handdator

Visa fullständig version : Motorstorlekens påverkan



scherwood
2007-02-05, 15:33
Har funderat ett tag på motorstorlekns betydelse på olika flygplan. Om man tex tittar på en kärra som rekomenderat ska ha en 40-52 motor. Jämför man vikten på en 52 och tex en 70 så kiljer det mer i effekt än i vikt kanske bara så lite som 50g. Har man en motor som orkar dra planet rakt upp så borde det ge lite mera trygghet också, känner jag. Spåna gärna vidare på mina lekmanna teorier, såkan det bli en kul och nyttig disskusion

T5
2007-02-05, 21:30
Gör lite research så finner du att de flesta motoriserar över tillverkarnas rekomendation, och om man kör fyrtaktare blir det rejält mer än rekommendationen så man får maximalt öös! :D
En warbird i "40 storlek" är med fördel bestyckad med en .70 fyrtakt och en 3Dkärra i "60 storlek" håller helst en .91 - 1.20 fyrtakt.

....För att inte tala om gossarna som kör 50cc - 150cc bensinmotorer i aerobaticmaskinerna.

Krille
2007-02-05, 22:58
Jag kör en sensation 1400, den är gjord för 60 4-takt men jag kör med en 90 4-takt.

Fördelar:
Obegränsad vertical förmåga. Även om motorn inte är rätt inställd. (hovrar på halvgas)
Hadde den motorn liggande så behövde inte köpa någon ny.

Minus:
Är det vinstilla måste jag antingen stänga av motorn eller ving-glida kärran för att få ner farten så jag kan landa (om jag inte måste göra gjordens längsta inflygning)
Den extra vikten gör bly i baken dock inget som egentligen märks på kärran.

är vad jag kommer på såhär just nu

Taylorcraft
2007-02-08, 09:53
"The only substitute for cubic inches is MORE cubic inches!" 8)

Större motor betyder större proppe, nånting som betyder att lägsta hastigheten blir högre (dragkraft vs. luftmotstånd), som Krille erfarer. Tillverkarna har i dom flesta tillfällen lagt ner åtminstone LIITE tid och energi på att hitta bra motorstorlekar, baserat på hur mycket kraft som behövs för att både hålla modellen i luften och få ner den på ett vettigt sätt. Så vill man övermotorisera får man gärna göra det, men då får man också ta med nackdelarna med det. Men visst är det skitkul att känna hur modellen bara drar iväg uppåt, utan att vilja ta stopp nångång!

Mvh

Taylorcraft

scherwood
2007-02-08, 11:11
Jovisst skulle det vara fint att kunna dra kärran rakt upp bara. Tror jag måste köpa mig en ny snurra. Är så less på att försöka hitta den där verkliga optimala inställningen för att få ut det där lilla sista ur motorn. Men först ska jag bygga ny kärra.....:)

scherwood
2007-02-08, 11:15
Funderar nu på att skaffa mig en ny fyrtatktare typ en i storlek 60-70. Finns ju lite olika märken att välja på. Har nu en OS48 och den verkar ju ha fungerat bra, bytt lager en gång bara. Vilket märke skulle ni valt eller inte valt?

scherwood
2007-02-08, 11:16
Funderar nu på att skaffa mig en ny fyrtatktare typ en i storlek 60-70. Finns ju lite olika märken att välja på. Har nu en OS48 och den verkar ju ha fungerat bra, bytt lager en gång bara. Vilket märke skulle ni valt eller inte valt?

T5
2007-02-08, 11:18
Mitt val: OS.70-fsII
Bra Budgetval: ASP .70fs
populärt val: Saito .72 el .82

You pay yer money, you take yer chances my friend :)
Alla ovanstående är bra alternativ, käör på den du får till rimmligt pris och har tillgång till service lokalt.
Mitt val av OS är att jag kör OS fyrtaktare i princip allt och har mkt bra erfarenhet av dem.
Jag är säker på att tex en Saito funkar precis lika bra, men jag ändrar inte ett vinnande koncept helt enkelt.
Magnum (Samma som Asp/Sy/super custom) är också bra motorer. De är billigare, men de flesta är nöjda med dem.

scherwood
2007-02-08, 11:53
Sitter och jämför olika modellers vikt och effekt. Effekten tycker jag inte skiljer så mycket mellan 60 och 80 modellerna men vikten går upp ganska mycket. Siffrorna kanske ger en fel bild av vilken motor man ska välja. Jag ska ha motorn i en modell som rekomenderat ska ha en 40-50 fyrtakt tror jag. Såg en saito 82 som hade samma mått som en 72 verkade ju lite intressant, men det kanske blir för mycket.

T5
2007-02-08, 12:08
Beror väl lite på vilken modell du ska ha den i.
Är det en skalakärra spelar inte effekten och vikten så stor roll, men är det ett 3D-plan vill du ha maximalt med drag och låg vikt.
Tex: Skalamustang: ASP .70 men för 3Dkärra: Saito.82

Här blir förstås Saito 82'an dyrare, men det man betalar för är mer effekt i ett lätt paket, dvs det som är viktigt för en 3d applikation.
Att köra runt med den billigare ASP 70'an i skalakärran går bra och är ett prisvärt alternativ... Förstår du hur jag menar?


Saito.82 är en upphottad '70'a' som verkar väldigt populär.
Om du söker på tex Rcuniverse.com ser du att många kör med den motorn i 3dplan, tex u-can-do från Great Planes.

...I min mening bör du inte heller bita katalogerna för mycket.
Olika tillverkare mäter effekten olika och saltar gärna lite.
En .70' är en .70'a och ganska likvärdig i effekt vare sig det är OS, Saito eller en Kinesmotor. (Kinesmotor är smeknamnet för ASP/SC/SY/Magnum).
Vill du ha maximal prestanda och kan betala är YS det bästa. De går stenhårt och kostar därefter.

scherwood
2007-02-08, 12:34
Joda jag är med, Motorn ska sitta till en början i en funflyer (Ultimate, Tråden under). Men man vill ju inte köpa en motor till varje ny kärra. Funderar på om intresset bibehålls att införskaffa en 3d kärra typ en Extra eller en Sukhoi. Det absolut viktigaste är att kärran ska kunna hovra utan problem.

T5
2007-02-08, 12:40
En .70 skulle nog vara fint för Sig's Ultimate FF tror jag.
Den motorn skulle sedan också passa i en Sukhoi eller Extra i 40 storlek framöver.

Sukhoien och Extran räknas mer till aerobaticplan och inte 3D.
3D planen är de där fyrkantiga med stoora vingar som hänger på propellern :)

Köp dig en OS.70-fsII, Saito.72 eller en kinesmotor i 70storlek så blir det gött!
Proppa den med 13x6 för inkörning och sportflyg eller med 14x4 för mer drag.

scherwood
2007-02-08, 12:53
Ok det ska jag göra. 3D kärra nej tack vill ha något med lite "charm". Får nog läsa på lite så att man inte framstår som en "tomte".

Ps. Var ute och flög med min Miniplane igår i -10 grader. Var tvungen att dra ut en sväng då det var nästintill vindstilla. Annars har det ju varit storm hela tiden.DS