handdator

Visa fullständig version : Su 31 konstflyg



Kamikaze
2007-03-17, 19:57
Har ett su 31 på kommande! Det stod att en fyrkanalig sändare behövdes! Det har jag! En hightec laser 4! På trainern så är det ju ett servo kopplat till gas! Och ett till aileron Noshjulet är kopplat till samma som skevrodret! och ett är kopplat till höjdrodret. Vad är det för skillnad då sukoien ska ha 5 servon! Går min hightec laser 4 att använda till sukoien! Hjälp :roll: En sån här har jag på kommande http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_29&products_id=450

bokis
2007-03-17, 20:10
He,he,du måste vara en av sveriges större entusiaster!
Jo,skeven på Suchojen(o många andra med för den delen)
drivs av var sitt servo...
Då använder man en s.k Y-kabel så en kanal driver två servon,en i vardera vingen..
Men jag tror att det är läge för dig att kontakta en klubb o få lite tips,dåd,råd o rön..
Tror det kan vara lämpligt för det finns mycket som skiljer simulatorkörning från verkliga livet o det sista jag skulle vilja var att
du ledsnade på hobbyn p.g.a krascher o dyl..

Kamikaze
2007-03-17, 20:38
Trainern ska upp i luften så fort vädret tillåter! Ska trimma in alla roderutslag! Hade ju fulla utslag sist! Rodren på stora vingarna gick så att när jag stod bakom flyget och gjorde pektestet så gick det högra rodret på stora vingen neråt och samma gällde den vänstra! Hade upp trainern 20 meter sen började den sakta lägga sig mot höger! Då skulle jag räta upp den igen mot vänster! Men då gick ju rodren tvärtom så den gick ju i en skruv ner åt höger i leråkern! Inte ett dugg nervös att ta upp den igen! Dessutom vet jag nu att man ska smyga upp flyget och ha små rörelser på spakarna 8) Ska bygga sukoien så jag har den färdig tills jag tröttnat på trainern! Finns det nån länk man kan besöka som visar hur man kopplar roder och elektroniken i akrobatflygen kanske 8)

sundqvistjohan
2007-03-17, 20:54
Black Horse Sukhoierna är underbara plan Zalman_Water. Har själv ägt och flugit både den i .40 storlek och den större i 1.20–1.60 storlek.
Med tanke på din tidigare tråd "Disaster" tror jag nog att det är bäst att du bygger ihop din trainer och lär dig flyga den innan du flyger med Sukhoien. Sukhoien flyger mycket bra, MEN den är mycket snabbare än en trainer.

Jag sålde min .40 Sukhoi och köpte 1.41 tvåtakt till den stora. Klockade maxhastighet på den stora för en vecka sedan med GPS monterad på planet. Det gick 157 km/h på full gas. I somras körde jag hastighetstävling med min kompis som flög med Black Horse .40 modellen. Den lilla modellen vann, vilket betyder att den antagligen kan flyga upp mot 170 km/h. Iofs. är den lilla jag sålde åt kompisen övermotoriserad med en .76 tvåtakt, men jag tror nog att den är ganska svår att landa för en nybörjare även med en motor som ligger inom rekommendationerna. Efter sisådär 50 lyckade landningar med trainern kommer det att gå som en dans att planera inflygningar och landningar med Sukhoien.

Jag rekommenderar att du sparar Sukhoien tills du behärskar trainern ordentligt. Som Bokis säger är det två servon till skevrodret (=aileron på engelska). Man kan ha dem till samma kanal på radion med Y-kabel. Min större Sukhoi har också två höjdservon (ett för varje höjdroderhalva).

En radio med flera kanaler har den fördelen att du kan lägga skevrodren på skilda kanaler. Då finns möjlighet att mixa in "flaperons" - dvs. att skevrodren också fungerar som flaps vid landningen och du får ner farten.

Kollade Östersunds Modellhobbys reklamfilm - som du ser blåser det ordentligt vid det flygtillfället. Vid vindstilla gäller det nog att planera inflygningen ordentligt - planet behöver god fart.

Lycka till i fortsättningen.

Johan

P.S. Det servo som styr noshjulet på din trainer styr hoppeligen också sidrodret. Bosse Gårdstad har en tydlig sida på placering av rodrena på sändaren i "Mode 2"
http://www.algonet.se/~gardstad/roder.pdf

Kamikaze
2007-03-17, 21:05
Tack så hemskt mycket för ditt fina svar! Du kan va lugn! Sukoien ska hänga tryggt i taket i vardagsrummet tills jag även har ägt och fått flygtimmar på en lågvingad calamato sport ;) Här är lite bilder på min nylagade alpha 40 trainer som är fitt for fight igen :)

http://www.motorportalen.net/crap/pics/1100ef/bild001.jpg

http://www.motorportalen.net/crap/pics/1100ef/bild002.jpg He he....lite fantasi så lagar man d mesta ;)