handdator

Visa fullständig version : Det här med bränsle..



colsson
2007-03-24, 23:23
Jag flyger normalt med 10% nitro och 10% Aerosynt i mina fyrtaktare.
Idag fick jag en dunk färdigblandat med 5% Nitro, 9% syntetolja och 6% ricinolja... Kommer ricinoljan att koksa i min motor eller kan jag köra på den? jag är ju inte nån ricin-fantast annars...

Vad tror ni?

mac77
2007-03-25, 00:41
Jag körde ett tag på en klotz-olja som hade lite ricin iblandat. Tror det var 20% Ricin och 80% Syntet. Det enda jag märkte skillnad från syntetolja är just det jobbiga kladdet! Mycket svårare att rengöra kärran från även den lilla mängden ricin (tror det blev 3% ricin totalt i soppablandningen).

Någon annan påverkan kan jag inte uppfatta - dock körde jag enbart 10 liter av denna blandning och då i ett par olika motorer.

T5
2007-03-25, 18:19
Jag kör med köpesoppa som har ricin.
Byron 15% nitro och synth/ricin oljemix. Har inte sett några beläggningar i mina motorer så det lär vara lugnt att köra med din soppa.

En dunk är ändå ingen mängd som lär göra någon skillnad.

Casimir_rc
2007-03-26, 14:11
Jag kör med 20% olja och 10%nitro och resten metanol.

tonic
2007-03-26, 14:36
Tidigare använde jag MSSR Castrols resinolja. Efter att de stått ca: 5år, började jag anvnda syntetolja i motorerna. Jag fick aldrig motorerna att gå så bra som med MSSR.

Så har man kört motorerna länge med resinolja, ska man förmodligen fortsätta med det. Annars tror jag inte det gör något att man använder resin ibland!

Det är min erfarenhet.

colsson
2007-03-26, 15:16
jag får nog ha det som "bjudesoppa" hahahaha! :lol: