handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med krånglande TMM 12 Esc..



colsson
2007-04-07, 15:58
http://video.tinypic.com/player.php?v=49fuzuv


Jag har ett TMM 12 Esc som beter sig mkt märkligt. När man dra på gasen så tappar motorn drivningen och bara tjuter. Ta en titt på filmen så ser ni hur det ser ut. Vad beror det på och hur avhjälper man felet?
Det hjälper inte med större el mindre propp..
Både motor och fartreglage blir väldigt varma & motorn är en HCS/Rotex 20/8/14

pgrts
2007-04-07, 18:35
Har du kollat så att låsbrickan som ska hålla axeln/rotorn sitter kvar?
Det ser ut som att klockan håller på att dra sig ur motorn men det kanske är en synvilla.
Har du ingen återföring från magneterna kan strömmen rusa.

Jag vet inte vad som skulle hända om du saknar en fas (av tre).
Säkert är att det blir svagare och varmare men frågan är om det skulle fungera alls..

/Patrik

colsson
2007-04-07, 18:49
Har du kollat så att låsbrickan som ska hålla axeln/rotorn sitter kvar?
Det ser ut som att klockan håller på att dra sig ur motorn men det kanske är en synvilla.
Har du ingen återföring från magneterna kan strömmen rusa.

Jag vet inte vad som skulle hända om du saknar en fas (av tre).
Säkert är att det blir svagare och varmare men frågan är om det skulle fungera alls..

/Patrik

Nej, det är inte det som är problemet. Det som förbryllar mig är att jag nästan har exakt samma setup i min Blade EPP och där funkar det utan problem. :? Det här tjutandet har jag råkat ut för med en Typhoon motor och ett ASSAN 25 esc tidigare men jag fattar inte vad det beror på!

McRegor
2007-04-07, 19:53
Hej Christian,
Utan att veta hur väl du mätt upp så skulle man gissa på att nån form av strömbegränsning slår till - endera i reglaget eller p g a halvdåliga ackar.
Men - det är svårt med felsökning via film..:)
Har du mätt upp strömförbrukningen alldeles innan felet slår till samt även polspänningen på acken vid detta tillfälle ?
Lycka till med felsökningen hälsar
Roger

colsson
2007-04-08, 10:23
Nja, accarna är friska & strömbegränsningen får nog inte det att tjuta i motorn som det gör nu. Som man ser på filmen så när man gasar på så skriker det plötsligt i motorn och den stannar för ett ögonblick. Jag ska se idag om det har nåt att göra med timingen..

Taylorcraft
2007-04-08, 19:42
Colsson,

Har du möjligheter för det, så testa den andra reggisen i det här planet - och den här reggisen med den andra motorn. Byt också mottagare och accar om du ar möjligheter för det... Med en sån felsökning borde du leta rätt på var problemet ligger - om du då inte hittar felet i timingen då.

Lycka till!

Mvh

McRegor
2007-04-08, 19:47
Hej igen,
Jag tycker ändå du skall mäta - jag har en svag aning att jag råkade ut för något liknande med en dålig NiMh-acke en gång - alltså att rovan stannade och att det var lite oljud i samband med detta.
Givetvis kan det också vara ett timing-problem så kolla även detta.
Hälsningar
Roger

Taylorcraft
2007-04-08, 19:55
"It is åll in di tajming!" :)

Mvh

colsson
2007-04-08, 23:03
Det är INTE accarna. Jag har testat ett antal olika med samma resultat. Efter att motorn har "tjutit" och stannat ett par ggr så funkar den ok efter att ha dragit upp gasen långsamt ett par gånger. Felet kommer oftast när man hastigt drar upp gasen. Det borde ju då tyda på en strömspik.. Motorn bli jäkligt varm och drar runt 10-11A på fullskaft. Esc är specad till 12A kontinuerligt. Tyvärr är TMM reglagen hopplösa att programera så jag funderar på att köpa ett billigt 200 kronors esc från Rztec.se och testa.. Lat som man är.. ;)

colsson
2007-04-09, 16:16
Nu har jag testat olika proppar och mätt ström..
Motorn drar 11A på fullskaft men det kan ju vara att esc´n är lite känslig av sig och inte gillar så hög ström.
I min Blade drar samma setup märkligt nog bara 9A..
Hursomhelst så blir det att jag säljer det här reglaget och köper ett till av min favorit "JETI ECO 25" samt byter ut den lilla motorn mot en "ringklocka" som jag har liggandes..