handdator

Visa fullständig version : Klä av gammal modell



Brauer
2007-03-10, 18:55
Hej!
Har bytt till mig en riktigt gammal Cessna (tror det är en 182). Det är old school med lack och siden och modellen är lite tung. Jag tänkte ta av och klä om med ny klädsel, även passa på att renovera lite med allmänt småfix.
Hur tar man bäst av klädseln utan att skada planet?

(Tror ni en OS 91FS klarar en 1,85m cessna? :p )

Thomas
2007-03-10, 19:26
Gammalt siden o.d. brukar inte sitta hårdare än att man kan skära ett litet snitt och "flå" av klädseln. Skulle det vara problem, prova med lite aceton som löser limmet/lacken. Sen blir det "normal" slipning med fint sandpapper samt spackling där det behövs...
vad har du tänkt klä med ???

Brauer
2007-03-10, 19:28
Ok, nått liknande jag gissade på.
Jag tänkte klä med antingen oracover eller monocote.

Thomas
2007-03-10, 20:52
Blir nog fint, ska´ru se...
OS91 i en Cessna av den storleken låter liiiite övermotoriserat...
Detta är ju en skalamodell, och ska flygas därefter. Eller ska det vara en 3D-modell? Annars får du väl pluttra runt på hög tomgång...

Brauer
2007-03-10, 23:44
All klädsel av! Här slösar vi inte med tiden ;)
Den behöver lite renovering i nosen, ricinoljan har trängt in lite i plankningen.
Jaså en 91 4-tak blir så jäkligt i den? Den är ju ändå 1850mm i spvd. Det ger sig nog. Tanken är ju inte att det ska bli 3d eller pylon...

Förresten, det var nog lönt att strippa klädseln. Den var tuuuung...

Brauer
2007-03-11, 13:47
Liten update med bilder på rackaren. :)
Finns att göra på den men i jämförelse med scratchbygge så är detta ju nästan ARF :lol:
http://www.emanio.se/Cessna/fore_8x6.jpg

http://www.emanio.se/Cessna/efter_8x6.jpg

tonic
2007-03-11, 16:06
Liten update med bilder på rackaren. :)
Finns att göra på den men i jämförelse med scratchbygge så är detta ju nästan ARF :lol:
http://www.emanio.se/Cessna/fore_8x6.jpg

http://www.emanio.se/Cessna/efter_8x6.jpg

Hehehe... Ska du ha en Boxer i den? :)

Glawe
2007-03-11, 16:08
hehehe. du är en sjuk människa Toni!

DrHanke
2007-03-11, 16:44
toni PDT_Armataz_02_07 den var låg...

Brauer
2007-03-11, 18:04
Haha, nä då blir det ju ultra-3D av den! Många hästkrafter i den där.. ;)
Tänkte skära upp i vingen för landningsljus och fixa nått glas där istället. Tanken är inte att det ska bli nån värstingskala utan bara en "finare söndagsmodell". Lite LED-belysning har ju aldrig skadat :lol:
Klaffen var limmad när jag fick den så den tog jag loss. Den vill man ju ha till att funka.

Kalle Nilsson
2007-03-11, 18:58
Tjena!
Det är väl inga problem med 91-an de e bara dit med den, men jag håller med Tony en boxer hade gjort sej! hahaha :D
Gammal sidenklädsel den väger!!! När jag klädde om min Diabolo har jag för mej att den lättade 1,5kg. Blir de premiär ute hos oss?
Va gillar du min avatar bild, men de är ju klart du har ju en hel del skuld i den bilden! 8)

Ompa
2007-03-11, 20:39
Hallå Brauer.
Efter att läst ditt inlägg om denna Cessna blev jag påmind om min ena granne som är fd modellflygare. Han frågade i höstas om jag var intresserad av en gammal cessna modell han hadde. Även den var skapligt tung, klädd med någon form av film (tror vi, det är inte grannen som byggt den) och sedan på den lackad. Modellen har flugit, och enligt grannen har den flugit hyfsat bra med tanke på vikten. Detta ex är utan några radio eller motor tillbehör. Vad kan vara skäligt att lägga för bud på den?
Var tveksam då, men blev lite gaddad efter ditt inlägg. Den är ju trotts allt gammal, dock i övrigt god vigör. Aldrig kraschad.
Har nämligen pratat med honom i kväll och han ska ta fram den nu i veckan för en mer noggran genomgång. Kan b li ett projekt att ta fram då och då när andan faller på.

tonic
2007-03-11, 23:36
hehehe. du är en sjuk människa Toni!

Uttråkad som jag är. Sitter hemma med influensa, när jag kravlade till datorn för att öppna detta underbara forum, insåg jag att, man måste skämta till det ibland när man mår dåligt.

Så visst är jag sjuk :)

Brauer
2007-03-11, 23:47
Jag bytte mot en tom Edge (Vmar) och den kostar 1500 ny. Tim som jag bytte med hade haft denna stående sen jättelänge och berättade om den när jag sa att jag letade efter nått att pysa runt med.
Jag har ingen aning om vad du bör lägga men det kan nog inte handla om några jättesummor.
Det är nog rätt mycket jobb, men ser man det som ett scratchbygge där man börjar med en träfärdig modell (ok, lite renovering) så är det inte så farligt. Dessutom kan man påverka så mycket mer med en avklädd modell än om man ska lappa o laga klädsel.
I vingen var det ju tänkt att sitta två servon. Ett skev och ett för klaff. Jag tror det blir tre eller fyra nu. Som jag nämnde tidigare tänkte jag också skära ut för landingsljuset i vänster vinge. Så det känns ganska rätt att ha dragit av klädseln trots allt.

Kalle: Haha ja du hade väl velat sätta dit en jetspis på ryggen ;)
Får se var premiären blir, flyger ganska mycket på Vankiva numera (halva körsträckan) men självklart kommer vi att flyga ut mot havet även i sommar. Asfalt är, och kommer alltid att förbli underbart!
Manipulerad bild? Den är ju f-n original! Haha :supz:

Glawe
2007-03-12, 06:38
Det va väl det jag sa Toni hehe (har själv flunsan just nu)