handdator

Visa fullständig version : Ny Heli



Ompa
2007-02-05, 21:32
Funderar på att skaffa en el-heli, har kikat lite på T-REX 450 XL HDE alt 450 XL CDE. Vet inte riktigt skillnaden, men nu är det så att jag har minimalt med helikopter vana och behöver lite feedback på ämnet.
Kollat på MFT´s hemsida och där har dom paket med heli, motor samt fartreglage för 1999kr resp 2395kr. Har mottagare Jeti Rex 7kanaler men saknar servon och gyro.
Har flugit ca 15 - 20 timmar med en Consept 30 för ca 3år sedan, gick skapligt men tiden räckte inte till.
Vill nu prova igen men då en lite mindre och smidigare el-heli så jag dels kan flyga i gympa hallen när grabben har träning, vara med i klubbens inmomhus aktiviteter i ishallen samt lite ute i trädgården till sommaren. 1000 kvadrat borde väll räcka? Bara två äppelträn och några vinbärsbuskar i vägen :lol:

T5
2007-02-05, 21:36
Utan att kunna mkt om helikoptrar lägger jag in mina 0.02$.

HDE/CDE är skillnaden på hur schwashplattan är mixad.
Dvs, HDE: ett servo per "funktion" (pitch,elev,roll) eller CDE: alla servon hjälps åt för alla funktioner.
HDE ska vara enklare att ställa in mekaniskt, men CDE är "bättre" och ger jämnare kontroll.
För CDE schwashplatta krävs det att du har en bra radio som har "CDE" mixning i programmet.
HDE kan du köra med enklare "icke helikopter" radio.

T-rex verkar grymt populär, säkert en kanonfin elheli.
Här finns ett bra forum: www.rcheli.se


...Som sagt, kolla med proffsen, jag svamlar bara :)

Ompa
2007-02-05, 22:40
Bra T5. Det förklarar varför CDE´n är något dyrare. Ska nog satsa på den i så fall, flyger ju med en Futaba FF9 så mixningen ska nog inte vara något problem.
Det du säger att T-Rex maskinerna har blivit grymt populär har jag hört även ett flertal andra säga.
Är grymt sugen att slå till. Får se om det blir nått av i slutet av veckan, väntar på lite extra pengar som ska rulla in och om det blir så mycket som jag tänkt mig så blir det nog affär.

T5
2007-02-05, 23:04
Jag är sugen att ta upp helikopter också...Haft dålig motivationen med flygplanen på sistone och jag har en kompis som pushar på att jag ska komma och flyga heli med honom.
Blir en Raptor i sånna fall, jag kör inte el.

Lycka till med T-rexen om du köper en.

ps. Jag har också FF9'a, den funkar garanterat till T-rexen oavsett HDE/CDE.

ps2: Jag säger bara www.runrydercom ...Enjoy!

fLa
2007-02-06, 12:18
Kika in på www.rcheli.se så får du reda på allt och lika mycket till om T-Rex

/fLa

Ompa
2007-02-09, 18:38
Var och hämtade ut ett paket i dag från MFT med en T-Rex 450S, en ny verision då HDE & CDE är på utgående.
Köpte med bla ett MS-024 gyro för minihelisar, någon som har erfarenhet av detta gyro? Inget för 3D kanske, men där är jag inte på ett tag ännu.
Nu får vi väll se om det finns något kvar av dom promile med heli kunskaper man hadde för några årsedan när jag tränade med en gammal Consept 30 från slutet av 80talet. PDT_Armataz_02_28
Ska ev göra en liten "tråd" av monteringen av den, men bara ev. hehe

Kenna
2007-02-09, 19:29
Du tänker lite fel där angående gyrot, desto grönare du är desto mer nytta har du av ett riktigt bra gyro/servo combo, det där MS gyrot kommer i bästa fall bromsa helikopterns vilja till att rotera runt huvudrotoraxeln men du kommer få kompensera själv med sida för att få nosen dit du vill = en axel till att hålla reda på och det är det minsta man behöver som nybörjare. Men å andra sidan fixar du det så kommer du tycka headinghold är en lyx senare ;)

Ompa
2007-02-09, 19:53
Du tänker lite fel där angående gyrot, desto grönare du är desto mer nytta har du av ett riktigt bra gyro/servo combo, det där MS gyrot kommer i bästa fall bromsa helikopterns vilja till att rotera runt huvudrotoraxeln men du kommer få kompensera själv med sida för att få nosen dit du vill = en axel till att hålla reda på och det är det minsta man behöver som nybörjare. Men å andra sidan fixar du det så kommer du tycka headinghold är en lyx senare ;)

Hej Kenna.
Vet du något om JR G490T gyrot?
Funkar sådant gyro på en mini heli av typ T-Rex, eller ska jag satsa på Futabas GY 401 som MFT säljer som prestanda gyro till bla T-Rex helisarna?
Hittade hyggliga priser på bla gyron på följande sajt http://www.helikraft.com
Flyger nnu mer med en JR PCM 9X II radio. (Mitt gammla märke)

Kenna
2007-02-09, 20:21
Jag kör JR G490T på alla mina helikoptrar, inkl en Trex, då tillsammans med ett Futaba 3154 och det fungerar finfint. 401 är ett mycket populärt gyro och det vet jag fungerar fint också med 3154 och riktigt bra med det "något för stora" 9650 servot som också är futabas.

Ompa
2007-02-09, 21:07
Så det är lite hugget som stucket då om jag väljer JR G490T eller Futaba GY401? Skulle nog då vilja satsa på G490T då det är av samma fabrikat som sändaren.
Hur funkar det med ett EP-0301 servo till stjärtrotorn? Har följande spec: 60grader på0,12sec. Torque: 1,3kg-cm
Kanske det duger så här i början och jag satsar på ett bättre gyro först och främst?
Ja, det blir många frågor... :roll:

T5
2007-02-09, 21:21
Om du kollar på rcheli.se eller runryder.com etc... så är Gy401 det klart populäraste gyrot.

Gy401 = Enkelt att få hjälp då det verkar vara lite av en standard.
Det spelar absolut ingen roll heller vilket sändarmärke du kör med.

Jag skulle klart välja gy401 då varenda kotte verkar rekommendera det.

Ompa
2007-02-09, 21:30
Om du kollar på rcheli.se eller runryder.com etc... så är Gy401 det klart populäraste gyrot.

Gy401 = Enkelt att få hjälp då det verkar vara lite av en standard.
Det spelar absolut ingen roll heller vilket sändarmärke du kör med.

Jag skulle klart välja gy401 då varenda kotte verkar rekommendera det.

Tack T5, du har övertygat mej. Har kollat runt lite på nätet och det är precis som du säger om Futabas GY 401.
Vad tror du om sservona då?
Duger det med ett EP-0301 till en början? Det går ju alltid att byta senare när erfarenheten ökar eller?

T5
2007-02-09, 22:02
Jag vet inget om servona.
Håller endast på med större metonalflyg med standardstorlek på servona och min Raptor50'a hade förstås också standardservon.

(Kan inget om små elhelisar och microservona de använder :) )

Wåfflan
2007-02-09, 22:08
Jag har precis skaffat en "äldre" T-rex 450x (som dom hette då)
Vill bara tipsa om sidan www.trextuning.com, den har hjälpt mig med det mesta jag behövt veta.

Lycka till förresten!

Ompa
2007-02-09, 22:19
Perfekt sajt Wåfflan, där hittade jag massa bra att ha. Jag bugar mig PDT_Armataz_02_44

Kenna
2007-02-10, 01:27
Futabas 401 kom före JR's 490 och vann snabbt en välförkänt popularitet, JR's 400-serie innan 490 var på sin höjd medioker medan 490 blev ett mycket bra gyro men det kom i skymundan av det redan väletablerade 401.

Vilket du än väljer så är det mycket bra gyron i mellanklassen.

Ompa
2007-02-10, 10:33
Jag tackar för er support, snart blir jag tyvärr vilsen av vilket gyro man ska välja. Är ju lite sån att jag vill ha samma märke på grejorna, men just nu verkar det som om det ändå blir ett Futaba GY 401.
Angående servot för "Tail pitchen" så börjar jag med ett sådant som jag köpte med till helin. Får se om det orkar med annars byter jag senare ;)

Christian
2007-02-10, 10:54
Jag använder GY 502 på mina fotohelikoptrar men på min T-rex har jag satt ett GY 240 eftersom det var betydligt billigare. Egentligen samma gyro som 401 men man kan inte justera känsligheten från sändaren. Den funktionen tycker jag är ganska onödig om man kan hantera stjärtrotorn någorlunda.

Vad som sades ovan om att använda "icke heliradio" tillsammans med mekanisk mixning vill jag avråda ifrån så länge helin är utrustad med collective pitch (vilket jag tror att alla T-rex modeller är). Det var länge sedan man körde splittkabel på trottelservot för att kunna få med sig pitchen, men det går (jag har provat).

Ompa
2007-02-10, 11:18
Jag använder GY 502 på mina fotohelikoptrar men på min T-rex har jag satt ett GY 240 eftersom det var betydligt billigare. Egentligen samma gyro som 401 men man kan inte justera känsligheten från sändaren. Den funktionen tycker jag är ganska onödig om man kan hantera stjärtrotorn någorlunda.

Vad som sades ovan om att använda "icke heliradio" tillsammans med mekanisk mixning vill jag avråda ifrån så länge helin är utrustad med collective pitch (vilket jag tror att alla T-rex modeller är). Det var länge sedan man körde splittkabel på trottelservot för att kunna få med sig pitchen, men det går (jag har provat).

Hej Christian.
Jag flyger som sagt med en JR PCM9X II och jag tänker nog använda 120graders CCPM? mixning som föreslås av Align RC.

T5
2007-02-10, 12:32
Om du kör med Futabagyro och JR radio spelar det ingen roll.
På min flygklubb är den absolut vanligaste helikoptersetupen: JR 9X, Raptor50, Gy401. Det funkar skitbra och verkar vara något av en standard som de flesta nybörjare får råd att köpa av de mer erfarna flygarna.

Kenna du har säkert rätt ang. JR's gyro för om man söker lite information är Futaba's Gy401 klart mest populärt. Förstås blir det enklare för nybörjare att välja Futaba då det är så väletablerat och vanligt för man kan enkelt få hjälp med det = Fuatba drar ifrånb ännu mer även om det i grunden är likvärdiga produkter.


Skillnaden mellan Gy401 & Gy240 är som tidigare nämnts att Gy401 kan justeras från radion men även att gy240 inte har stöd för digitala servon vilket gy401 har.
Således funkar Gy240 likabra på en T-rex om man INTE har ett digitalt servo på stjärten.

Ompa
2007-02-10, 14:13
Japp, då är det till 100% bestämt. Det BLIR ett GY401 från Futaba.

T5
2007-02-10, 14:15
Bra val och om du har mer frågor/problem så ställ en fråga eller sök i forumet på RCHELI.SE
De är ett mkt hjälpsammt och bra gäng som kan mycket.

Ompa
2007-02-10, 14:40
Bra val och om du har mer frågor/problem så ställ en fråga eller sök i forumet på RCHELI.SE
De är ett mkt hjälpsammt och bra gäng som kan mycket.

Anmälde mig faktiskt till rcheli.se härom kvällen, bra forum och som sagt mycket kunnigt folk. :D

Ompa
2007-02-22, 21:52
När jag skulle beställa gyro blev det lite långnäsa. Futaba gyrot var slut så det fick bli ett JR i alla fall. G490T. Blir nog bra.

En annan fundering som dykit upp är placering av acc och mottagare. I manualen föreslås 2-3 olika placeringar bla accen under mottorn vilket jag själv tycker verkar mest rätt. Mottagaren vill jag placera på plattan direkt under "Vindrutan"

Funderar nu på hur ni andra T-Rex piloter har placerat era acc och mottagare??? Tycker ni jag ska ändra placeringen eller är jag i någorlunda rätt sjö och cyklar? :roll:

ListKid
2007-03-05, 19:05
Jag är sugen att ta upp helikopter också...Haft dålig motivationen med flygplanen på sistone och jag har en kompis som pushar på att jag ska komma och flyga heli med honom.
Blir en Raptor i sånna fall, jag kör inte el.


Vad har "Raptor" med el eller inte att göra?
Kör en med eldrift:D

Kan rekommendera en rappy dock, mycket bra nybörjarkärra.
säkert 100 ggr bättre och inte så värst mkt dyrare att börja med än en T-rex.

Jag anser inte T-rex eller liknande är alls särskilt bra kärror att börja lära sig heliflyg på. Små, stirriga och svåra att se i luften.
Visst, man kan lära sig hovra inomhus, varmt och skönt för fingrarna.. men va fasiken.. är vi vikingar eller vad? :)

//Linus
:D

McRegor
2007-03-05, 19:45
Hej,
Apropå att flyga i gympasalen....
En T-Rex är inte så liten och ofarlig som man kanske kan frestas att tro.
Jag skulle nog - i vart fall som nybörjare - vara ytterst tveksam till att flyga den i en gympasal - speciellt om det finns annan verksamhet där samtidigt. Efter att ha sett en rejäl smäll med en T-Rex inomhus så har man lite större respekt för den maskinen.... Att småhovra lite grann är väl OK så länge inga andra finns i närheten men när man verkligen flyger Rex:en så skall nog övriga i gympasalen vara rätt observanta på vad som sker...
Nä, nu är det slut på pekpinnarna..:)
Lycka till hälsar
Roger

Ompa
2007-03-05, 20:58
Hej,
Apropå att flyga i gympasalen....
En T-Rex är inte så liten och ofarlig som man kanske kan frestas att tro.
Jag skulle nog - i vart fall som nybörjare - vara ytterst tveksam till att flyga den i en gympasal - speciellt om det finns annan verksamhet där samtidigt. Efter att ha sett en rejäl smäll med en T-Rex inomhus så har man lite större respekt för den maskinen.... Att småhovra lite grann är väl OK så länge inga andra finns i närheten men när man verkligen flyger Rex:en så skall nog övriga i gympasalen vara rätt observanta på vad som sker...
Nä, nu är det slut på pekpinnarna..:)
Lycka till hälsar
Roger

Där där var en bra pekpinne McRegor :idea:
För egen del har jag inte tänkt att flyga samtidigt som grabben har träning. Eller för den skull flyga överhuvudtaget i hallen i samband med andra aktiviteter om det inte är arrangerat av klubben. Är mycket väl medveten om riskerna. Tänkte mer på att utnyttja tillfället när man ändå sitter och häckar i gympa hallen. FÖRE deras träning. Dom har nämligen första passet varje torsdag. Då kan man kanske passa på att "puscha" lite för denna hobby hos dom andra föräldrarna och ungdommarna. Men det är jag det... :roll:
Har allt sett att denna T-REX trotts allt kräver sin yta för att manövreras, även av erfarna T-REX piloter. 8)

McRegor
2007-03-05, 21:55
Hej Tomas,
Förstår av ditt svar att du tänkt igenom säkerhetsfrågan ordentligt.
Mitt inlägg syftade till att få rena nybörjare att inse att även en till synes liten T-Rex kan "bitas" rejält om det vill sig illa - och att man därmed skall välja sina "flygfält" mycket noga.
Åter - lycka till med ditt T-Tex-flygande. Nån gång framöver kanske jag också dammar av min T-Rex och gör ett försök...:)
Hälsningar
Roger

Ompa
2007-05-13, 12:07
Nu har min T-Rex flugit ex antal ggr. Och den flyger otroligt fint. Har ännu inte börjat flyga 3D med den men det kommer. Ska först skaffa lite bättre ack. Har bara 1800mah, ska skaffa 2500mah tänkte jag.
Ska försöka få med mig någon som håller i kameran vid nästa nästa flygning så får ni lite bildbevis.
Önskar mig nu också nått större att flyga med. Fluktat en del på Raptor 50 TITAN. Får se under sommaren vad det blir.