handdator

Visa fullständig version : t-rex problem



Claes
2007-02-22, 12:00
Hejsan.. Fcik hem min t-rex 450 idag och när jag skulle strata upp den så märkte jag att motorn inte drev rotorbladet. De två stora kugghjulen där motorn ligger och driver mot det ena och det andra i sin tur driver rotorblad verkar inte fungera som de skall. Motordrevet snurrar men det undre kugghjulet snurrar inte. Jag är en nybörjare och vet inte riktigt hur en helikopter är uppbygd. Skall båda dreven sitta ihop så att dom snurrar samtidigt? Fast det verkar osannoligt eftersom dreven levereras isär. Skulle det vara meningen att de skulle sitta ihop så skulle dom ju kunnat vara gjutna i en bit. Ngn som har några ideer eller tankar? Snälla hör av er. MVH Christoffer MSN:christoffer.bertlin@msn.com

Stig Johansson
2007-02-22, 12:43
Hej

Motorn går säkerligen åt fel håll! Växla två av de tre kablarna som går mellan fartreglaget och motorn. Det spelar ingen roll vilka två du växlar.

Stig

Claes
2007-02-22, 14:26
Tack för svaret men det hjälpte inte den går åt rätt håll så det måste vara något annat, finns det nått som kan gå sönder där.

Stig Johansson
2007-02-22, 14:51
Det kan möjligtvis vara så att du vänt envägslagret fel. Långsökt kanske men jag har gjort detta vid något bygge ocd då blir det knas.

Stig

Claes
2007-02-23, 08:09
Till coh med det långsökta kan vara rätt, vände på det och nu funkar det perfekt. Tack, grymt bra att man kan få snabb hjälp i forumet.

Stig Johansson
2007-02-23, 08:46
Kul att du hittade felet.
Jag byggde själv en T-REX förra veckan och såg då att man måste vara mycket uppmärksam på hur envägslagret skulle vändas.

Lycka till

Stig