handdator

Visa fullständig version : Ladda ur Lipo mer än 60%



Heda
2007-02-25, 16:21
Tjo

Har fått för mig eller läst eller någe att lipos inte bör laddas ur mer än 60% e det en skröna eller så?

Har ett par FlightPower-accar nu å där stod inget om 60proooocänt, bara att volten inte ska hamna under 3v per cell.


Jag har flygigt med timer på radion så har jag börjat på typ 10min å sedn ökat beroende hur mycket mAh laddaren matat acken med


har bara kört ur runt 1200mah nu ur min 2170batt då jag flygigt (17min)

Hur flyger ni? Bryr ni er om det eller kör ni ned tills ESC bryter vid 3v per cell ?

Kenna
2007-02-25, 16:38
Flygtiden verkar inte vara något problem om du flyger 17min och får i drygt hälften igen, då hinner man lessna innan ;)

Men flyg så länge du kan innan ESC bryter så vet du var maxtiden är, sen sätter du timern så du har tillgodo en stund innan det är helt slut.

I ditt fall finns det väl ingen anledning att krama ur det allra sista när du verkar få väldigt lång flygtid ändå. Desto snällare man är med accen desto bättre/längre håller det väl antar jag.

Heda
2007-02-25, 22:53
Snajsigt att höra, ja men då kör jag som jag gjort fast det blir 2 x8 minuterspass istället då, annars kommar fingrarna att trilla av :lol:

McRegor
2007-02-26, 00:01
Hej,
Ja, detta med ca: 60 % maxurladdning (kapacitetsmässigt) har jag också hört och i mitt fall kom det från någon utvecklare hos Kokam vill jag minnas.
Det var tydligen ett av sätten att öka antalet cykler på.
Sen gäller säkert som vanligt att inte överbelasta acken så den blir alltför varm.
Hälsningar
Roger

Ludde
2007-03-20, 20:24
Nej några 60% kan man totalt strunta i..

Däremot.. 80%... där bör ni dra gränsen..
annars är ni snart på lipo jakt igen..

pgrts
2007-03-20, 20:50
Vi har alltid kört tills fartreglaget sagt stopp och kan inte påstå att batterierna blir dåliga.
Det är väl naturligt att man bör kunna köra dubbelt så många laddningar om man kör ut 50% i stället för 100% ----------

Viktigt är i alla fall att inte ta ut för mycket strömstyrka i långa perioder.
/Patrik

McRegor
2007-03-20, 22:44
Hej,
Klart man kan strunta i det en tillverkare säger men tanken med att begränsa uttaget är att öka antalet cykler för acken - alltså livslängden.
Men att man sen inte lever efter detta är en helt annan sak.::)
Hälsningar
Roger