handdator

Visa fullständig version : Hur skapa snygga texter till skalamodeller?



Rc-flygare
2007-04-13, 10:29
Hej!

Bygger för närvarande en Fokker D7 som skall ha en massa texter typ "hier anhieben" osv.
Dessa texter skall vara i vitt.
Har provat med ett dekalprogram från Testors som gör bra mörka och svarta texter. Vitt funkar inte alls.

Någon som vet hur man på ett bra sätt kan göra vita texter? :?

Thomas
2007-04-13, 11:25
www.printpromotion.se har alldeles utmärkta dekalark!
Bläckstrålevarianten håller inte så bra i trycket,
laserarken däremot är mycket bra! Har provat med gott resultat.
Finns både med vit och transparent bakgrund.
Ytan är dock matt, men det är kanske mindre problem...

Mr J
2007-04-13, 20:54
Vita texter är inte helt lätt, laserskrivaren kan ju inte printa vitt.
Rent teoretiskt skulle det kunna gå att printa planets bakgrundsfärg på vita dekalark och lämna texten vit, men jag tror inte mycket på att man får till rätt färgmatchning.

Förmodligen är enda sättet att printa bokstäver med svarta konturlinjer på vitt dekalark för att sedan skära längs kanterna med skalpell...

Gårdö
2007-04-13, 22:14
Har för mig att det finns någon firma som gör gnuggisar på beställning, någon som vet mer?

_Nik_
2007-04-13, 23:51
http://www.ehdd.se/

själv har jag anlitat denna firma, dom kan dekaler, kan även laminera dekaler så de klarar metanol. Både far & son i firman är dessutom modellflygare så de vet vad det handlar om.

exempel på vad de gjort till modellflyg är bla på Tobbe som brukar skriva här på forumet som har en freestyle rush, ena stora dekalen på vingen råkade han förstöra, de gjorde en ny åt honom och vet man inte om det ser man ingen skillnad, de har även gjort "ys" märken till våra modeller. Dessutom har de gjort olika prover på rcheli.se dekaler som jag fick hem häromdagen men fanken, de ser nästan skadliga ut att sätta på modellerna :-)

/Nik - team rcheli.se

Rc-flygare
2007-04-17, 17:24
Hej!

tack för alla tips.

Ringde till Pete McDermott i England som gav mig en hel del användbara tips som jag tänker prova.

Pete kan ju bygga som ni kanske vet....!

zeno
2007-04-17, 20:06
Dela gärna med dig av tipsen :D