699f759651

Krille
2007-01-06, 13:42
mac hur fungerar en ultraljudstvätt. har hört att dom ska vara nån slags mirakelmaskiner :)

Mr J
2007-01-06, 14:15
Norpat på Kjell & Company:

Ultraljudsrengöring.

Ultraljudstvätt är en rengöringsform som bygger på snabba vibrationer i vätska. Vid > 18000 svängningar per sekund bildas vacuumblåsor i vätskan, och när de imploderar skapas tryckstötar (kavation). Ju högre frekvenser desto mindre blåsor och skonsammare rengöring. Den mekaniska vibrationen går ned i de allra finaste repor och skrymslen på de föremål som sänkts ned, och det finns ingen möjlighet att nå en sådan renhetsgrad med andra metoder. Principen kan kallas för elektronisk borstning.

Krille
2007-01-06, 14:49
Aha vilken cool grej. inte så fasligt dyr för den lille heller, man kanske måste skaffa en sådan :)

Frippe
2007-01-06, 15:51
Ultraljudstvättar finns billigt på rcmart. Dock så får man byta kontakten.
http://www.rcmart.com/catalog/product_info.php?cPath=456_558&products_id=6468

Ett altenativ om Conrad har slut på sina.

tonic
2007-01-06, 16:09
Nu måste jag fråga.

Fungerar dessa bra?

Och till vad kan man använda den till?

Kan man rengöra motorer, plast mm?

Använder man någon kemikalie, vätska vid rengöring?

Mr J
2007-01-06, 16:15
Ännu mer norpat på Kjell & Company :-)

Ultraljudsrengöringsbad 70W
1400 ml tank
Denna ultraljudstvätt kan användas med vanligt kranvatten, och är det mest effektiva hjälpmedlet för rengöring av glasögon, klockarmband i metall, piercing-smycken, rakblad, kammar etc. Nu behöver man inte ta i ett par riktigt smutsiga glasögonsadlar eller klockarmband. Sänk ned dem i CD-4800 så gör den jobbet. Resultatet blir kliniskt rent. OBS att plastkorgen i behållaren måste användas, annars risk för repor. CD-4800 arbetar med frekvensen 40 Khz, vilket är en lämplig frekvens för skonsam rengöring. Tekniska data: Timerinställning upp till 5 minuter, drivs med 230V/50W. Tankens volym är 1,4 liter och rymmer upp till 1 liter vätska.

Mått 230x180x160 mm.
Mått på rengöringskärlet: 160x130x55 mm

tonic
2007-01-06, 16:29
Tack MrJ!

Då bör man kunna rengöra motorer och dyligt?

mac77
2007-01-07, 00:13
Min tanke är att bl a kunna rengöra motorer, men även annat såsom t ex min airbrush. Jag har inte provat en ultraljudsvätt själv förut. På jobbet skickar vi olje- och bränslefilter på ultraljudsrengöring och dom är ju kliniskt rena när dom kommer tillbaka.

Apropå vätskor så vet jag faktiskt inte vad dom tvättarna från kjell.com tål, tänkte läsa mig till i manualen - men minst avfettning alt. nafta borde dom ju tåla.

Dom är för tillfället slut hos kjell.com, men dom ska få hem den 20:e januari!

Mr J
2007-01-07, 02:38
Tack MrJ!

Då bör man kunna rengöra motorer och dyligt?

Det känns som att det är idealiskt, å andra sidan påstår dom ju att man ska kunna rengöra glasögon och där finns väl nästan alltid plastdetaljer?

Mac: Jag tror säkert att man kan köra avfettningsmedel i den, det är väl en relativt mild kemikalie?
Men jag undrar om det är någon poäng med det, det är väl i princip vätskans "mekaniska" påverkan på smutsen som gör jobbet...
Då borde det inte spela någon roll vad det är för vätska.
Kanske man kan lägga prylarna i avfettningsmedel ett tag innan man kör dom i tvätten?
Men, det är väl bara att prova med vatten, blir man inte nöjd så är det kanske läge att gå på dom tunga prylarna..,. :-)

mac77
2007-01-07, 08:42
Mr J - det låter som en bra idé att testa med vanligt vatten först, sen får man se vad manualen säger också.

Beställt en från kjell.com nu, slog till på den större varianten! :D

Mr J
2007-01-07, 12:38
Kul, du får berättta här hur det funkar...

Fot
2007-01-08, 06:56
De var ju faktiskt överkomligt dyra också. Jag är också nyfiken på resultatet av testerna.

/M

colsson
2007-01-08, 08:07
Krille, vad använder du för spruta & färg?

Mac, vad tyckte du om kompressorn? Låter den mycket? Hur högt tryck kan den lämna?

Krille
2007-01-08, 10:34
colsson
jag använder en aztec spruta och är jättenöjd med den. har 3 olika munstycken till den.
färgerna rä faskolor

kompressor är en oljefri från biltema. 8l tank har jag för mig att det är. låter en hel del men det får man ta.

colsson
2007-01-08, 11:01
Är det den gråa Azteken? Det är väl deras "de luxe" variant..
Jag har sett att den även finns i metall om man vill ha det.

Är den smidig att rengöra tycker du? Du har inte lite närbilder på den?

mac77
2007-01-08, 11:56
Mac, vad tyckte du om kompressorn? Låter den mycket? Hur högt tryck kan den lämna?

Tyst å lugn - fungerar suveränt till airbrushen, dock ska troligtvis en vattenavskiljare införskaffas - det blir en del fukt i slangen. Enligt specen så ska den levera 45l/min med ett normalarbetstryck på 2,1 kp/cm² (max 2,5 kp/cm²).

För att skona kompressorn lite så har jag monterat en strömbrytare som jag kan manövrera med foten. Ett dilemma jag har just nu är att den flyttar omkring sig på golvet - får ta och knyta fast den eller nåt :)

Provade den på en större färgspruta som ska behöva 2,5-3,5 kp/cm² samt ett större luftflöde än vad kompressorn kan leverera och det är precis så att man faktiskt kan använda den också.

Större färgsprutan
http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/082205_b.jpg
Finns hos Jula (http://www.jula.se) Produktnr: 082205

Såg även att samma airbrush fanns på Jula lite billigare än Biltema, dom har även en liknande mini-kompressor som tydligen ska leverera upp till 3,5 kp/cm², 65l/min.

colsson
2007-01-08, 12:56
Ja, jag kommer att köpa en sån kompressor från JULA inom en snar framtid för att testa. Skulle vara kul att höra hur mkt den låter! Du får filma Mac! :)

Jag kommer att montera en fotpedal på kompressorn så kan man ju stänga av/på den med tassen..

zeno
2007-01-08, 13:20
Jag har ägt en sådan där minikompressor som Biltema har.
Lämnade tillbaka den och köpte en lite större variant för att kunna använda kompressorn till lite mera saker.
Den mindre var dock mycket smidigare att ha o måla med mindre färgspruta dock.
Dessutom var den rätt tyst också. Iallafall om man jämnför med den andra vi köpte... Den går fan knappt att vara i samma rum som! Blir jobbigt längre stunder.

Läste en del om minikompressorn på IPMS och dom är nog lite mer kräsna än jag är iallafall. Dom menade på att det pulserade för mycket osv.
Men någon hade varit finurlig och byggt till en tank/tub i form av en 1,5l coca cola flaska :D
Det vart då jämnare flöde.

McRegor
2007-01-08, 13:34
Hej,
Skulle tro att det är samma modell som säljs av Biltema och Jula - bara annan färg.
Dom ser ju hyfsat lika ut - om än inte exakt - och har t ex samma inmatade effekt också.
Så troligen klarar Julas inte högre tryck än Biltemas...
Sen har ju Classe också en liknande - 30-9533 - där man uppger maxtrycket till 3,2 bar... dock mindre inmatad effekt - 50 W.
Och Julas och Classes ser också tämligen lika ut frånsett färgen...
Rena djungeln - precis som för vitvarorna till köket..:)
Frånsett detta - sätter ni nån form av tryckutjämnande behållare efter kompressorn eller driver ni sprutan direkt ? Vill minnas att jag såg nåt tips för många år sedan (i AoH kanske) att man kunde använda nåt så trivialt som en PET-flaska som tryckbehållare...ni som vet kanske kan svara på det....
Hälsningar

OOOps....såg just att Jocke delvis besvarade min fråga - så går det när man skriver samtidigt..:)
Roger

colsson
2007-01-08, 13:55
Flödet blir ju definitivt jämnare om man sätter ett tryckkärl efter kompressorn. Då får man ju tänka på att montera en tryckströmbrytare också. Jag sprutar mer en större kompressor från Biltema nu men man håller ju på att få hjärtattack var gång den drar igång. :cry:

colsson
2007-01-08, 13:55
Flödet blir ju definitivt jämnare om man sätter ett tryckkärl efter kompressorn. Då får man ju tänka på att montera en tryckströmbrytare också. Jag sprutar med en större kompressor från Biltema nu men man håller ju på att få hjärtattack var gång den drar igång. :cry:

Krille
2007-01-08, 13:56
Colsson
Det är en aztec 4707 och är väll en vanlig modell. Finns en värre (grå med gummi grepp tror jag det är) och sedan delux av metall.

Tog den enklare då priset inte motiverade mig att skaffa någon av de dyrare. Dessutom tror jag att själva innanmätet är densamma på alla utan det är bara utsidan som skiljer.

Det som jag tycker är smidigt är att det är utbytbara munstycken. Kostar ca 140/st om jag inte minns fel om något skulle paja.

Lätt att rengöra är dom åsså. Skruva lös munnstycket och plocka ur den mittre delen. Plocka sedan lös nålen från den mitre delen.

Skölj och torka nålen. Stoppa tillbaka mittendelen utan nål och sätt in munstycket i sprutan å spruta vatten igenom (eller lösningsmedel beroende på färg) Sen är det i stort sett klart.


Kika bilden nedan. mittendelen är vit och nålen syns som en liten plupp längst till vänster.
http://www.sylmasta.com/acatalog/Aztek%200.30mm%20Fine%20Line%20Nozzle%20(TAN).gif

JeN
2007-01-08, 15:48
Hej!
Jag har följt debatten här ett tag. Då jag har målat med Airbrush
en hel del vill jag komma med lite kommentarer om de färgsprutor
jag använt under åren, både på R/C flygplan, och plastmodeller, som jag
ibland tävlar med vid IPMS /C-4 möten.

Jag började med en Badger 150, bra spruta som kan användas till
de flesta finare arbeten, är lätt att använda, men något svår att få
helt ren utan att demontera den.

En annan färgspruta som jag trivts med är en Aztec 470 som tjänade
väl i snart 10 år. Lätt att rengöra ( när man lärt sig att också rengöra
sprutmunstyckerna ), lätt och tål alla lösningsmedel. Dock - efter ett bra tag fick jag problem med mekanismen i handtaget, och de fina tiderna tog slut. Jag har dock fått en ny i garantiutbyte, men det var visst ett
måndagsexemplar, som jag får försöka byta igen!

H&S Evolution är också en mycket bra färgspruta för finarbeten.

Jag har provat en Paasche VSR 90, men den har inte varit så lätt att
rengöra, och något krånglig att använda.

Den färgsprutan jag numera trivs bäst med, är en "kineskopia"
av en japansk kvalitetsspruta som jag köpte hos Hobbyfixaren
i Malmö, den med tre färgkoppar ock luftjusteringsventil under
munstycket. Just att kunna justera lufttrycken vid färgsprutan
tycker jag är mycket värt!

Ingen av dessa färgsprutor är dock avsedda för att måla stora ytor, som
på många Rc-flygplan.

När det gäller kompressorer, behövs en med åtmistone en liten tank,
för att jämna ut luftflödet till färgsprutan. En tyst kompressor är
en välsignelse om man sprutar länge - eller fortfarande har när-
stående som står ut med en!

Sörj för god ventilation, och ev.skyddsmask vid målning med de
flesta färger, även sk. vänliga akrylfärger, som ibland kan ge en
hel del spraydamm, eftersom de ofta torkar snabbt.

Slutligen ett tipps: grov bränsleslang ( ca.3mm) fungerar bra i stället
för svindyr gummislang till färgsprutan!

MvH Jesper

mac77
2007-01-09, 00:30
Bra info Jesper! Det är alltid nyttigt att få tips och erfarenheter...själv är jag ju helt nybörjare - därav gick jag på det billigare alternativet.

Mr Vattenjet aka. colsson eftersökte en film på kompressorn...well - here i comes!

OBS! Ha inte ljudet på för högt för jag sprutade luft rakt in i mikrofonen!

http://flyg.txf.se/mac77/Filmer/Kompressor.avi

Personligen tycker jag den låter högt på filmen, men jämför ljudet med "knapptryckningen" så får ni en någonsånär referens.

colsson
2007-01-09, 06:22
Det var bra info Jesper! Har du någon erfaranhet av kompressorn vi pratar om?


Tack för filmen Mac! Jag höll på att hoppa ur stolen när du blåste luft i micken... trots att jag blev varnad! :lol: Upplever du att luften pulserar?

Jag är lite inne på en sån här nu.. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/17/Large/17-634_l.jpg

JeN
2007-01-09, 15:13
Hej!

Nej, just den kompressorn har jag ingen erfarenhet av.

Jag hade en liknande pump / kolv-kompressor när jag började
använda airbrush. Den förde ett fasligt oväsen, och kröp omkring
på golvet av vibrationerna!

Sedan satte jag ihop en egen kompressor, av en gammal frys-
kompressor, hemmagjord olje/vattenavskiljare, samt diverse
akvariedetaljer.
Den fungerade över förväntan, och höll i mer än 15 år. Var
mycket tyst, men behövvde en stund på sig att fylla den tank
jag kopplat till.

Numera har jag en SilAir 20, köpt hos Matton, finns också
hos (http://www.pumahobby.se/ )
Det är en helt tyst kvalitetskompressor för mindre arbeten.
Den ger tillräckligt med luft för 2 st airbrush samtidigt.

MvH Jesper

zeno
2007-01-09, 15:56
Ojoj, jag har en länk här som kanske kan vara intressant i denna tråd.

How to make your own airbrush compressor
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=589


.. förbaskade url-taggar!

colsson
2007-01-09, 18:21
Jag har dammsugit den tyska marknaden i jakt på en billig och bra kompressor nu. Man blir ju förbannad när en lite motor med ett par slangar och rör kostar 4000:- här i Sverige! Det är fanimig makalöst vad dyrt lite metallskrot kan vara. :evil:

Ompa
2007-01-09, 20:14
Colsson
Det är en aztec 4707 och är väll en vanlig modell. Finns en värre (grå med gummi grepp tror jag det är) och sedan delux av metall.

Tog den enklare då priset inte motiverade mig att skaffa någon av de dyrare. Dessutom tror jag att själva innanmätet är densamma på alla utan det är bara utsidan som skiljer.

Det som jag tycker är smidigt är att det är utbytbara munstycken. Kostar ca 140/st om jag inte minns fel om något skulle paja.

Lätt att rengöra är dom åsså. Skruva lös munnstycket och plocka ur den mittre delen. Plocka sedan lös nålen från den mitre delen.

Skölj och torka nålen. Stoppa tillbaka mittendelen utan nål och sätt in munstycket i sprutan å spruta vatten igenom (eller lösningsmedel beroende på färg) Sen är det i stort sett klart.


Kika bilden nedan. mittendelen är vit och nålen syns som en liten plupp längst till vänster.
http://www.sylmasta.com/acatalog/Aztek%200.30mm%20Fine%20Line%20Nozzle%20(TAN).gif

Krille, kommer du ihåg debatten får några veckor sedan angående min Aztec? Fick en ny fredags på garantin. Denna funkar perfekt. Har i eftermiddags testat den på grabbens ena plastmodell. Inga läckage. Körde med Humbrol färg och 50/50 spätt med lacknafta. La på lite cammo på en A10 Warthog som grabben byggt. Funkar perfekt nu som jag hadde hoppats den gammla skulle funkat. Måste varit ett måndags ex jag fick vid första beställningen. Det är för övrigt en Aztec 470 (grå med gummi grepp) som jag köpte i sk presentförpackning med 6st munstycken och några olika färgkoppar.

FDog
2007-01-18, 13:40
En varning beträffande ultraljudstvättar som inte har framkommit i tidigare inlägg.

De får bara användas till att rengöra mekniska ting.

När ultraljudstvättarna var nya blev de populära hos urmakarna
men någon fick för sig att tvätta fingrarna i den också.
OK klart godkänt hemma hos tanten men vid sådan användning bildas det efter ett tag brosk i fingrarnas leder med nedsatt rörlighet som följd.
En katastrof för en urmakaren och vilken annan männniska som helst.

Stoppa inte dit fingrarna i onödan med tvätten på.

Fingertoppskänslan kanske behövs på annat håll.

colsson
2007-01-27, 14:48
Köpte lite skumgummi och gjorde mig en låda för sprutorna med tillbehör.. :)

http://i14.tinypic.com/2mry5u8.jpg

http://i12.tinypic.com/4ccym84.jpg

JeN
2007-01-27, 15:45
Hej!
Jag hittade denna länk till en firma med en hel del färgsprutor,
och material därtill, till överkommliga priser.
http://www.everythingairbrush.com/index.html

MvH Jesper

Mr J
2007-03-05, 20:26
Mr J - det låter som en bra idé att testa med vanligt vatten först, sen får man se vad manualen säger också.

Beställt en från kjell.com nu, slog till på den större varianten! :D

Vevar upp den här tråden till ytan :-)

Hur gick det?
Någon som har testat ultraljudstvätt ännu?

mac77
2007-03-07, 17:36
Den var restnoterad när jag beställde den, först skulle den komma i mitten av februari - nu är det tydligen 31:a mars som gäller.

Dock hittade jag en recension på exakt en sån jag har beställt på en MiniZ-sida.

http://minioffroad.se/content/view/1118/221/

Om den nu inte löser fett så får man ju helt enkelt hälla i nåt som biter bättre :D Sen är ju min tanke att man naturligtvis grovrengör det man ska rengöra först.

Mr J
2007-03-07, 20:45
Det var en väldigt intressant test, dock blev jag lite tveksam till tvätten som dom använde den. Tvärtom hade nog varit vettigare, grovrengöring på traditionellt vis och finputsning med tvätten tror jag är vettigare.

Ludde
2007-03-28, 18:07
Har jag bommat det??

Men vad grundar ni med för spruta?
Bör ju vara nån som ger lite mer,, ö större ytor

kopp under/över smaksak?

Köpt mig ett chlasse kit å ska testa lite..
Har tidigare lackat en del fullskala bilar/båtar..

Skoj det här :-)

colsson
2007-03-28, 20:19
Grundar gör jag rätt sällan...
Jag har överliggande kopp på min ena spruta och underliggande på den andra. Nackdelen med U-L är mest att den kan vara i vägen när man målar så jag har den mest till lite större objekt. En del påstår att Ö-L kopp får färgen att rinna neråt mer naturligt och det är ju sant men det är nog en smaksak mest tror jag.