handdator

Visa fullständig version : Spitfire 120 CMPro



martina
2007-02-28, 09:42
Hej!
Tänker skaffa Spitfire 120 CMPro.
Är det någon som har erfarenhet från denna SPIT?
Hur flyger den?
Svårflugen/lättflugen?
Är 120 4-takt OK?
Vilken typ av infällbara ställ? :p :D

Krille
2007-02-28, 10:42
Är nog bara att invänta svar från bokis så talar han nog om exakt hur denna kärra är. Bokis vart är du? :)

Jakob
2007-02-28, 10:53
Hej!

Jag har ingen själv men känner en som har en sådan. Den flyger bra men jag vet att den var känslig för tyngdpunkten och att man skulle ha mycket små utslag på höjdrodret. Han hade först en ASP 120 fyrtakt i den men det upplevdes som för lite så han bytte till en Saito 180 och nu är han nöjd. Han har flugit otroligt mycket med sin Spitfire. Men man ska vara införstådd med att det inte är en trainer. Den kräver sin man speciellt i landningarna. Det gäller att hålla farten ända ner till banan.
Jag vet inte vad för infällbara ställ han hade för nu har bytt till det fasta ställ som följde med i byggsaten.

martina
2007-02-28, 11:10
Tack f svaren!
Har även funderat på World Models Spitfire 60,(.Spitfire 1/7).
Hur är den? :p :D

tonic
2007-02-28, 12:22
Jag tror inte du blir besviken av CMP.s Spit.
Men som Jakob säger är det lite svårare att flyga.

Kolla på www.airmedia.se eller maila till ove. han har någon sådan hemma om jag inte minns fel. Och ett bra pris är det också!!!

taygher
2007-02-28, 13:05
En Spitfire i 60-klass som ser bra ut är Hangar 9:s variant. Jag var uppe hos Kenneth & Co i Östersund och synade den för några veckor sedan. Den har även splitklaff vilket säkert är bra när man skall sakta ned för landning. Med en Saito 100 i den blir det kanon!! PDT_Armataz_02_03
Kolla på www.modellhobby.com

Jag har tyvärr inte erfarenhet av World Models Spit 60 men jag har Mustangen i samma storlek. Flyger alldeles utmärkt men som någon sa tidigare i tråden är en warbird ingen trainer. Men oerhört rolig att flyga!!
Bygger även KMP:s Spitfire nu och ser fram emot premiären i vår.

Mvh,
Lars

bokis
2007-02-28, 14:35
Hej Martina.
Jo,world models flyger bra o är trevlig o få ner oxå vilket är en bonus..
Dock,det enda som avslöjar att det är en spitt är de eliptiska vingarna,annars får man nog stå en bra bit bort för o tro att det är en spitt man tittar på.
CMP är en spitt till vettigt pris som ser bra ut men det tillkommer ställ som du skrev o det som passar är eurokit eller robart (bägge av den lilla sorten) så det tilkommer X antal kronor till den.
World models ingår mekaniska o dessa funkar bra..
Vad gäller alla dessa warbirds,ju skalalikare de är ,ju lättare är det att stå på näsan med dom framförallt på gräs.
O som Jakob skriver,de SKA flygas ned , ideer om trepunktare är
inte helt lyckade..
Den som ser bäst ut är KMP men den kan vara svår att få tag på f.n..
O jag personligen har synpunkter CMP..Inte min favorit..men det är som sagt en personlig åsikt..

martina
2007-03-01, 14:30
Tackar!!!

Hangar 9 Spit verkar fin! PDT_Armataz_02_43