handdator

Visa fullständig version : JR PCM 9X II synth/ Futaba FF9 Super



pianomarten
2007-04-02, 09:26
Vad tycker ni jag ska köpa?

McRegor
2007-04-02, 11:07
Hej,
Det beror väl till stor del på dina behov med påföljande krav - samt egen preferens mellan märkena. Båda är ju utmärkta sändare så svaren torde inte ge värst mycket info om vilken som är "bäst". Samt inte minst - vad har kompisarna i Klubben ? Skall du t ex flyga heli och det finns klubbkompisar som flyger samma maskin som din med FF-9 så skulle i vart fall jag välja att köpa en FF-9. Enklare ett få hjälp med inställningar samt inte minst med att få hjälp med att skolflyga sin egen maskin.
Båda finns med synth-modul och synthmottagare och har väl på det stora hela relativt likartade inställningsmöjligheter. Kolla hur dom ligger i handen och hur balansen är - man måste trivas med sin sändare !
Men eftersom du annonserar efter en JR så tycks du ju redan bestämt dig..:)
Hälsningar
Roger

pianomarten
2007-04-02, 11:45
Jag måste ha en ny radio NU för min gamla JR Max-66 har inte funktionerna jag vill ha.
Jag köper antingen en billig radio med lite mer funktioner än den jag har t.ex mx-12, mx-16 (i väntan på att 2.4 GHz kommer till dom mer avancerade tx:erna) eller så köper jag en dyrare begagnad t.ex FF9, PCM9 och hoppas på att det kommer moduler till dom med 2.4GHz

Vad tycker ni jag ska göra?

T5
2007-04-02, 11:46
Futaba FF9 om några månader då den kommer med 2.4ghz modulen.

pianomarten
2007-04-02, 11:53
kan jag inte köpa FF9 begagnad nu och bara köpa till en modul när jag känner att det är nödvändigt?

bokis
2007-04-02, 12:24
Jovisst men tänk på att vad du än köper så kommer du att få köpa
nya mottagare till ändå..
Om du absolut ska ha 2,4 ghz radio alltså..

T5
2007-04-02, 14:58
Jo, man kan köpa en separat 2.4ghz sändarmodul att klicka fast i FF9'an och precis som Bokis säger är det speciella mottagare för 2.4ghz systemet så dina galma kommer inte att funka.

Om jag skulle köpa ny radio nu skulle jag vänta och köpa sändare/sändarmodul och mottagare i 2.4ghz....

Du kanske har en gammal radio som duger så länge?

pianomarten
2007-04-02, 21:54
Jo, man kan köpa en separat 2.4ghz sändarmodul att klicka fast i FF9'an och precis som Bokis säger är det speciella mottagare för 2.4ghz systemet så dina galma kommer inte att funka.

Om jag skulle köpa ny radio nu skulle jag vänta och köpa sändare/sändarmodul och mottagare i 2.4ghz....

Du kanske har en gammal radio som duger så länge?

Varför skulle du vänta med att köpa sändare/sändarmodul och mottagare om det är samma sändare men annan sändarmodul och mottagare (lite snurrigt, men jag tror du förstår)
Fast dom kommer kanske med en helt ny modell för 2,4Ghz (som säkert är as mycket dyrare). Eller? vad tror ni om det?
Det borde bli billigare att köpa en begagnad FF9 utan modul (eller med en vanlig 35Mhz)nu och sen köpa 2.4GHz modulen separat + att jag kan börja använda Radion redan nu eftersom min är slut.... typ...!?
Eller finns det andra hållhakar på det gamla systemet?

T5
2007-04-02, 23:02
Jag menade främst att om man vill gå till 2.4ghz så fort de kommer är det bättre att vänta och inte köpa på sig vanliga fm mottagare som du sen inte kan använda om du konverterar din radio till 2.4ghz.

Men yes, "gamla" :) systemet funkar kanon och kommer att hänga med länge.
En 35mhz Futaba eller JR radio med ett knippe FM mottagare är mycket bra.
Jag ville bara flagga för att 2.4ghz är på intågande.

pianomarten
2007-04-03, 10:28
Det blev en JR PCM 9X II.........

pianomarten
2007-04-04, 10:30
.........Bara radion!
Min gamla JR MAX-66 verkar behöva trimmas för det börjar rycka i servona efter 10M med insjuten antenn, vet ni vad man kan göra för att justera något själv? (har tillgång till diverse intrument, jobbar som teletekniker)

Jag har provat att byta kristaller, mottagare, servon och acc. även tagit ur allt ur modellen och provat.

T5
2007-04-04, 10:45
Jag har provat att byta kristaller, mottagare, servon och acc. även tagit ur allt ur modellen och provat.

Kanske dags att pensionera den då... Jag tror det blir svårt att finjustera den hemma utan kompetens eller instrument.