handdator

Visa fullständig version : Långa kablar till fartis/ack... *ny fråga längre ner!*



DennanHMFK
2007-03-11, 08:58
då jag inte fick någe svar på ett annat forum så testar jag lyckan här ist.

"håller på och bygger ett flygetyg som har skjutande BL-spis och 3cells Lipo.
och började fundera på hur jag ska göra med kabeln.
för modellen är 1200mm lång, och troligtvis kommer jag (med största sannorlikhet) behöva ha acken väldigt långt fram pga TP´s kinkighet.

har dock inte fått hem drivlinan, så jag kan iofs int kunnat testa nåt, har heller ingen våg så man kan väga ut saker i motsvarande vikt på ack, fartis osv.

men om jag nu måste dra lagom långa högspänningskablar genom kroppen, ska man isf tvinna dom, eller lägga dom på varsida i kroppen, kan en konding hjälpa, ferit-ringar?

fartisen kommer jag så klart ha granne med motorn, så nära jag bara kan få det.

ja, nåt litet tips om hur man kanske ska dra kablarna i kroppen vore ju bra :)

edit_
kom på att jag ska ju köra med standard servon till modellen...med stor säkerhet varjefall :)
så kan jag ju montera dom längstfram, samt kör med separat servo-ack, så får man tyngd på det och kan ha acken kanske vid vingen/TP´n...
får kika på det där när prylarna kommer..."


lägger till en bild på flyget..

klickbar. 800x600 http://www.geting.se/image.php/1634-015.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=1634-015.jpg)

pgrts
2007-03-11, 09:38
Hej Dennan.
Jag tror inte att du kommer att få problem med att ha acken framtill.
Det är "bara" låg spänning och likström.
Att fartreglaget hackar upp till högfrekvent ström till motorn tror jag inte är något problem. Det brukar alltid sitta en kondensator på fartreglaget och med hög switchfrekvens ska det inte bli några större variationer i strömmen genom batterisladden.
Du behöver inte lägga plus och minus åtskilda eller tvinnade på grund av att du kör likström utan nämnvärda pulser.
Det bekymmer jag skulle tänka mig är tyngden av batterikablarna - det blir en hel del gram..
/Patrik

Krille
2007-03-11, 10:05
ha korta kablar mellan fartreglage/motor. och långa ack/fartreglage. Eftersom det är likström och +/- kablar bedvid varandra kommer du inte heller få något matnetfällt eftersom magnetfällten från + respektive - kabel kommer motverka varandra med lika stor ström.

Taylorcraft
2007-03-11, 11:21
Dennan,

Jag håller med vad som är sagt tidligare, och vill lägga till att du nog bör gå upp ett snäpp eller två när det gäller tjocklek (kvadrat) på kabeln mellan acke och reglage. Detta motverkar spänningsfall som annars ville gett dig sämre prestanda.

Låt oss se hur det blir med modellen i luften! Happy landing!

Mvh

Taylorcraft

DennanHMFK
2007-03-11, 11:57
bra och höra att det inte bör bli några komplikationer med kablar....förutom med vikten från dom. :)

tanken är att planet ska likna en "Ryss" som Janne i klubben har skapat.
den röde av dom två Ryssarna. :)
http://www.kfuk-kfum-modellflygklubb-hallstahammar.nu/ryssar.JPG

och andra tanken är att den ska vara flygklar och flugen innan Norbergsträffen den 17maj.
så ni som kommer dit får väl se den flyga om allt lyckas. haha
annars blir det väl bara en display-modell :P

DennanHMFK
2007-04-08, 09:17
kastar in en till fråga. ;)

kan jag använda 4mm2 kabel till att dra mellan ack och fartis?
kabeln är grövre än vad acken har, så det lär väl funka? :)

pgrts
2007-04-08, 17:54
Är det större area än batteriets kablar kan du vara lugn.
Sträckan är relativt kort om du jämför med vad vi har i hus - även om du kör mycket högre strämmar i ett flygplan så blir spänningsfallet i själva kabeln ganska försumbart jämfört med batteriet, kontakter och motor.
Du ska däremot tänka på att inte ha klenare förlängningskabel till fartreglaget än de trådar som används där - om du försörjer mottagare och servo från fartreglaget.
Kan du fästa fartreglaget på en rimlig aluminiumplåt, om det sitter inbakat i kroppen och inte får riktig kylning från fartvinden, är det bra.
/Patrik

DennanHMFK
2007-04-08, 18:33
okej. :)
låter fint det.
isf kan man kanske löda lite strömkablar i morgon och börja trixa med sånt.

reglaget kommer sitta på utsidan av planet, så kylning kommer den få.
bifogar en bild från min byggtråd om hur det kommer att bli..troligvis :)

länk till byggtråden:
http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=2389&sid=6cf7bb7d8538f54bce2dc4adbe1329b6

klickbar
http://www.geting.se/image.php/35561-RyssenmkD.JPG (http://www.geting.se/viewimage.php?image=35561-RyssenmkD.JPG)

Taylorcraft
2007-04-08, 18:34
Betyder det här att jungfruturen är på G snart? :)

Annars är jag enig i vad Patrik säger.

Samtidigt ska man tänka på att vi gärna kör med fyra till fem gånger så mycket ström i våra kablar, samt MYCKET lägre spänning jämfört med vad vi använder i husen. Så för att få ut "all" effekten från systemet, måste spänningsfallet vara så lite som möjligt. Alla millivolt man får i spänningsfall ger givetvis större effektförluster än hemma i kåken.

Här är två enkla exempler:

1:
3S Lipo: 11,1 Volt
Ström: 35 Ampere
Spänning på ECU: 11,1 Volt (spänningsfall: 0V)
Effekt UTAN förluster: 388.5 Watt
Matat till en borstlös motor med 80% effektivitet: 310,8 Watt på axeln.

2:
3S Lipo: 11,1 Volt
Ström 25 Ampere
Spänning på ECU: 10,6 Volt (spänningsfall: 0,5V)
Effekt MED förluster: 371 Watt
Matat till sama borstlösa motor med 80% effektivitet: 296,8 Watt på axeln.

Effektförlust på motoraxeln: 14 Watt - eller 4,5%!

Använder man samma komponenter i båda exemplen kommer i realiteten förlusten att bli ännu större, IOM att även strömmen sjunker på grund av motståndet i kabeln.

Notera att dessa exemplen är gjorda med "ideella" komponenter (acce och reggis), som inte har förluster i sig själv. "In real Life" har även dessa förluster, som går över i värme när dom används - vilket betyder att ännu mindre krut kommer ut till proppen...

Mvh

DennanHMFK
2007-04-09, 08:50
det är nog inte allt för långt kvar till en jungfrufärd faktiskt.
vingen är nästan klar, bara fixa in landställ och roder...istortsett :)

kroppen blir klar när dom prylar jag beställde i söndags har kommit, för då kan man börja montera servon och det och dra strömkabeln och servokabeln till fartisen. :)

satsar på så lite förlust som möjligt i kablarna.
vill ha allt krut till att få den att åka framåt. haha

pgrts
2007-04-09, 14:27
Du ska tvinna trådarna från batteriet till fartreglaget och inte gå för nära mottagaren enligt ett gammalt elflygproffs i vår klubb. Ett par varv / dm räcker.
/Patrik

DennanHMFK
2007-04-09, 19:55
okej. :)
tackar för tipset, det ska göras när den dagen närmar sig :)

marell01
2007-05-17, 13:04
Om du har långa kablar från batteriet så kan du med fördel linda in dessa i aluminiumfolie. Detta hindrar interferens till mottagare och servon. Folien blir som en skärm.
Kör alltid med detta själv.
Mvh Marcus