handdator

Visa fullständig version : Magnum 4-taktare?



sundqvistjohan
2007-01-19, 17:10
Äger inga fyrtaktsmotorer (tycker de är så dyra - är litet gnidig av mig :-) Men nästa modell blir väl nog med 4-taktsmotor.

Här i Finland kostar en 1.20 fyrtaktare från 312 euro (Super Custom) upp mot 600 euro (OS, Saito)

Nu råkade jag få syn på denna motor
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=34

192,78 USD + 14,25USD frakt = 207,03 USD

Det betyder att jag kunde få en 120-fyrtaktare för 160 euro skickad från Hong Kong

Någon som har en sådan? Är det billigt "skräp" eller en bra motor? Får man tag i reservdelar? (har inte hittat Magnum i de finska hobbyaffärerna)

mac77
2007-01-19, 17:55
Det har varit många disskussioner om hur bra dessa motorer är på SMF - om du söker lite på ASP och MAGNUM så kan du läsa en del. Jag har ingen själv, men det jag läst mig till är att dessa fungerar mestadels kanonfint, det finns ju måndagsexemplar även bland dom dyrare märkena.

Som ett rykte säger så kan det ligga till såhär:

SC, ASP och MAGNUM är samma motorer med olika märkning.

- SC ska vara tillverkad för den asiatiska marknaden
- ASP ska vara tillverkad för den europeiska marknaden
- Magnum ska vara tillverkad för den amerikanska marknaden

Dessa ska enligt rykte endast skilja sig genom att Magnum ska ha mindre toleranser, sedan ska ASP ha något större tolerans och SC ska ha störst toleranser.

Nåja, personligen tycker jag det är mycket motor för pengarna!

McRegor
2007-01-19, 18:22
Hej,
SC = Super Custom - säljs i Sverige av Minicars och tydligen också i Finland som jag förstått det. Alltså stämmer nog inte detta med vilken marknad dom är tillverkade för - liksom detta med toleranser som jag inte heller tror på.
SC säljs t ex också i England och deras lilla 0.30 4T testades i senaste RCM&E med utmärkt resultat - mycket trevlig, välbyggd och med bra prestanda.
Sen kan du f ö köpa S.Y FS 120 AR från AirMedia för 2.100 kr - är antagligen samma motor det med..:)
Hälsningar
Roger

colsson
2007-01-19, 19:33
Jag har tre stycken ASP/SC/SY/Magnum.. (Kärt barn har fyra namn..)
och alla går som klockor. Du behöver inte vara rädd för att köpa en. Kolla med Airmedia, Ove skicka säkert motor till dig så slipper du köpa från U.S.A.

Mr J
2007-01-19, 19:40
Jag har tre stycken ASP/SC/SY/Magnum.. (Kärt barn har fyra namn..)
och alla går som klockor. Du behöver inte vara rädd för att köpa en. Kolla med Airmedia, Ove skicka säkert motor till dig så slipper du köpa från U.S.A.

Fem, Ove kallar dom ju för "Kinesmotor" PDT_Armataz_02_43

mac77
2007-01-19, 20:24
Jag har tre stycken ASP/SC/SY/Magnum.. (Kärt barn har fyra namn..)
och alla går som klockor. Du behöver inte vara rädd för att köpa en. Kolla med Airmedia, Ove skicka säkert motor till dig så slipper du köpa från U.S.A.

Jag trodde också unitedhobbies.com var i amerikat, men det verkar vara ett hong-kong företag.

zeno
2007-01-19, 20:34
Här finns dom ännu billigare! -> http://www.peakmodel.com/index.php?main_page=index&cPath=7_37

Whops! Såg att dom inte hade 120-storleken, lite knepigt. Kan vara värt att spotta iväg ett mail :D

tonic
2007-01-19, 21:22
PM:a AM om info ang. frakt. Han hjälper dig säker. Här är en länk till hans sida www.airmedia.se

sundqvistjohan
2007-01-19, 21:23
Här finns dom ännu billigare! -> Whops! Såg att dom inte hade 120-storleken, lite knepigt. Kan vara värt att spotta iväg ett mail :D

Har inte bestämt vilken modell jag ska ha som nästa ännu, en 180:a är väl inte helt fel heller :-)

T5
2007-01-20, 01:09
Tjena
Jag har en Magnum .52fs och den går kanonbra.
Skillnaden jämfört med mina OS'ar är att den tog lite längre tid att köra in samt att OS är lite starkare på toppvarv.
OS ser också lite trevligare ut och om man gillar motorer känns den lite lyxigare att titta på, men det spelar ju ingen praktisk roll.´(Va? Motorfetishism?..Nähä :))

Hursomhels är Magnum klart prisvärt och bra kvalitet.
Jag skulle utan tvekan kunna köpa en Magnum/asp/Super custom fyrtaktare nästa gång! (Den nya 1.80-fs verkar helt suveränt niiice!)
http://www.justengines.unseen.org/ASP180FSr.htm
http://www.justengines.unseen.org/ASP180FSr2.htm

ps. Givet du ska flyga fyrtakt.

.....Once you go fyrtakt, you never turn back :)




Edit: Sen skulle jag sätta ett par korvbröd på att det inte är någon som helst skillnad på alla dessa SY varianter.
Svårt att tro att de skulle kalibrera om verktygen eller processer för att göra ett "annat" märke.
I min mening stöps: ASP/SC/SY/Magnum.. I precis samma form, med samma material och med samma verktyg.

-T5- / Finland

colsson
2007-01-20, 08:51
Edit: Sen skulle jag sätta ett par korvbröd på att det inte är någon som helst skillnad på alla dessa SY varianter.
Svårt att tro att de skulle kalibrera om verktygen eller processer för att göra ett "annat" märke.
I min mening stöps: ASP/SC/SY/Magnum.. I precis samma form, med samma material och med samma verktyg.

-T5- / Finland

Det tror jag med.

zeno
2007-01-20, 10:12
Enligt Just Engines så görs även RCV-motorerna i samma fabrik.
Fast dom är ju inte stöpta i samma formar givetvis, dom har väl patent på designen där tror jag. Så vi lär nog inte se något priskrig tyvärr :(

mac77
2007-01-20, 11:34
Edit: Sen skulle jag sätta ett par korvbröd på att det inte är någon som helst skillnad på alla dessa SY varianter.
Svårt att tro att de skulle kalibrera om verktygen eller processer för att göra ett "annat" märke.
I min mening stöps: ASP/SC/SY/Magnum.. I precis samma form, med samma material och med samma verktyg.

-T5- / Finland

Det jag tror menades med toleranser är att efter dom tillverkats med samma verktyg, material, formar så mäter man dom - de skulle därefter sorteras beroende på toleranserna.

Det kan ju vara så också så som med andra tillverkningsprocesser - saker som skall hålla högre kvalitet stickprovskontrolleras ofta. Om man gissar att ett billigare märke stickprovskontrollerar var 20 motor och ett dyrare märke kontrollerar var 10 så är ju kontrollen dubbelt så säker.

OBS! DETTA VAR DOCK ETT RYKTE, SKRÖNA?, URBAN LEGEND, men ibland kan det vara så ingen rök utan eld

Jag skulle definitivt kunna köpa en sådan motor utan att vara orolig på något sätt, man kan ju reklamera dom precis som vilken annan motor. Det som jag tycker är viktigt är att det finns reservdelar att köpa och det är ju inga problem för dessa motorer.