handdator

Visa fullständig version : Inkörning



Kamikaze
2007-03-05, 19:21
I dag körde jag in motorn! Full gas! Rikt ställd, Så motorn fyrtaktade! Sen lät jag den gå rent i 10 sekunder, Och tillbaka med nålen så den fyrtaktade i 30 sekunder o.s.v, Tills jag kört upp en liter! Nu kommer min lilla undran :roll: Gjorde jag rätt :roll: Det gäller en o.s max 46 ax 8)

ListKid
2007-03-05, 19:40
Äh, kör en rik tank på marken, sedan lite rikt i luften oxå de första flygningsrna, då får den kylning ordentligt.

Har aldrig kört in nån av mina motorer mer än en tank på marken.
När den gått sisådär 5-10 rikt inställda tankar i luften är det dax att tunna ut och justera motnål :)


Det blir nog bra som du gjort, dax att flyga nu.
En OS får du aldrig problem med hursomhelst

//Linus

Frippe
2007-03-05, 19:59
Jag har en OS 46ax.

Körde den en tank fett på backen sen 5-6st tankar med lite väl rikt ställt på nålen.
Efter det går motorn som en dröm, startar alltid på första eller andra snärten. :D

Kamikaze
2007-03-05, 21:00
Ja dom går snärtigt! rena gullsnurran 8) Å vilken fin tomgång! Jag har en dunk Quickfire 10 och en dunk Quickfire 16! Vågar jag Kan jag köra båda sorterna i den här maskinen! Har lite över från bilen som jag tänkte köra upp! Men jag har läst att man int får blanda olika såser! Är d bara att tanka å se glad ut! Eller kan d bli problem :roll:

DrHanke
2007-03-05, 21:35
en dum fråga bara, när ni kör dem med rik inställning så får ju motorn mkt bränsle dvs mkt kylning å motorn jobbar inte vid optimal temp, vad händer sedan när ni tror att motorn e inkörd och gasar iväg? kör in motorn med vanliga inställningar å flyg den på varierat varvtal och olika belastningar, en motor ska köras in varm inte kall... En kallt inkörd motor e ju knappast inkörd väl?

tonic
2007-03-06, 08:07
en dum fråga bara, när ni kör dem med rik inställning så får ju motorn mkt bränsle dvs mkt kylning å motorn jobbar inte vid optimal temp, vad händer sedan när ni tror att motorn e inkörd och gasar iväg? kör in motorn med vanliga inställningar å flyg den på varierat varvtal och olika belastningar, en motor ska köras in varm inte kall... En kallt inkörd motor e ju knappast inkörd väl?

Jag gör samma sak. Ställer in motorn så den går bra. dvs. Alla nålar optimerade. Sedan kör jag 2 tankar på marken. Mest för att se att motorn har bra respons. Om allt är som de ska så flyger jag.

Som drhanke säger. Det är bara att ställa in motorn och sedan trottla den på olika varvtal. Stannar inte motorn, så är det ingen vits med att köra den tjock!!!

Motorn mår bra av normal värme!!! det är då alla delar blir "tillslipade" (inkörda). Man kan se det på avgaserna. Om dessa är mörka och "skitiga" så har motorn mera beläggning kvar som ska slipas bort. När avgaserna(oljan) är klar och fin, finns det inget som behövs köras in.

Fot
2007-03-06, 08:44
Tilläggas bör att olika typer av motorer ska köras in på olika sätt.

ABC-motorer ska köras in varma medans ringade motorer ska man vara lite mer försiktig med.

Tycker det mest uppebara rådet saknas helt här..

Läs manualen!!

Till varenda motor jag köpt har det följt med ett häfte där det står exakt hur de rekomenderar att man ska köra in motorn. OS är verkligen inget undantag här.
De har en tydlig beskrivning i sin manual hur de rekomenderar att inkörning går till.
Har man tappat bort sin manual så finns de att ladda ner från OS hemsida på nätet.

/M

DrHanke
2007-03-06, 09:13
absolut, LÄS MANUALEN, som kille vill man ju oftast inte nedvärdera sina kunskaper men håller med manulen borde man läsa oftare....

Kamikaze
2007-03-06, 09:42
Då gjorde jag tydligen rätt! För jag gjorde som det stod! Full trottle! Rich mixture 1.5-2 varv på nålen! Sen låta den komma till tvåtakt 10 sek! sen tibax ti fyrtakt upprepat några tankar ;)

colsson
2007-03-06, 09:52
Ja, det här kan man ju diskutera till död-dagar..
Själv har jag läst att anledningen till att man växlar mellan mager (läs normal) blandning och fet är för att motorns material ska utvidga/dra ihop sig till de stabiliseras.. :roll:

Personligen tror jag att man kan nåla in och köra en motor på fullskaft direkt utan att den tar någon skada av det.
Dock kör jag in mina motorer efter manualen.

hakank
2007-03-07, 06:55
Är benägen att hålla med Christian. Dessutom läste jag i en manual för 25 år sedan ungefär, till en ASP. Manualen sade att man definitivt INTE skulle köra in motorn med fet blandning, om nu motorn är en sk. ABC motor. (Motorerna utan ABC skulle köras in med fet blandning)

Tror mer på varierat gaspådrag..

/Håkan