handdator

Visa fullständig version : Man blir helt matt...



Fot
2007-04-09, 14:22
... efter att försöka hitta en lämplig matt klarlack till min skalahelikopter.

Nån som har förslag på lämplig matt klarlack som tål metanol, nitro och olja utan att ge upp.

Hittade den här: http://www.rotorflyg.se/shop/item_link.php?item_id=447500
men blir lite fundersam när det står "High Gloss" på burken.

Jag vill helst ha en klarlack på sprayburk.

Förslag? Kommentarer?

/M

colsson
2007-04-09, 14:26
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen........... ;)
Topflite´s Lustrekote..
Finns bl.a på Skånehobby.

http://www.monokote.com/lustrekote/lustrekote.html

Fot
2007-04-09, 14:31
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen...........
Topflite´s Lustrekote..
Finns bl.a på Skånehobby.

http://www.monokote.com/lustrekote/lustrekote.html

Nu råkade det ju vara just lustrekote jag länkade till..

Och jag är fortfarande fundersam när det står "High Gloss" på burken.

/M

NIB
2007-04-09, 16:01
Den röda märkningen på burken verkar vara densamma på alla färger. Uppe till höger under locket står det dock FLAT CLEAR så den ska vara matt.

/Bengt

colsson
2007-04-09, 17:01
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen...........
Topflite´s Lustrekote..
Finns bl.a på Skånehobby.

http://www.monokote.com/lustrekote/lustrekote.html

Nu råkade det ju vara just lustrekote jag länkade till..

Och jag är fortfarande fundersam när det står "High Gloss" på burken.

/M

Sorry, jag kollade inte din länk..
Lacken finns ju i High gloss eller Flat Clear som sagt & den sistnämnda är ju matt. Jag har själv båda sorterna.

Jag har sprutat rätt mycket med Lustrekote lacken och har ibland upplevt att den är lite "knutig" så jag har polerat den med cleaner efter att den torkat och sedan vaxat den. Eventuellt kan det hjälpa att ställa burken på ett element en stund innan målning så att lacken blir lite mer lättflytande och trycket i burken ökar.

AM
2007-04-09, 18:45
Det finns matteringsmedel att köpa till exempelvis billacker....

Mvh
Ove

Fot
2007-04-09, 19:12
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen...........
Topflite´s Lustrekote..
Finns bl.a på Skånehobby.

http://www.monokote.com/lustrekote/lustrekote.html

Nu råkade det ju vara just lustrekote jag länkade till..

Och jag är fortfarande fundersam när det står "High Gloss" på burken.

/M

Sorry, jag kollade inte din länk..
Lacken finns ju i High gloss eller Flat Clear som sagt & den sistnämnda är ju matt. Jag har själv båda sorterna.

Om du kollar på länken jag skickade så står det "High Gloss" på den burk som det står "Flat Clear" på vilket gjorde mig väldigt fundersam. Men om du säger att "Flat Clear" är matt så ska jag prova köpa en burk och prova.

/M

colsson
2007-04-12, 20:22
jaaaaaaaaja! Nu är jag med! High gloss-Fuel proof står det på alla burkarna oavsett innehåll. Köp en FLAT och testa. Skriv gärna vad du tyckte!

Fot
2007-04-12, 21:01
Har beställt en burk blank och en matt från skånehobby i tisdags får se när de dyker upp.

Håller som bäst på att spackla och slipa... det sista.

/M

Krille
2007-04-13, 21:04
Köp 2-komp lack. Där kan du få vilken matthet du vill. allt från nästan blank till så matt att du kan använda helin som kardborre fäste ;)

jaka
2007-05-11, 14:08
Hej!
Det är bara 2-komp bil och båtlack som tål modellsoppa.
2-komp, billacken måste sprutas med kompressor /sprutpistol men båtlacken (typ Interlux ) går bra att penselmåla.

Billacken har den fördelen att den går att slipa med 1500-2000 våt- slippapper och sedan poleras till spegelglans.

Matteringspasta finns till bägge dessa typer av färger.

colsson
2007-05-11, 14:41
Hej!
Det är bara 2-komp bil och båtlack som tål modellsoppa.
.

Nej, det är det inte alls.
Lustrekote tål soppa.
Faskolors vattenbaserade klarlack tål soppa...och det finns ännu fler lacker som tål soppa. Sen ska man skilja på nitrerad och onitrerad soppa. Det ställer helt olika krav på lacken.

JerryD
2007-05-11, 19:54
Enligt vad jag "har hört" kommer all färg och lack i form av spray att upphöra i produktion därför att det lär komma förbud mot aerosoler med drivgas inom en snar framtid. Det gäller kanske att hamstra nu i så fall?

Smajly
2007-05-11, 20:05
Enligt vad jag "har hört" kommer all färg och lack i form av spray att upphöra i produktion därför att det lär komma förbud mot aerosoler med drivgas inom en snar framtid. Det gäller kanske att hamstra nu i så fall?

Skulle inte tro det.. farlig eller icke miljövänlig drivgas kommer såfall att försöka bytas mot miljövänligt dito.
Mycket färg håller på att utvecklas just nu.. All oljebaserad färg ska också försvinna för att bytas inom kort mot miljövänligare vattenbaserade diton.. Tillomed billack och klarlack till bilar håller på att utvecklas vattenbaserat. Detta är ju bara fördelar med tanke på lukt och annat sinne som skadas efter ett tag.. å andra sidan tar det en jedrans tid att få fram lacker som är tillräckligt bra, tåliga och slitstarka. Klarlack för bil finns redan i vattenbaserad variant men den används inte av industin än för den är inte tillförlitlig än.. men det kommer.


Ang. soppa tåligt eller inte ja.. Som CO säger e de inte direkt soppan som e taskig mot lacken/färgen utan det är nitron.



FOT :::::::::: Vad är det för heli du snyggar till? Nån bild på den kanske??

Rc-flygare
2007-05-14, 07:36
Hej!

Varför inte använda det som skalaproffsen använder?

Vill du spruta själv köper du en lack som heter "Ronseal" från England. Finns i olika glanser och håller superbra.

Vill du köpa på sprayburk finns Flair Modes "Spektrum" vilken är den bästa hobbyfärg som tillverkats. Helt bränsletålig ur burk/sprayburk och behöver egentligen inte klarlackas. Dessutom är färgerna direkta matchade mot olika originalkulörer som PC10, Insignia Blue osv. Har själv använt deras olika matta klarlacker och aldrig haft något problem även med 10% nitro.

Detta är som sagt det som många skalaproffs i världseliten använder.

Ett annat tips är att använda Beckers matta möbellack. Funkar utmärkt och finns i en butik nära dig....!

/Lennart

Fot
2007-05-15, 13:37
[quote=JerryD]FOT :::::::::: Vad är det för heli du snyggar till? Nån bild på den kanske??

Lite dåligt med bilder just nu... en bit finns här:

http://foo.fot.nu/hueynos.jpg

Kommer mer bilder framöver. Håller på att fixa det sista i mekaniken. Borde vara klar för slutlackering på ett par veckor.

/M

Kenna
2007-05-15, 20:32
Vi får se den på GHM2007 mao? :)

Fot
2007-05-16, 07:48
Vi får se den på GHM2007 mao? :)

Om tiden räcker till...

För de som besöker GHM'07 får svar på frågan :-)

/M

jaka
2007-05-16, 20:48
Hej!
Om lack eller färg tål glödsoppa eller ej handlar egenligen inte om huruvida lacken som sådan tål bränsle eller inte utan mer om vilka krav man ställer på hur lacken ska bete sig när det kommer soppa på den och hur länge den ska hålla. Vill man ha en glashård lackyta som håller i åratal, som är är spegelblank, bättre än en bil, som man i princip kan trycka hårt med nageln på och dra hårt utan att lack följer med ...då är det bara 2 komp billacker eller båtlacker som gäller. Har man däremot endast kravet att lacken ska sitta kvar när man skvätter soppa på den och sitter kvar när man då och då torkar av modellen ...ja då kan man i princip måla med vad som helst.

genland
2007-05-16, 21:14
Hej!
Om lack eller färg tål glödsoppa eller ej handlar egenligen inte om huruvida lacken som sådan tål bränsle eller inte utan mer om vilka krav man ställer på hur lacken ska bete sig när det kommer soppa på den och hur länge den ska hålla. Vill man ha en glashård lackyta som håller i åratal, som är är spegelblank, bättre än en bil, som man i princip kan trycka hårt med nageln på och dra hårt utan att lack följer med ...då är det bara 2 komp billacker eller båtlacker som gäller. Har man däremot endast kravet att lacken ska sitta kvar när man skvätter soppa på den och sitter kvar när man då och då torkar av modellen ...ja då kan man i princip måla med vad som helst.

Hur vet man nu detta?

Obs, inte ute efter att bråka med nån!

Undrar bara, med tanke på hur många olika typer
o sorter av färger o lacker som finns tillgängliga idag,
du har alltså testat alla typer av lacker o färger?

Mvh Kent

Smajly
2007-05-17, 17:45
Kan ju upprepa de igen.. Alla lackerna klarar i stort sett soppan.. det är nitron som e de farliga.. O den är ju ganska så utspädd i soppan så..

Graffen
2007-06-10, 17:18
Det är inte bara nitron som tär på klarlacken. Oljan kan vara elak den med. Jämför t.ex. Aerosynth med Klotz, som är mycket snällare även med 10% nitro. Om man vill ha en 2-K lack som är bra och på spray, kolla in Graupners variant.