handdator

Visa fullständig version : Caliber 30



T5
2007-02-02, 01:19
Samma fråga på SMFF, men jag dubbelpostar den här också:
----------------------------------------------------------------------

Är caliber 30 på utgående nu när Caliber 3 introduseras?
Helikraft säljer ett billigt paket med Caliber 30 som min polare funderade på att köpa, men jag vet inte... Kommer det att finnas delar till Caliber30 efter en tid?

Det här kändes väldigt billigt:
-Caliber 30
-OS.32 med dämpare
-Gy240
-5xFutaba S3001 servon

http://www.helikraft.com/All+Helicopters/Kyosho/%2AC30+Deal/Caliber+30+-+Combo+Special+-+C30+Deal.html

Stig Johansson
2007-02-02, 09:50
Hej

Utan att göra anspråk på att veta allt om vad som händer kring Caliber serien vet jag ändå så här mycket.
Caliber 30 kommer på sikt att ersättas av två olika nya Caliberversioner. Dels har redan Caliber 3 kommit och denna helikopter är en ren nybörjar/introduktionshelikopter. Dels kommer en ny Caliber 4 att introduceras. (när vet jag inte men jag gissar nu under våren) Caliber 4 är vad jag vet en uppgraderad 3:a och avsedd för avancerad flygning.
Men för att svara på det grundläggande i din fråga gällande reservdelar så bygger både 3:an o 4:an till väldigt stora delar på Caliber 30. Det jag fått lära mig är att det kommer att finnas reservdelar till hela Caliberserien under lång tid framåt. För att understryka detta kan man se att Kyosho tillhandahållit reservdelar till Conceptserien trots att denna helikopter intruducerades i mitten på 80:talet.
För att belysa en annan del av din fråga så är ju Caliber 30 en synnerligen bra helikopter som klarar mycket avancerad flygning.

Stig

Frippe
2007-02-02, 18:40
Jag köpte en beg Caliber 30 i höstas, har inte hunnit flyga så mycket med helin pga dåligt väder mm.
Om man jämför den med Raptor 30 så är helisarna ganska lika att flyga dock så behöver Calibern lite options för att funka bra.

Orginal kopplingsklockan är i plast vilket gör att den smälter ganska fort.
Köper man Kyosho's metallklocka så har man löst det problemet, vet dock inte vad den kostar.
Sen kan det alltid vara smart att köpa till en Subtank.(en liten tank mellan huvudtanken och motorn)

Ang Caliber 3an så är det en budget helikopter.
Paddelstång i plast, länkar som inte går att justera(plast alltihopa), motorfäste i plast...
Verkar inte vara lika rolig som Caliber 30an.

Krille
2007-02-03, 10:52
Om man jämför den med Raptor 30 så är helisarna ganska lika att flyga dock så behöver Calibern lite options för att funka bra.

Orginal kopplingsklockan är i plast vilket gör att den smälter ganska fort.
Köper man Kyosho's metallklocka så har man löst det problemet, vet dock inte vad den kostar.
Sen kan det alltid vara smart att köpa till en Subtank.(en liten tank mellan huvudtanken och motorn)


Skulle vilja sticka ut hakan och arguemntera emot lite. Cal 30 behöver bara en upgrade och det är swash platta i metall när orginal i plast börjar bli glapp. Den upgraderingen känns iumed att du får en stabilare heli.

Kopplingen i plast hadde inte jag några problem med under mina runt 150 flygningar. även fast jag hade den lite starkare os 37 motorn.

Om kopplingen smälter beror det sannorlikt på att kopplingen slirar under flygning och då byter man bara kopplingsbandet som finns att köpa och kostar inte många kronor.

copter
2007-02-08, 03:18
Jag har en rejält kraschad cal 30. Jag kan tänka mig att sälja den samt en hel del extra reservdelar billigt (blad bla). Flyger raptor 50 och orkar inte sätta ihop calibern. Annars är det en trevlig helikopter. Den finns i Malmö. Jag kan skicka bilder.