handdator

Visa fullständig version : PPM eller PCM!



Jakob
2007-02-11, 07:53
Vilket system föredrar ni! PPM, PCM eller annat?

bokis
2007-02-11, 08:30
Har ingen betydelse Jakob så länge det står Futaba på radion! :D

Tobbe O
2007-02-11, 08:34
Bokis, Futaba?
Betyder inte det bajs på nån utrikiska?

bokis
2007-02-11, 08:40
:D ... Inte då.. Futaba är Japanska för "det blir inte bättre än så här" PDT_Armataz_02_44

Jakob
2007-02-11, 08:51
Gäller det även Futaba's 6 CH 2,4 GHz??

AM
2007-02-11, 17:49
Faktum är att PCM idag körs över av PPM så det står härliga till. Dagens PPM-mottagare är försedda med microprocessor som har en programvara som är modernare eller likvärdig PCM's dito. Och får man en dålig signal - bruset blir starkare än signalen - tappar bägge mottagarna kontakten, oavsett om det är PCM eller PPM, och går in i ett Fail-Safe-läge med krasch som följd.

Tittar man på Krasch DVD'erna som säljs hör man ofta speakern tala om att "nu har mottagaren gått in i Fail-Safe-läget" och modellen förintas sekunderna senare.

Ett bra system är ACT's DSL - Diversity, där två mottagare kopplas ihop. Då har man två antenner som förbättrar signalförhållandet och eliminerar "skuggpositioner".

Mvh
Ove

colsson
2007-02-11, 19:24
ja, jag vet inte ens vad jag har eller om det är bra. Inte står det på mina mottagare vad det är för nåt.. kör mkt med Graupner R700. JETI rex är en annan favorit..

Btw, vad har det här med förbränningsmotorer att göra?

tonic
2007-02-11, 20:10
ja, jag vet inte ens vad jag har eller om det är bra. Inte står det på mina mottagare vad det är för nåt.. kör mkt med Graupner R700. JETI rex är en annan favorit..

Btw, vad har det här med förbränningsmotorer att göra?

PPM är det i r700

tonic
2007-02-11, 20:11
Kör enbart med PCM eller ACT mottagaren som airmedia.se har. ACT:n är kanon och mycket pålitlig. Kan varmt rekomendera dessa.

Kalle
2007-02-11, 22:18
Hejsan vänner!!!

Ville bara ge mig in i samtalet!!! Både PPM och PCM använder sig av FM modulering och FSK, freq shift keying. Det som skiljer mellan PCM och PPM är sättet meddelandet mellan sändar- och mottagarelektroniken skickas.
I PPM fallet överförs pulslängder mottsvarande de samplade utslagen på sändarens kontroller (mixade eller inte), medan i PCM fallet så används en teknik som för modellflyg ÄR HELT VANSINNIG :)!!!
I PCM fallet KAN avgöra om meddelandet inte är korrekt med hjälp av checksumme generering, MEN (och ett stort sådant) du kan inte göra något åt det...
Detta innebär att mottagaren i det tysta loggar felaktiga frames (överföringar), för att plötsligt BAM!!! Sen dundrar fail-safe läget in...

I PPM fallet får du alltid över ett meddelande dåligt eller ej. Det fina är sedan att du kan tolka meddelandet i mottagaren och låta intelligens ge servona styrkommandon. ACT(mfl) har en mängd raffinerade funktioner som gör att mottagaren kan behålla kontrollen även under riktigt dåliga förhållanden. T.ex. kan MCU:n i mottagaren avgöra om pulser är riktiga, om styrkommandot är rimligt utifrån tidigare kommandon + mycket mer!!!

Jag har skrivit ihop en liten skrift om radioteknik som jag också använde mig av vid ett föredrag som ÖMH och Airmedia höll i under barkabyddagarna förra sommaren.
Tyvärr har jag mått ganka dåligt under hösten så en putsning av materialet för publisering har inte blivit av... Om intresse finns så kan jag dock lägga upp denna under elektronikdelen av siten (där jag är moderator).

M.v.h. Kalle Lindbeck

TomasE
2007-02-11, 22:34
Hej

Vad tycker ni om PPL Synthesised-systemet.

Sändarmodul http://www.alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=5293&Desc=

Mottagare http://www.alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=5297&Desc=

Jag är sugen på att testa detta. Fördelen är att man kan byta kanal enkelt och detta system borde vara säkert eller?
//TomasE

Jakob
2007-02-12, 06:47
Hejsan vänner!!!

Ville bara ge mig in i samtalet!!! Både PPM och PCM använder sig av FM modulering och FSK, freq shift keying. Det som skiljer mellan PCM och PPM är sättet meddelandet mellan sändar- och mottagarelektroniken skickas.
I PPM fallet överförs pulslängder mottsvarande de samplade utslagen på sändarens kontroller (mixade eller inte), medan i PCM fallet så används en teknik som för modellflyg ÄR HELT VANSINNIG :)!!!
I PCM fallet KAN avgöra om meddelandet inte är korrekt med hjälp av checksumme generering, MEN (och ett stort sådant) du kan inte göra något åt det...
Detta innebär att mottagaren i det tysta loggar felaktiga frames (överföringar), för att plötsligt BAM!!! Sen dundrar fail-safe läget in...

I PPM fallet får du alltid över ett meddelande dåligt eller ej. Det fina är sedan att du kan tolka meddelandet i mottagaren och låta intelligens ge servona styrkommandon. ACT(mfl) har en mängd raffinerade funktioner som gör att mottagaren kan behålla kontrollen även under riktigt dåliga förhållanden. T.ex. kan MCU:n i mottagaren avgöra om pulser är riktiga, om styrkommandot är rimligt utifrån tidigare kommandon + mycket mer!!!

Jag har skrivit ihop en liten skrift om radioteknik som jag också använde mig av vid ett föredrag som ÖMH och Airmedia höll i under barkabyddagarna förra sommaren.
Tyvärr har jag mått ganka dåligt under hösten så en putsning av materialet för publisering har inte blivit av... Om intresse finns så kan jag dock lägga upp denna under elektronikdelen av siten (där jag är moderator).

M.v.h. Kalle Lindbeck

Det får du gärna göra Kalle, Det är intressant information. Själv flyger jag helst PPM.

EPG
2007-02-12, 14:03
PPM IPD

GunnarJ
2007-02-12, 22:19
Lite info till CO. I din Graupner-sändare väljer du modulationssätt i systemmenyn, PPM/PCM , sedan måste du ha en mottagare som motsvarar valt modulationssätt.
Har själv alltid flugit med PPM, och aldrig haft problem som beror på detta vad jag vet, å andra sidan flyger sonen också med en Graupner MC16/20 och en PCM-mottagare och har vad vi vet ej heller haft problem med detta, så jag skulle tro att i normalfallet utan särskilt störande miljö har valet inte så jättestor betydelse.
Håller i övrigt med Kalle Lindbeck, failsafen kan hugga in när man minst önskar det.

Gunnar

colsson
2007-02-13, 05:16
Jo, jag vet. På radion kan man välja mellan: SPCM, PCM, PPM eller PPM 24
Valet styr då även hur många kanaler man kan nyttja. I mitt fall har jag 9 kanaler. hade jag valt PPM 24 så hade jag haft 12.

Vad jag menade var att jag inte sett någon märkning på mottagarna jag använder.

tonic
2007-02-13, 07:21
Jo, jag vet. På radion kan man välja mellan: SPCM, PCM, PPM eller PPM 24
Valet styr då även hur många kanaler man kan nyttja. I mitt fall har jag 9 kanaler. hade jag valt PPM 24 så hade jag haft 12.

Vad jag menade var att jag inte sett någon märkning på mottagarna jag använder.

Graupner är som vanligt dåliga på att framföra den viktiga informationen på en gång. Man får in och surfa på deras sida. Oftast står det där, men först måsste man läsa igenom allt anna skraffs innan man hittar rätt.

Eller så är det jag som är lite dum? Som inte förstår det på direkten?

colsson
2007-02-13, 08:53
Själv brukar jag faktiskt plöja genom HELA manualen från pärm till pärm när jag köpt ny radio.. :) men köper jag t.ex en JETI Rex mottagare från MFT så står det inte ens i produkt beskrivningen om det är PCM el PPM.

McRegor
2007-02-13, 09:58
Hej Christian,
Man kan nog på goda grunder förutsätta att ALLA 3:e-partsmottagare - t ex Jeti - är av PPM-typen. PCM-mottagarna är tyvärr sändarfabrikatspecifika så där får man glatt köpa en Futaba-mottagare till en Futaba-sändare o s v.
Hälsningar
Roger