handdator

Visa fullständig version : Kyosho CAP 232-60



Frank
2007-02-22, 08:15
Hej
Är det någon som har några tips och råd om hur att montera stötstänger och linkage till höjdroder och sidoroder. Bifoga gärna bilder på hur ni löst detta på detta flygplan.

bokis
2007-02-22, 10:24
Hej Frank ,vad är problemet?
Har satt ihop några kyoshomodeller inkl. den du har o jag vill minnas att det framgick ganska tydligt av manualen hur man går tillväga..
Är det något speciellt du funderar över?

Stig Johansson
2007-02-22, 11:22
Hej

Vet inte heller vad som kan vara problemet, men som ett litet tips är att jag monterat en "gul/svart Golden Rod" till sidorodret istället för den medskickade stötstången. Jag har haft ett par 232:or och gjort samma sak med båda.
Kom även ihåg att manualen visar fel Tp mått. Det skall ligga en lös lapp i manualen som talar om det riktiga måttet. Det riktiga måttet är 120 - 125 mm lite beroende på hur du vill att din 232:a skall flyga. (Det står 70 - 75 mm i manualen)
Jag förstärker även motorspant och landställsfästet med PU lim och låter detta svälla upp så att jag får bättre fogar.
CAP:en tål massor med motor. Jag har till och med haft en OS 108 i en av mina. Men den flyger jättebra med en 4-takts 91:a. Om du avser att sätta in en OS 91 så kommer Tp perfekt om du sätter in en Saito 91 måste du blya ca 100 gram

Stig

Tobbe O
2007-02-22, 20:31
På tal om motor i Capen så flyger jag min med en OS 55 AX , långpipa och APC 12x6 och den är defenitivt inte undermotoriserad.

Men jag har fått montera mottagar acken och gasservot under motorkåpan för att den inte skulle bli baktung.

JR
2007-02-22, 21:26
Jag satt faktiskt 2 st servo i kroppen bak till höjdrodret och mixade detta i radion.

Sedan satte jag ett servo i servobryggan med Dubro puch / pull till sidrodret.

Har alltid tyckt att träpinnarna som Kyosho skickar med är lite B.

Använde vanliga analoga till höjd men ett digitalt 6,5 kg till sida som håller i lite bättre. För mig fungerade det riktigt bra.

Frank
2007-02-23, 16:51
Ja jag börjar blir riktigt påläst när det gäller CAP 232-60 men när det gäller TP frågan är det många olika bud. Jag har TT 91 FS fyrtakt i nosen och har en tydlig TP föröver om man säger så frågan är hur långt och med vad jag skall balanser upp modellen?

Stig Johansson
2007-02-23, 19:03
Jag vet inte vad du menar med olika bud.
Tp skall ligga på 120 - 125 mm!
Om du vill ha en mera höjdroderkänslig kärra så skall Tp ligga längre bak och om du vill ha en snällare kärra så skall den ligga långt fram. En TT 91:a är tyngre än en OS vilket innebär att du får en Cap med Tp långt fram. Du kan placera servo o acce lite längre bak för att kompensera.

Stig

Gårdö
2007-02-23, 22:34
Jag har för närvarande TP för långt bak, vilket ger resultatet att den vill gå mot stället i kniveggen, men det är ju bara att kompensera med bly. Jag har monterat allt där det är förberett och kör med en OS .91FX. Helt jäkla sagolik kärra att flaxa med.

http://www.hokaklubben.net/movies/cap050917.wmv

Grattis!

/Peter

Frank
2007-02-24, 22:09
Ja jag ser fram emot att få flyga den till våren. Jag inser att det är en maskin som ger många känslor.

Frank
2007-02-25, 16:54
Hej
Jag tar gärna emot era övriga erfarenheter rörande detta flygplanet.

mulder
2007-02-26, 02:12
Har också en CAP 232-60 Från Kyosho, har moterat sida o höjd servo långt bak, dvs kortast möjliga linkar/stag. Har en os 120a i nosen med ett otrogligt drag i grejorna, problemet som jag tycker är att den är för mycket framtung, skall montera in en Saito 100a och plockar på så sätt bort ca 350gram i från nosen.
Någon skrev tidigare att förstärka motorspant mm, BRA TIPS, det behövs.
Övrigt, trevlig modell med ganska snälla egenskaper.
Störst motor vinner inte alltid, bästa val av motor vinner.
Mvh Mikael.D

Frank
2007-03-05, 12:26
Hej har ni råd och tips rörande flygplanets egenskaper i luften tar jag gärna emot dem.

Gårdö
2007-03-05, 19:20
Kolla på

http://www.f3a.se/index.php?page=utrustningstps#trimning

/Peter

Frank
2007-03-05, 19:57
Jag tackar för dessa fina råd och tips. Till saken hör att jag är relativt ny i hobbyn och vill börja flyga CAP på basic nivå först därefter är min avsikt att börja med IMAC.

Stig Johansson
2007-03-05, 20:18
Hej

Jag vet inte riktigt vad du menar med "relativt ny" och "basic nivå". Men CAP 232 60 är ingen trainerkärra. CAP:en är en riktigt bra konstflygningskärra med allt vad det betyder. Det betyder bland annat att den inte flyger bra i låg fart (klipper blixtsnabbt) Den är mycket aerobatik men den kräver sin man hela tiden.
Jag vet som sagt inte hur långt du kommit i din flygarkarriär men du bör ha flugit en eller två lågvingade skevroderkärror innan du har någon glädje av CAP:ens egenskaper.

Stig

Tobbe O
2007-03-05, 21:34
Stig du skriver, klipper blixtsnabbt men det gör då inte min. Jag kan flyga riktigt sakta med min utan klipp och i finalen så kan jag nästan ta ned den i promenad fart.
När den klipper så gör den inte det över vingen utan den bara faller rakt igenom.

Men jag håller ändå med dig om att det inte är någon trainer och tycker som du att man nog ska ha flygit lågvingade trainers före Capen.

Stig Johansson
2007-03-05, 21:56
Hej

En aerobatik maskins egenskaper handlar väldigt mycket om var man har Tp. Om man vill ha en kärra som är "väldigt aerobatik" så måste man ha en Tp som ligger relativt långt bak. Detta medför lite nackdelar som "vikningstendenser osv". Man kan få den mycket snällare genom att flytta fram Tp men missar då en del men som sagt får en kärra som är mycket mera stabil.

Stig

Frank
2007-04-05, 08:22
Tack till alla som bibringat mig ny kunskap jag skall försöka förvalta dem väl.