handdator

Visa fullständig version : Motor till kyosho p-17 super stearman ?



hunkyduude
2007-03-21, 20:49
Funderar på en Thunder Tiger F-54S, vad anser ni om denna motor jämfört med andrafabrikat i samma storleksklass?

Funderar även på om motorn är i minsta laget för planet?

Åsikter & tips mottages tacksamt

DrHanke
2007-03-21, 21:53
kör med saito 56 själv å polarn med os 52, så en tt54 borde fungera minst lika bra. mer motor gör den bara orealistiskt snabb... och det behövs inte i denna modell så kör på en 54 du.

bokis
2007-03-22, 07:17
"polarn"?? HA! Polarn kör med en gammal OS 60 fyrtakt i den Kyoshon som jag fick av Bertile här på forumet,fördelen är det är att den behöver vikten i nosen faktiskt.. En 70 torde funka bra det med..
Kärran är kul o flyga med ,inte tu tal om annat o det som skrevs om den
i den andra tråden är huvudet på spiken..

hunkyduude
2007-03-22, 14:01
vill ju kunna hänga den i propellern, kanske ska välja en Saito 62 eller kanske Saito 72:an? Jag har aldrig ägt en 4-T smälla tidigare så jag har ingen aning hur de går eller vad som krävs. :oops:

T5
2007-03-22, 14:04
Jag har aldrig ägt en 4-T smälla tidigare så jag har ingen aning hur de går eller vad som krävs
Går bra, kräver soppa precis somm allt annat roligt här i världen :)

4t är ingen fara, bra motorer som låter skönt, har bra vrid och är allmänt roligare att hålla på med än 2t (i min mening)

hunkyduude
2007-03-22, 14:08
håller helt med om att 4-t låter mycket trevligare & helt klart ska jag ha en sån, är bara lite orolig för att välja en för liten/klen så jag måste byta den senare. Är inte ute efter mer fart, jag vill köra sakta men ändå ha ork för lite avancerat & den måste orka hänga i propellern.

DrHanke
2007-03-22, 15:49
vill ju kunna hänga den i propellern, kanske ska välja en Saito 62 eller kanske Saito 72:an? Jag har aldrig ägt en 4-T smälla tidigare så jag har ingen aning hur de går eller vad som krävs. :oops:

hehe... filma när du gör det är du snäll! Vill inte vara elak men...

Bokis, ledsen men tänker jag efter så är det ju så...

summa sumarum med en 70 i den kommer du garanterat ha mkt skoj!!

hunkyduude
2007-03-22, 15:51
hade ju inte tänkt att hänga den 2m över marken ;-) 50 käns liiite säkrare

McRegor
2007-03-22, 16:12
hade ju inte tänkt att hänga den 2m över marken ;-) 50 käns liiite säkrare
Hej,
Tja, med en helikopter skulle ju det fungera.::)
Gissar att Hanke avser det faktum att denna kärra inte alls är konstruerad för att flyga som en helikopter.
Sånt brukar oftast fungera bättre med låg vingbelastning, mycket stora roderytor, stora roderutslag, lite åt det baktunga hållet...och rätt långsamgående på det stora hela.
Men allt går ju om man riktigt ger sig 17 på det.. PDT_Armataz_02_03
Lycka till önskar
Roger

hunkyduude
2007-03-22, 16:18
& andra sidan sa ja inte hur länge den behöver kunna hänga :D

Alltså, motorn ska klara/orka att stiga vertikalt....helst med planet fastsatt bakom

Tror jag slår till på en Saito 72:a....plånboken säger 54:a :)
Hittat saito 72 i usa för ca 1500 skr + frakt ca 300.- .Frakt är det ju i sverige också så betydligt billigare blir det ju.

McRegor
2007-03-22, 16:59
Hej igen,
Räkna med tillägg på 25 % moms samt ca: 100-lappen i admin-avgifter i tullen - räknas på inköpspris inkl frakt. Med dina uppgivna priser kommer du antagligen att landa på ca: 2.400 kr när du har rovan i handen.
Men även det är antagligen billigt för den rovan.
Lycka till hälsar
Roger

hunkyduude
2007-03-22, 19:27
nja...moms & tull gillar jag inte så de tror ja att jag hoppar över, räcker med all skatt jag betalar varje månad. Tar ekan över & ror hem den själv eller så kommer den hit i snyggaste present förpackningen med rosett & allt :D

DrHanke
2007-03-22, 20:52
hunky jag förstår att du vill spara pengar, berätta gärna att du handlat den utomlands så är alla med, men skippa resten av ditt snack eller skriv nån annanstans... det är så tråkigt att höra samma visa varje gång! Vad gäller din skatt så rösta rätt nästa gång... *ler*

Men snälla inget snack om slippa skatter etc, vi ska inte väcka den björn som sover...

hunkyduude
2007-03-22, 22:29
Du behöver ju inte läsa eller hur!? Nämde inte ordet skatt en enda gång. Tråkigaste snacket var ditt senaste.
I övrigt så röstade jag helt rätt.

DrHanke
2007-03-23, 07:26
nja...moms & tull gillar jag inte så de tror ja att jag hoppar över, räcker med all skatt jag betalar varje månad. Tar ekan över & ror hem den själv eller så kommer den hit i snyggaste present förpackningen med rosett & allt :D

jupp... moms är väl en skatt?