handdator

Visa fullständig version : Cub flygegenskaper



chrisvås
2007-03-10, 08:38
Hej

Ny på forumet även om jag läst här ett tag.
Hursomhelst, jag har flygit av och till i flera år men nu har det tagit fart ordentligt igen. Anser mig kunna flyga som den normale söndagsflygaren typ. Nu har jag skaffat mig en 2 meters cub med en tt 54 i. Hör lite olika saker om cubar som att de ska vara luriga osv. Nu till frågan. Hur flyger en cub? Är det nå speciellt med dem?. Funkar endast sidorodret eller hur är det?, Trimma in diffade skevroder?. Tips om inställningar osv vore schysst. Hoppas att premiära den i helgen.

/Christian Västerås

Johnny
2007-03-10, 09:41
Hei.
Nr. 1. TP er viktig. Etter manual. Inte før baktung.
Nr. 2. Innstaler motor, vinkel, grader etter manual.
Under takeoff ha stor fart førse gangen. Liten fart så flipper den ut.
En CUB på 2 meter trengs inte å flyga så mykke med sideroder.
Det kommer etter 20 turer. Store Cubber 2,5 meter og større må du
bruke sideroder mere. Har selv en CUB på 3,67 meter og den må flyges med sideroder.
En CUB på 2 meter flyger bettre enn 40 trainer.
God tur og hoppast det går bra.
Her i Arvika er det snø så det blir inte någen flyvning før efter påske.

Mvh. Johnny.

colsson
2007-03-10, 10:08
Hur är Clipped wing cub att flyga jämfört med den vanliga Cuben?
Några större påtagliga skilnader?

Johnny
2007-03-10, 11:15
Hei.
En Clipperving Cub har større motor og kortere vingspenn.
Den kan du flyga akrobatik med.
Den har en annen staffering en vanlig CUB.

Mvh. Johnny.

ssn
2007-03-10, 12:49
Hei.
En Clipperving Cub har større motor og kortere vingspenn.
Den kan du flyga akrobatik med.
Den har en annen staffering en vanlig CUB.

Mvh. Johnny.

Kanske är jag ute i dimman men....

Cub är inte snälla plan som alltid gör som man vill! Se till att ha lite mer fart än rek å diffa skeven (mer upp än ner) + ett par grader upp som neutral...Flugit dom i fullskala och samma där....

Groundloop? He He... kommer nog att bli en eller annan... (kort kropp/ stor spännvidd)

Men rätt trimmade är dom hur kul som helst....

Sosen..

colsson
2007-03-10, 15:18
Hur märker man av att en modell har skevroderbroms och kräver diffade skevroder?

LIP
2007-03-10, 15:55
När ett flygplan liksom Cub har ClarkY profil så märker man av skevroderbromsen enligt följande.

Ett nedfällande skevroder bromsar mer är ett uppfällande. Det innebär att den vinge som ligger på utsidan i svängen kommer att ha en högre fart än den vinge som ligger på insidan i svängen.
Det innebär att yttervingen kommer att ha ett högre motstånd grund av den högre farten och att det nedfällande rodret bromsar mer.
Resultatet blir att yttervingen kommer att pressas bakåt i svängen med en hängande sjärt som följd.

För att kompentsera detta bör man sätta till sidorder för att trycka upp sjärten.

Vad det gäller att diffrensera rodren så är det vanligt på fullskala flygplan, framför allt på flygplan med semisymetriska profiler och ClarY profiler.

På mina modeller brukar jag låta modellerna med icke symetriska profiler endast ha uppåtgående skevroder.

Jag har också flugit fullskala-cub, ca 300 timmar. Speciellt svårt var det inte att flyga cub,(ungefär som att spänna vingarna direkt på axlarna).

Det som kunde vara trixit var vid landning utan att få studs, men man lärde sig fort nog att släppa in klaffen så fort att hjulen tuschar marken, då satt kärran som klistrad i banan.

/Lasse

Jakob
2007-03-10, 16:57
Jag har också flugit fullskala-cub, ca 300 timmar. Speciellt svårt var det inte att flyga cub,(ungefär som att spänna vingarna direkt på axlarna).

Det som kunde vara trixit var vid landning utan att få studs, men man lärde sig fort nog att släppa in klaffen så fort att hjulen tuschar marken, då satt kärran som klistrad i banan.

/Lasse

Hej!

Jag har cirka 700 timmar och 3000 landningar på Super Cub med 180 hästars motor. Finns endast några stycken sådana vad jag vet. Med den motorn och propellern för flygbogsering kunde man nästan stiga lodrätt. Konverteringen gjordes i Landskrona FK.
Håller med dig om att det är som att spänna vingarna på axlarna. Jag brukade till och med börja ta in klaffen försiktigt på en meters höjd. Då sänkte sig cuben snabbt ner och jag fick god bromsverkan på hjulen direkt. På så sätt kunde jag landa på otroligt kort sträcka. ca 50 meter.
Jag älskade den maskinen. Har faktiskt även varit delägare i en mindre J3 cub också med 65 hästars motor. Men det var ett helt annat flygplan att flyga, den saknade också klaff och styrs från baksits.

chrisvås
2007-03-10, 18:26
Hej

Tack för tipsen :) . Blåste lite väl mycket idag för provflygning. Hoppas på imorgon...

chrisvås
2007-03-11, 21:27
Flög den tre gånger idag. Första turen dog motorn på men inga problem att glida in den.. Klipper åt ena hållet vid för låg fart. Vart lite feg vid landningarna pga det men det kommer väl över det. Verkar vara en ganska mysig puttra runt kärra iallafall.