handdator

Visa fullständig version : Modellflygfält!



Kamikaze
2007-04-02, 19:51
Hej! Nu undrar jag hur lång och bred! Start och landningsbanan bör vara på vårat nya modellflygfällt! Vi har tänkt flyga med Mertanoltrainers från 40/60 & Warbirds upp till 2 meter mellan vingarna! Underlaget är gräs! 8)

I dag blev Ålands nya modellflygfält klart! Vi är ju lite nybörjare inom denna trevliga hobby, Så vi visste inte riktigt storleken på start & landningsbanan. Vi klippte upp en start& landnigsbana på 74x16 meter! Vi har blivit smått flygtokiga här i detta flygsällskap som för tillfället är 5 personer tillsammans har 10 flyg och en Heli! Men ännu har ingen gjort premiärlyftet! Vi har startat ett forum http://www.motorportalen.net/phpbb/viewforum.php?f=15&sid=8cae26a493e91ddc3e5d07ac4b204d5c
Ni är välkommna in och diskutera den som har lust ;)

starfighter
2007-04-03, 13:40
Alltid lika bra med enn stort och långt modellflygfält.

bokis
2007-04-03, 15:21
Har ni möjlighet så gör den lite längre,kanske med en kortklippt ruff i varje ända ,10-15 m ..storleken av plan du talar om äter fält de första flygningarna innan man lärt känna dem..
74 m låter mycket men jag har det dubbla,jag började med något liknande men utökade sen p.g.a just detta...
O finns inte den möjligheten skulle jag se till så att det finns en "uppbromsnigsnödlägespanikruff" o göra banan aningen kortare..

starfighter
2007-04-03, 15:34
Kolla på bokis filmer där ser man att det är bra med ett långt fält.
Ibland gör inte planen som man själv vill.
eller hur Bokis.
Vi på www.AKMG.se har ca 280meter och 30 meter bredd tror jag.

Kamikaze
2007-04-03, 20:06
"uppbromsnigsnödlägespanikruff"

Ha ha :D Ja långt gräs som flygfångare! Nåja vi ska först lära oss köra kalmato och Mustang tps trainern innan det blir tal om att försöka ta upp 2 meters P-47 Thunderbult med Roto 35 i nosen! En sån härlighet blev nämligen beställd hit till kobben i dag ;) Okej vi utökar till hundra meter och 20 meter brett nu i alla fall 8)

Larsa
2007-04-04, 09:35
Vårat fält o Ånge är 35 m långt och 1800 m brett ( Vi håller till mitt på fullskalafältet )

ssn
2007-04-04, 09:50
Vårat fält o Ånge är 35 m långt och 1800 m brett ( Vi håller till mitt på fullskalafältet )

Avis blir man! Vårt är bara 30 meter långt och 600meter brett.. :(

Sosen..

Kamikaze
2007-04-14, 18:26
Vårat blev 105m långtx20 meter brett ! Panoramabild av fältet här http://www.motorportalen.net/crap/pics/dhorisontal.jpg 8)

sundqvistjohan
2007-04-14, 21:52
Lånar kollegan Perres bild, vårt start- och landningsbana är väl 200 m lång och 3m bred, men man blir en hejare på att använda sidroder vid inflygningarna :-)
http://i118.photobucket.com/albums/o118/Perreback/nrbild5.jpg[/img]

Kamikaze
2007-04-15, 19:18
En likadan sukoi har jag beställt! Är den svårflugen! Likvärdig med en kalmato sport eller svårare 8) Såg filmen föresten! Den på Youtube! Då du jagade Calmaton :) Härlig film ;)

sundqvistjohan
2007-04-15, 21:58
En likadan sukoi har jag beställt! Är den svårflugen! Likvärdig med en kalmato sport eller svårare 8) Såg filmen föresten! Den på Youtube! Då du jagade Calmaton :) Härlig film ;)

Tack tack, jo jag och Perre är nog nöjda med den filmen. Den Sukhoi jag jagar Calmaton med är den större Black Horse modellen (1.20–1.60) den mindre .40-size modellen syns också nedan närmast kameran. Vilken är det du köpt den den stora eller lilla?
http://surl.se/pictures/20064/53719.jpg

Den lilla flög jag 2 gånger, sedan sålde jag den åt Perre för att har råd med motor till den stora. Köpte båda planen begagnade. 40-size modellen hade en 0.76 GMS tvåtaktare så den var övermotoriserad som bara den. Blyad i stjärten men ändå framtung. Med denna tunga setup var den häftig men svårflugen (grym landningshastighet). Perre flög den mycket senaste sommar (hans favoritplan), men nu är landningsstället bortslitet efter att modellen tappat ett hjul i luften. Perre har också flugit Calmato Sports och 40-size Sukhoien var nog betydligt svårare (och roligare?) att flyga. Med lättare motor utan bly i stjärten är den säkert mycket snällare.
Det är 40-size modellen som syns på bilden av vårt fält.

Den större (1.20–1.60) börjar jag bli "du" med nu efter 83 flygningar. En alldeles underbar modell som knivar rakt, rollar rakt och är stabil som bara den. Det enda "hyss" den har för sig är att klippa om man ger för stort höjdroderutslag. Var mycket nära att krascha senaste sommar då jag försökte mig på en fyrkantsloop. I det sista "hörnet" då modellen var på väg rakt neråt gav jag för stort höjdutslag och den klippte. Där hade jag inte många meter tillgodo.

Oberoende av vilken storlek du köpt, är det snygga välflygande Sukhoier. Kräver en del planerande vid inflygningen då landningshastigheten nog är högre än hos en Calmato Sports. Flaperons är en fördel vid start och landning.

Kamikaze
2007-04-15, 22:36
Flaperons är en fördel vid start och landning.
Vad innebär flaperons :roll: Sorry men jag är ganska grön på d här området! Men man lär sig ju av att fråga proffs som er på detta fina forum 8) Det är 40-size modellen jag har på kommande! Det står att det skall vara en 4-takt 56-72 i den! Jag har en SY-42 som jag tänkte köra med i kalmato sporten när jag blitt mogen för den vill säga! Tror du att 52:an orkar med Sukoien! Eller blir det problem? Måste jag ha en 56:a i sukoien 8)

Taylorcraft
2007-04-15, 22:41
Flaperons är skevroder och flaps i samma roder. Kräver antigen två servon och mekanisk mixer, eller mixer i radion. Två servon måste man ha oavsett.

Mvh

Kamikaze
2007-04-15, 23:06
mixer i radion

Mvh

Vad kallas detta mixerläge i radion? Har min Laser 4 detta läge :?:

sundqvistjohan
2007-04-15, 23:27
mixer i radion

Mvh

Vad kallas detta mixerläge i radion? Har min Laser 4 detta läge :?:

Nej, din Laser 4 har inte denna mix då det är en 4-kanalig sändare. Om jag kommer ihåg rätt har din radio elevon mix (så du kan flyga delta-modeller med kombinerat höjd- och skevroder på två servon) och V-tail mix.

För flaperon behövs en kanal till för vänster skevroder. Flaperons kopplas på med en skild brytare eller vridspak på radion.

När du ska flyga t.ex. Sukhoien med två skevroderservon med Laser 4 sändaren kopplar du båda skevrodren med en Y-kabel till kanal 1 i din mottagare. (höjdrodret kopplas till kanal 2, trotteln till kanal 3 och sidrodret till kanal 4).

Hur Sukhoien flyger med motorn du nämner vet jag inte (har bara flugit den med den tunga .76:an och då var den en raket :-) Rekommendationerna är .46-tvåtakt eller .52–.70 fyrtakt http://www.americanpioneerhobbies.com/sukhoi.html

Den stora flyger jag med en motor mittemellan det rekommenderade (1.20–1.60 tvåtakt, jag flyger den med en 1.41 tvåtakt och den orkar stiga vertikalt med denna motor)

Flyg mycket med din trainer innan du tar upp Sukhoien, så ska det nog gå bra.

Taylorcraft
2007-04-16, 09:55
Vid närmare eftertanke kommer jag ju ihåg att det även finns lösa mixerenheter att koppla mellan mottagare och servon; både Simprop och GWS har såna... Man behöver fortfarande två servon (ett servo för varje roderyta), men ingen speciel mixer i själva radion! Då kopplas skevfunktionen till kanal 1, och flapsfunktionen till kanal 5 eller 6. Sen har mixern två kontakter ut, där du kopplar dom respektiva servon.

En sån mixer kostar några få kronor, t.ex. har RzTec en sån för 145 spänn. MEN; då ska du ha mer än fyra kanaler i radion för att det här ska fungera!

Mvh

Kamikaze
2007-04-16, 10:21
Jo det är nog ingen risk att jag tar upp su-31 denna sesong :D Med tanke på lördagens spektakulära tillställning! http://www.motorportalen.net/filmer/2007/kamikazeflight2.mpg :oops: Det blir till att lära sig spaka kråka först innan falken ska upp i luften ;)

pgrts
2007-04-16, 19:19
Jag får väl försöka presentera vårt klubbfält i Nymölla:
http://www.mfksnobben.se/files/snobbenfalt.jpg
Vi har tre startbanor på ca 45*4 meter.
Banan på tvären har en ca 2 m hög häck efter ca 5 m - på andra hållet har vi nog minst 30 meter till 20 meter höga björkar.

Bäst är nog banan i längsriktning då vi har ytterliggare ca 40 meter finklippt gräs i anslutning till lincirkeln - avslutas med en stor yvig fura som är lätt att klättra i. Värre är det på andra hållet med ca 20 meter höga björkar och furor som står så tätt att man behöver en 10 meter stege för att nå understa klättringsbara grenarna.

I söndags hade vi tre elever som flög upp för det gamla RC-certet.

/Patrik www.mfksnobben.se

Kamikaze
2007-04-16, 21:42
Det är interessant att se vad andra har för flygplatser, Tycker jag 8) Försöker visualisera hur ditt fält ser ut i verkligheten med hjälp av din karta :)

pgrts
2007-04-17, 06:26
Jo det är ett fint litet fält - fast tyvärr invaderat av sorkar i vinter.
Du kan se en hel del mer av fältet på vår hemsida www.mfksnobben.se Vi försöker ha en bilddagbok i galleriet. Där syns träden runt fältet på en del landningsbilder.
/Patrik