handdator

Visa fullständig version : Död cell i LiPo batteri



silop
2007-02-11, 19:46
Hej!
Idag tänkte jag ta ut en motorseglare och laddade då batteri och sändare.
Batteriet är Youtong 11.1 2200 mAh. Jag tyckte att laddningsspänningen var något låg först, men den steg strax till 12.6V. Laddströmmen sjönk inte nämvärt så jag tog och laddade var cell för sig. Då visade det sig att cell 1 hade hög laddström under lång tid, medan cell 2 och 3 sög i sig ung 400 mAh var för att sedan stänga av. Detta batteri köpte jag förra året och det har inte varit med om någon krash och jag suger inte ut det med så jättehög ström. Till frågan:
Kan LiPo batterier ligga och gå sönder när de inte används?

DennanHMFK
2007-02-12, 23:43
svar ja.. det har jag varit med om.
en 11.1v och en 7.4v har pajkat för oss pga att dom har legat och inte använts. :(

silop
2007-02-13, 08:19
Ja då gäller det inte bara mig. Vad jag vet ska de förvaras laddade till 60% och detta var laddat till 80%, men det kan väl inte spelat någon roll.

tonic
2007-02-13, 08:25
Ja då gäller det inte bara mig. Vad jag vet ska de förvaras laddade till 60% och detta var laddat till 80%, men det kan väl inte spelat någon roll.

Dett har hänt mig med. Det blir dyrt och krångligt i längden med El-flyg för mig. :(

Tråkigt för min del. Jag har ingen lust att köpa nya ackar vart år till mina elmodeller. Så vi får se vad det blir av med elflyget.
:(

Jag tror inte de är fel på mina ackar. Tror snarare det är brist på kunskap för min del och att jag inte vårdar ackarna som man bör göra.