handdator

Visa fullständig version : Flaps - Elevator mixning



hakank
2007-04-10, 07:27
Hej.

Tänkte börja att utnyttja flaperon-mixningen i radion. Såg att man kunde mixa ihop flapsen med höjdrodret..Om man har flaps i den bemärkelsen att de åker ner när man flapsar (Tänkt attt ha vid landning). hur bör man, och hur mycket bör man engagera höjdroret när man flapsar?

/Håkan

tonic
2007-04-10, 08:36
Hej.

Tänkte börja att utnyttja flaperon-mixningen i radion. Såg att man kunde mixa ihop flapsen med höjdrodret..Om man har flaps i den bemärkelsen att de åker ner när man flapsar (Tänkt attt ha vid landning). hur bör man, och hur mycket bör man engagera höjdroret när man flapsar?

/Håkan

Allt beror på vilket flygplan du har. På min P-51:a vart det ca:80grader flapps och det behövdes enbart 2-3 mm höjd för att kompensera detta.

Men i andra flygplan så har det behövts mycket mer höjd.

Ett Tips! När du ska titta efter hur mycket höjd du behöver, ta upp kärran på mycket hög höjd. Där kan du ge den flapps. Givet vis i små doser. När du har full flapps kan du då trimma höjden. Då har du ett riktmärke om hur det ska vara inställt. Tänk på att flyga i normal fart när du trimmar in detta i luften. så du inte flyger för fort eller för sakta. Annars kommer inte detta motsvara en inflygning.

Så brukar jag göra. Kanske finns dett fler varrianter på detta?

sundqvistjohan
2007-04-10, 11:22
På min Sukhoi har jag 50% flaperons (neråt) och några procent nerroder då modellen annars stiger kraftigt då jag slåpr på flapsen. Använder just för att få ner hastigheten vid landning.

GöranB
2007-04-11, 07:22
En enkel fråga bara. 80 grader är om det är vad jag tror enkelt att förstå.
50% däremot fattar jag inte. Hälften av vad?
Fullt utslag?
90 grader?
När man talar om roderutslag är mm o grader förståligt. ;-)

Göran

hakank
2007-04-11, 07:27
Ok. Så det kan antingen gå upp eller ner:-) Jag får som sagt prova på hög höjd med små utslag åt gången. tack för svaren!
Hälsningar,
/Håkan

(Ps denna borde egentligen hamnat i allmänt tips..)

tonic
2007-04-11, 08:42
En enkel fråga bara. 80 grader är om det är vad jag tror enkelt att förstå.
50% däremot fattar jag inte. Hälften av vad?
Fullt utslag?
90 grader?
När man talar om roderutslag är mm o grader förståligt. ;-)

Göran

Hej Göran!
Jag tror Johan menar 45 grader (Hälften av 90 grader). Rätta mig om jag har fel Johan. Ibland kan jag oxo skriva lite fel. Men jag tror han menar 45 grader.

bokis
2007-04-11, 08:57
Jag använder mixen på flera av mina kärror o det jag gör kan verka underligt/vansinnigt men jag har fasta utslag på klaffen via 3-vägsbrytare,
inne-mittimellan-full klaff :oops: (hm,vad menade jag nu?)
Alltså,jag gillar inte att använda vred till detta men där kan man ha olika åsikter..
sen testar jag yttre ändläget på klaffen genom att flyga o ha programmet för begränsning av servoutslag öppet,rattar tills jag är nöjd med hur kärran uppför sig med klaff ute(måste oftast hålla emot med höjd när detta görs) brukar hamna på 50-60 grader..
Landar,på FF-9:an o upp med mixprogrammet ,aktiverar o kollar så att jag kan justera mixen o har ett bra utgångsläge(0 grader eller kanske liiite dyk) gasa,upp igen,upp på höjd ,ut med klaff o sen ratta på radion så att jag får exakt den mix jag vill ha´,i mitt fall så gillar jag att behöva hålla emot lite med höjd(obs,lite) när klaffen är ute för jag har mycket bättre kontroll över den när jag drar höjd än "skjuter dyk"Glöm inte att om du har infällbara ställ,så gör det med dessa hängande ute..

sundqvistjohan
2007-04-11, 10:34
En enkel fråga bara. 80 grader är om det är vad jag tror enkelt att förstå.
50% däremot fattar jag inte. Hälften av vad?
Fullt utslag?
90 grader?
När man talar om roderutslag är mm o grader förståligt. ;-)

Göran

Ah, jag vet inte hur många grader :D , på min radio (Hitec Optic 6) ställer man mixar och dyl. i %.

T.ex. Dual rate kör jag så att jag har 100% med fulla roderutslag och t.ex. 60 när jag inte vill köra 3D (starter, landningar och sportflygning)

Om jag tar elevon som exempel - på 0% är det ingen mix och på 100% är det fulla utslag i mixningen. Ställs separat på master och slave.

(50% flaperons är väl ganska litet i detta fall - manualen rekommenderade att man startar med detta för att inte råka ut för obehagliga överraskningar. Eftersom jag tycker det är helt bekvämt att landa med denna broms har jag inte brytt mig om att öka. Vill ju ha bra kontroll med skev också vid landningar - antagligen är det då just 45 grader som Tonic skriver)

GöranB
2007-04-11, 19:51
OKI tnx
% = del av utslag
grader = vinkel från neutralläge

Mixa på å flyg mycket. (å tjafsa mindre)

Göran

hakank
2007-04-12, 20:52
Gick igenom programmeringen för modellen jag tänkte testa flaperons med. Nu vart det ännu mer intressant! Skev - sida mixning!
Vad har ni för förslag här och hur uppför sig modellen?
/Håkan

bokis
2007-04-12, 20:57
Högvingad Beaver ,Cub eller dylika apparater som är sjävstabiliserande o tröga att få runt kan man "fuska" med detta..Lågvingat tycker jag...Inte...
Föredrar i såna fall differentierad skev numera på högvingat dock...

sundqvistjohan
2007-04-12, 22:34
Gick igenom programmeringen för modellen jag tänkte testa flaperons med. Nu vart det ännu mer intressant! Skev - sida mixning!
Vad har ni för förslag här och hur uppför sig modellen?
/Håkan

Jag har en rolig mix på min Twist som underlättar vid knife edge flygning, sida som master och höjd som slave. (använder denna mixning bara på low rate - mindre roderutslag på höjd och skev men fullt sidroderutslag).

När jag knivar viker modellen av mot "buken" (är det det som kallas coupling?). Tidigare när jag knivade och gav mycket sida gällde det att hålla emot med höjdrodret för att få modellen att gå rakt. Nu med mixningen behöver jag bara hålla sida och balansera med skev för att få en rak knife edge :-)

När jag flyger på "high rates" och t.ex. hovrar vill jag ju inte att höjdrodret ska påverkas av stort sidroderutslag - därför mixen bara på low-rate läget.