handdator

Visa fullständig version : Hur laddar man?



gretzky
2007-01-19, 12:15
Har köpt en ny laddare Swallow AC/DC 2. Kanske en dum fråga men hur vet man med vilken ström man ska ladda/ladda ur sina accar? Vet inte hur jag ska ställa in detta. Vad gäller exempelvis för en 700 3-cells LiPo-acc, eller för NiMH-sändaraccen på 9.6 volt??


Någon som kan hjälpa en glad amatör inom området?

sundqvistjohan
2007-01-19, 14:57
3 cells Lipo-acken ska du ställa in på 11,1V
1 cell = 3,7V
2 celler = 7,4V
3 celler = 11,1V
4 celler = 14,8V
5 celler = 18,5 V
Fler alternativ finns inte i LiPo-programmet på din laddare.

Strömmen ska vara vara högst 1C, dvs 700mA på din 700mAh LiPo-ack. Tar drygt en timme att ladda om den är "tom".
Har aldrig cyklat mina LiPo-ackar - tror inte att det behövs. Så urladdning tror jag du inte behöver bry dig om.

Kolla bara att du ställt in Lithium type på LiPo och inte LiIo!!!

Angående laddande av sändaracken (NiMh) behöver du inte ställa in spänningen, laddaren vet automatiskt att det är 8 celler. 1/10 C skulle jag rekommendera om du laddar när acken ligger i sändaren, dvs. min sändarack på 2500mAh laddar jag på 250mAh i ca 10 timmar (då acken ligger i sändaren).

Man kan vanligen inte ladda ur sändaracken då den ligger i sändaren (går inte), ska du ladda ur den måste den tas ut ur sändaren. NiMh-batterier ska laddas ur till 0,9V/cell om du ska mäta hur mycket som ryms i. Dvs. då ska du ställa urladdningen till 7,2V. Rekommenderat är ändå att inte dra cellerna under 1V (så 8V är lämpligast om du inte vill mäta batteriernas kapacitet).

Jag är osäker på vad som är bästa urladdningsström på NiMh-sändarbatterier. Själv har jag använt 1/5C (dvs. 500mA på min 2500mAh sändarack).

McRegor
2007-01-19, 15:00
Hej,
Du kommer säkert att få lite olika svar men jag skulle gjort på detta sätt. Jag har dock inte din laddare utan det får bli lite generellt.
* 3S700 LiPo: Ställ in laddaren för LiPo-laddning, 3 celler eller som det ibland kan stå 11,1 V. Ställ sen in strömmen till 700 mA. Anslut acken - därefter kan du starta laddaren (troligen trycker du in en knapp ett par sekunder).
* NiMh 9,6V - vilken kapacitet har den ? Vi gissar på 1800 mAh för att ha ett exempel... Ställ laddaren på NiMh-laddning. Sen ställer du in den på 8 celler. Därefter ställer du in kapaciteten - 1800 mAh i detta fall. Ev finns inte detta med kapacitetsinställning .Sen brukar man kunna ställa in max laddström. En sändaracke tycker inte jag att man skall snabbladda alltför brutalt - jag skulle för dennna ackestorlek rekommendera max 500 mA. Under förutsättning att din laddare inte bryter automatiskt efter t ex 2 timmars laddning kommer laddning av en helt tom ack att ta ca: 3,5--4 tim. Normalt kanske 1-2 timmar.
Sändarackar brukar jag dock normalt långsamladda med den laddare som ofta medföljer sändaren.
Hälsningar
Roger

Edit: Se där - sundqvistjohan hann före ! Dock är det så att vissa laddare känner av spänningen, i andra måste man ställa in den (t ex genom att ange antalet celler i acken). Sen håller jag i grunden med om att ladda sändaracken med 1/10 C men att göra detta med en snabbladdare med s k delta-avkänning och konstantströmladdning är nog inte det bästa - det är inte säkert att den detekterar när acken är full.
//Roger

sundqvistjohan
2007-01-19, 15:24
Sändarackar brukar jag dock normalt långsamladda med den laddare som ofta medföljer sändaren.


När jag laddar sändarbatterierna håller jag koll på tiden (om Swallow AC/DC 2an skulle missa peaken) 10 timmar max på 1/10C. Att jag inte använder laddaren som kom med sändaren beror på att acken som kom med var 600mAh. Väggladdaren ger ut 60mA om jag inte minns fel, så min nuvarande sändarack som en kompis har lött ihop åt mig (2500mAh) skulle behöva närmare 42 timmar för att bli fulladdad med den laddaren :-)

Annars:
Orsaken till att man ska ladda långsamt är bl.a. att cellerna blir bättre balanserade vid långsam laddning (alla celler får ungefär samma spänning, vid snabbladdning kan det lätt bli skillnader). På fältet snabbladdar jag om det behövs (1000 mA laddström när sändaracken är 2500 mAh funkar utan att acken blir varm).

NiMh celler mår inte bra av att "kokas", ladda inte så det blir varmt.

gretzky
2007-01-19, 16:26
Tackar för hjälpen. Nu är jag lite klokare.


Roger.