handdator

Visa fullständig version : Lipo ackar!



Tommy
2007-04-08, 14:31
Hej!
Jag köpte 2st Lipo-ackar, den ena gick det bra att ladda men den andra vägrar att börja laddningen. Är det bara att kassera den eller kan man på något sätt återuppliva den. Båda är helt nya men jag har kastat kvittot så det går nog inte att byta den i butiken.
Kan det aldrig sluta blåsa ute!!!! flygsugen!
Mvh. Tommy

pgrts
2007-04-08, 19:04
Det behöver inte vara kört.
Har batteriet kontakt för balansering? I så fall kan du kolla de olika cellernas spänning och se om det är heldött.
Det finns laddare som klarar av att rädda "döda" batterier - alltså de som har för låg cellspänning - till en viss gräns.

De enkla LiPoladdarna för "199:-" från Grauphner kan man lura till att kicka igång ett lite för urladdat paket genom att starta om ett par gånger.

Jag har en balanserare som sägs klara en del - fast inte trasiga batterier förstås. Det är alltid ett problem om man fastnar i ett träd och inte hinner få ner planet i tid men oftast går allting i sparläge när spänningen sjunkit tillräckligt lågt - Då kan denna laddaren fixa till det mesta.
OR022-00301 JB 1100 Digital Smart Lipo/NiMH Charger w/ Repair

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=3824
/Patrik

Taylorcraft
2007-04-08, 19:50
Tommy,

Mät spänningen på varje cell, ska vara nånstans runt 3,5 Volt. Är den högre, och det inte finns kräm i paketet - eller att det inte går att ladda, har du nog ett trasigt paket. Är det nytt borde det förhoppningsvis gå att byta?

Har du en laddare som fungerar på enkla celler (1S), kan du ju försöka ladda varje cell via balanseringskontakten? Jag fick igång ett paket på det viset. Men självklart ska man vara försiktig, och veta vad man gör!

Hoppas du löser det.

Mvh

Örjan
2007-04-22, 00:06
Jag tror en balanserare kan ordna det hela...får du inte igång acken trots en sådan, så behöve du i alla fall en balanserare till nästa uppsättning batterier.

Trodde inte det var sant men mina 4 st 5-cells ackar ( 2 st på 5400 och 2 st på 4400 mAh och några tusen spänn mindre i plånboken) blev sämre och sämre i ALLA avseenden...alternativen var den röda "batteriholken" eller balansering...skaffade en ny och bättre laddare och en balanserare...trollstaven infann sig och kraften och flygtiden är återkommen....

"up 'n down" fast på olika sätt/Örjan

Kenna
2007-04-23, 11:04
Kruxet med balanserare sådana gånger kan vara att de känner av att det är fel på accet, dvs någon/några celler ligger för lågt i spänning och visar på error och vägrar göra något mer.

Jag har flera ggr lyckats väckt accar genom att först ladda cellerna separat tills de får upp spänningen så pass att balanseraren sedan godkänner det och det går ladda via den.

Efter en sådan "väckning" så skall man inte räkna med att accet fungerar perfekt men det kan fungera nära nog ibland.

Väldigt noga är dock att ha koll på att accet sedan verkar ta laddning som det skall, själv så dog en cell under laddning för mig så de resterande två fick dela på spänningen avsett för tre celler, det accet antog snabbt formen av en ballong och sambon tyckte att det lät konstigt i hobbyrummet och därav han jag avbryta och förpassa accet ut ur lägenheten som tur var.

AM
2007-04-23, 11:21
Jag har själv fått igång helt döda Lipos genom att ladda med konstant ström - väldigt väldigt lite. Ex. 50 mAH i en 1000 mAh batteri.

Om man exempelvis glömmer acken inkopplad i modellen så laddas den ur långsamt. Då har det gått att väcka dem igen.

Det är nog värre om man krämar på och kör ut dem helt och de är varma. Då sker det något kemiskt i dem.

En enkel NiMh-laddare kan få igång dem - är min erfarenhet. Glöm inte att avbryta laddningen när cellerna börjar komma upp i spänning. Använd då den riktiga Lipoladdaren.

Mvh
Ove