handdator

Visa fullständig version : Glödstift i SuperTigre G90?



Plura
2007-02-12, 10:04
Hej,

Jag har köpt en beg. Extra 300s med en SuperTigre G90 i. Jag hade problem att starta motorn men när jag kollade stiftet så gav det knappt någon glöd alls. Jag tog stiftet jag har i min OS 46LA (OS A3) och då startade den utan problem.

Så jag ska köpa ett nytt stift till ST:n Vilket stift är att rekomendera? Gängan var kortare på mitt OS A3 än det stiftet som satt i (kommer inte ihåg namnet tror det var Navarus eller något sådant, made i Italy och nr 3 var det i alla fall).
När jag tog bort toppen så satt det stiftet i nivå med förbränningsrummet och mitt OS stift räckte inte riktigt ända fram.

Jag har läst och Enya 3 och OS 8 är det som rekomenderas till flertalet 2T motorer. Jag kör med ca 10% nitro och 18% syntetolja och resten metanol.

Vilket stift passar en SuperTigre G90 bäst?

Mvh Pelle

tonic
2007-02-12, 10:08
Enya 3. kommer förmodligen att fungera bra. Det är bland de bästa stiften. Lite dyra men de går bra och länge. Os stiften är det inget fel på.

Så du kan nog köpa något av de två du nämde.

Plura
2007-02-12, 10:12
Enya 3. kommer förmodligen att fungera bra. Det är bland de bästa stiften. Lite dyra men de går bra och länge. Os stiften är det inget fel på.

Så du kan nog köpa något av de två du nämde.

Hur är det med Gängan på dessa stift? Jag antar att det är bäst om gängan räcker ända fram till förbränningsrummet, eller spelar det mindre roll?

Mvh Pelle

Krille
2007-02-12, 11:07
Jag kör enbart med OS A3 eller A8 i mina motorer (2-takt då) och dom har fungerat i massor både små som stora och håller bra.

Enya 3 fungerar också bar men det har jag inte haft i så många motorer.

Plura
2007-02-12, 11:50
Tackar för svar.

Kontentan: Fundera mindre och handla mer... jag får se vad min lokala hobby handlare har hemma, något måste ju passa bra

Mvh Pelle

ssn
2007-02-21, 19:50
Hej..

Kanske lite sen att svara men...
Jag kör min G90 på Enya no3. Funkar utmärkt onitrerat.

Sosen

sundqvistjohan
2007-02-21, 20:44
Hej..

Kanske lite sen att svara men...
Jag kör min G90 på Enya no3. Funkar utmärkt onitrerat.

Sosen

Precis som Sosen skriver, går motorn bättre utan nitro. Min SuperTigre G2300 klarade inte tomgång så länge jag körde med nitro i bränslet. Efter att ha läst manualen :idea: där det rekommenderas väldigt låg nitrohalt eller ingen nitro alls, fick jag pålitlig tomgång på låga varv.

Rekommenderar också Enya no3 och 0%nitro för SuperTigre tvåtaktare

Plura
2007-02-22, 07:50
Hej..

Kanske lite sen att svara men...
Jag kör min G90 på Enya no3. Funkar utmärkt onitrerat.

Sosen

Precis som Sosen skriver, går motorn bättre utan nitro. Min SuperTigre G2300 klarade inte tomgång så länge jag körde med nitro i bränslet. Efter att ha läst manualen :idea: där det rekommenderas väldigt låg nitrohalt eller ingen nitro alls, fick jag pålitlig tomgång på låga varv.

Rekommenderar också Enya no3 och 0%nitro för SuperTigre tvåtaktare

Jag har inte köpt något stift en så det är inte försent. Jag har tänkt att köpa ett Enya stift för det verkar ju vara det bästa enligt många.

Jag har ju bara testkört motorn med ett OS A3 stift än så länge. Jag har inte upplevt att motorn går dåligt på tomgång, däremot tycker jag den blöddrar lite i mellan registret. Snålar jag den mer lågfartsnålen så dör den när jag gasar upp hastigt. Jag får se om jag kan bli av med det.

Jag har problem med att få stopp på motorn. Även om jag stänger förgasaren helt så vill den knappt dö. Den står och segar sig i ca 15 sek kanske innan den lägger av. Vad kan detta bero på, jag hittar ingen stans där den kan dra tjuvluft? Jag trodde det berode på att när förgasaren stängs så öppnas ju en glipa som blir större desto mer man stänger. men efter jag provade att sätta fingret på luftintaget så var det nästan lika segt att få den att dö. Här ni samma problem med era ST motorer?

Mvh
Pelle