handdator

Visa fullständig version : Calmato sports



chrisvås
2007-04-13, 18:36
ville bara meddela att calmato sports är nog bland det trevligaste jag flugit. Flyger den med en tt54 och trebladig master airscrew. Säkert en ibland alla andra massproducerade kinakärror men den är otroligt harmonisk. Perfekt slit och släng kärra. Vet att jag inte är först att tycka om denna men var tvungen att skriva ett par rader.... :D

bokis
2007-04-13, 19:50
Åhå? Gillar Calmato? Hur kan man göra det? :D
Grattis till en perfekt kombo,helt i min smak!

chrisvås
2007-04-13, 21:00
Hej

11x7 tror jag. Funkar kanon. Hovrar en stund.. Calmato 60.. Har en os fs91 som ligger och väntar.

McRegor
2007-04-13, 21:27
Hej,
Kan bara intyga det Christian säger - den ser helt okritisk ut och verkar inte ha minsta hyss för sig. Och jodå - han hovrade t o m en liten stund...men draget från TT .54-an var nog inte riktigt rätt för sådana övningar.
Lycka till med kärran i fortsättningen, Christian !
Vi ses på fältet !
Hälsningar
Roger

Gårdö
2007-04-13, 21:41
Jag har en magnum .46 2t liggande. Är den för liten för Calmaton?

bokis
2007-04-14, 07:11
Pefrfekt motor Peter..Vart ska jag skicka den? PDT_Armataz_02_03

Kamikaze
2007-04-14, 08:35
Väntar på 60 modellen........



När kan man köpa Calmato 60 i sverige! Tänker Östersund ta hem den snart må tro ;)

mac77
2007-04-14, 09:01
Är det här dom gör den så populära Calmaton?

http://www.calmato.com/

:p

DrHanke
2007-04-14, 09:03
ASAP kyosho sverige får hem dem så.... Vi har ännu inte fått något bra datum av dem tyvärr.

Kollade på den i Nurnberg och den verkar riktigt fin, min enda besvikelse är att de borde ha byggt den med klaff, men man får får göra om det själv.

Taylorcraft
2007-04-14, 09:41
Hehe...

"Ska man ha nånting gjort ska man banne mig göra det själv!" :D

Mvh

bokis
2007-04-14, 09:47
Är det här dom gör den så populära Calmaton?

http://www.calmato.com/

:p
Japp,det var dit jag åkte,känner igen färgen på huset...
Är numera stamkund o har mängdrabatt så numera skickar dom... :D

Tommy
2007-04-16, 07:51
Jag är väldigt sugen på Calmato Sport! Har en Super Cup el trainer som jag har flugit med. Nu känner jag mig för lite mera avancerad flygning och på klubben tycker de att jag skall satsa på just en Calmato Sport. Bokis, jag har sett filmen på Östersunds modellhobby när du flyger den, stämmer det att den är lätt att flyga? vad för motor rekommenderar du till den?
Jag är ganska ny inom modellflyg.
Mvh. Tommy :D

bokis
2007-04-16, 08:53
Japp,det stämmer! Det är tradition här hemma att alla som kommer på besök för o flyga ska gasa runt med calmaton..
Senast var det nog nån som hette Ove o herr Pekkala senior
som tog ett par varv..
Jag tycker att den är så jädrans trevlig o fri från olater så som första (o andra o tredje...)kärra så finns inget roligare..
O motor..inte större än 54 4-takt,har provat o den vinner inget på mer pulver..
Mina har haft 52 i sig nu på sista tiden..o 11x6-11-7 propp..
O tiden det tar o sätta ihop den är precics lagom!!

Tommy
2007-04-16, 18:13
Hej igen!
Jag brukar vara uppe i Gällö på somrarna för frugan har ett par morbröder som bor där. Bor du nära Östersund city?
//Tommy

T5
2007-04-19, 13:06
Surfade förbi Staufenbiel i Tyskland och såg Calmato60 + GX.61 motor i en combo för €249.-

Kamikaze
2007-06-08, 01:19
inte större än 54 4-takt,har provat o den vinner inget på mer pulver..


I dag har jag tagit upp min Calmato sport för första gången! Jag måste bara hålla med! Vilken underbar kärra att spaka! Stadiga fina flygegenskaper! Samtidigt som den är ett riktigt busfrö i luften om man vill rocka loss lite! Här är en bild på min nybygda Calmato Sport! Nu sitter det en fin aluminiumspinner och en 12X8 propp på! Det gjorde det inte vid fototillfället! Och dekalerna har kommit på plats. Motorn är en 0.S 55 AX. Den motorn går som en dröm kan jag lova! Kan starkt rekomendera den till andra Calmato ägare ;)

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_Peng_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_DSC01165_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_DSC01162_1.jpg

Nu till min fråga! Kan man va lite vågad och klota i en O.S MAX 61 i Calmaton? Eller Drar det bara mer sås och vrålar mer utan att det går så mycket snabbare! Nån som har testat köra en Calmato sport med en 61:a kanske......... :roll: Vill ha en supersnabb Calmato! Hur långt kan jag gå i motor storlek! 2-Takt! Tänker jag på då närmast...... 8)

bokis
2007-06-08, 09:18
Tycker att man missar poängen med den om man sätter dit för stor motor+ att jag är inte säker på att den tål alla manövrar då..
Vill man gasa,skaffa en andrakärra som går som fasen o är gjord för det,calmaton ska avnjutas så lätt som möjligt och i lugnt tempo! :D
Men använder man gasen så visst,allt går men inte blir det så mycket bättre av det..

Kamikaze
2007-06-08, 09:45
Den här kärran ska det väl gå att få lite sprätt på!

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_DSC01169_1.jpg

Nån som har ett motorförslag på Fyrtakt & Tvåtakt till min Suhoi 31..... :roll:

sundqvistjohan
2007-06-08, 12:23
Inte en GMS .76 tvåtaktare i alla fall. Alldeles för stor och tung motor för denna modell.

Jag köpte båda Black Horse Sukhoierna begagnade och i den lilla satt just en .76:a. Pga den tunga motorn var planet blyat i stjärten. Jag hade bara flugit förbränningsmotorplan i knappa två månader (min långsamma fina Twist) när jag tog upp denna raket i en vindstyrka på 10 m/s.

Två flygningar gjorde jag med planet (det var helt trots de skumpiga "landningarna") och så sålde jag det åt min kompis Perre. Skaffade motor till den större och har flugit mycket med den.

Den är nog antagligen litet snällare utan bly och överstor motor, skulle tippa att planet med denna setup går ca 170 km/h (min stora Sukhoi går 157 km/h, hade GPS på den i vintras och Perre vann överlägset då vi körde i kapp med våra Sukhoier senaste sommar.

Filmen: http://media.putfile.com/Sukhoi-maiden-flight

Marcus72
2007-06-08, 13:51
Är det någon som flugit både Kyoshos P-17 Super Stearman och Calmato sporten? Skillnader?

Jag har nu en Calmato högvinge och en Stearman, de första 5 flygen har gått bra men det känns som att det är ett lite för stort steg för mig som andra plan. Det är mer nervöst än roligt :oops:
Jag funderar på en Calmato Sport att plocka över radio & motor till från högvingen.

bokis
2007-06-08, 15:10
Är det någon som flugit både Kyoshos P-17 Super Stearman och Calmato sporten? Skillnader?

Landningen min vän..Landningen.. :D
PT-17 förlåter inget vid landning,avslagna ställ o kullerbuttor är legio..
Bägge flyger jättefint men det är två skilda sorters flygningar..Äpplen o päron du vet.. :oops:

Marcus72
2007-06-08, 15:25
mmm...märker det
Största problemet jag har är perioden mellan flygning & landning, kallas nog inflygning :D PT-17 måste ju flygas hela vägen tills den har mark kontakt med lite fart, flera ggr har jag kommit in för sakta. Planet gör då vissa egna avancerade manövrar som gör att mitt hjärta stannar :oops:
Får jag bara till inflygningen bra så blir också landningen bra.
Tyvärr känns det dock som att jag kommer sätta den i backen snart.

Bokis, har du testat att ta bort noshjulet på sporten & sätta ett hjul bak istället? Vore detta bättre landningsträning för mig med det planet?

bokis
2007-06-08, 15:33
ICKE! NIX! NEEJ!! :evil:
Vill du ha nåt med sporre så har jag tips för övning men inte paja min dröm-maskin!
Har sett dylika il-dåd o man gråter invärtes..
Du är på rätt spår med att flyga in den heeeela vägen,.problemet är oftast underlaget..
Den är lite för liten för o trivas på gräs(om du inte har en golfgreen förstås) o det finns kärror som är roligare att flyga sporre med,cubben är lysande träning..

Heda
2007-06-08, 16:54
Bokis

Har du "flygigt sönder" någon calmato sport någon gång, då räknas int den den där som var in i vedboden å vände förståss ?


asså övermotoriserat den eller dykigt flera hundra meter å dragit höjd ? Eller vad som nu kan hända :)

bokis
2007-06-08, 17:38
Bokis

Har du "flygigt sönder" någon calmato sport någon gång, då räknas int den den där som var in i vedboden å vände förståss ?


asså övermotoriserat den eller dykigt flera hundra meter å dragit höjd ? Eller vad som nu kan hända :)

Nix,men den gör sig inte som speedkula,det roliga är att ha den lätt o flyga så långsamt man kan! ;)

Marcus72
2007-06-08, 18:43
Ringde KB:s RC hobby, han hade ingen Sport hemma utan rekomenderade en The World Models SkyRaider Mach ... ful som styk men billig, han ville ha 790 pix för den. Någon som provat :?: Annars får han väl ta hem en Sport till mig, jag vill ju bara inte vänta :D

http://www.wale.se/023/kb/h/index.php

McRegor
2007-06-08, 19:54
Hej,
Håller helt med Bokis - motorisera med det som tänkts så att den inte blir en tung klump. Bokis vill jag minnas har en .52 4T vilket är ett alldeles charmant alternativ. Har nyligen sett en likadan med en OS .46 2T och den gick också utmärkt bra men låter tyvärr mycket mer.
Hälsningar
Roger

Marcus72
2007-06-08, 20:15
Jag har en Irvine 53:a 2-T som jag tycker är helt klockren i högvinge calmaton. Övermotoriserat men helt perfekt att orka ta sig ut trassliga situationer på låg höjd. Orkar vertikal stigning från noll fart nästan hur långt som helst. Den har då räddat mig ett flertal ggr. & väger lika mycket som en 46:a
Jag är mycket nöjd med Irvine motorn & rekomenderar den varmt.
Kör med en APC 11x6 prop.

Marcus72
2007-06-08, 20:29
Jag tackar för allas åsikter, det blir en Sport! Det är ju oroligheterna jag inte är så förtjust i ännu.
Eftersom Bokis är sååå förtjust i kärran så litar jag 100 på honom :D
Är nått speciellt vid bygget, roderutslag, TP mm. eller är det bara att följa manualen ?
Att tanken bör bytas har jag fattat.

*Edit*
Det är alltså denne herre jag litar på...hmmm :D :D
http://www.junkshop.nu/flyg/20060630_Bokis/bokis_calmato_theend.wmv

Glawe
2007-06-08, 20:34
jag har förvisso inte flugit en calmato själv, men såhär efteråt skulle jag ng ha köpt mig en sådan istället för min skyraider. Har sett dom flyga och kan bara hålla med, skitsnygg och ser rolig ut att flyga ;)

Mr J
2007-06-08, 21:00
Jämför ni inte äpplen och päron nu?
Calmato sport får ju jämföras med Skyrider Mach 2 som också är lågvingad. Jag har förvisso inte flugit någondera, men jag har sett bägge flyga många gånger och de verkar ganska jämförbara.

McRegor
2007-06-08, 21:04
Det är alltså denne herre jag litar på...hmmm :D :D
http://www.junkshop.nu/flyg/20060630_Bokis/bokis_calmato_theend.wmv

Ja - alltså den diskrete herren t h på nedanstående bild...

http://www.mcregor.se/res/Lindlot_070512/img_9197.jpg

elller ...skulle ni köpa en begagnad bil av denne man.::)

http://www.mcregor.se/res/Lindlot_070512/img_9170.jpg

Jodå, det skulle jag absolut.. :best:

Hälsningar
Roger

Kamikaze
2007-06-08, 21:04
Jag har en Irvine 53:a 2-T som jag tycker är helt klockren i högvinge calmaton. Övermotoriserat men helt perfekt att orka ta sig ut trassliga situationer på låg höjd. Orkar vertikal stigning från noll fart nästan hur långt som helst. Den har då räddat mig ett flertal ggr. & väger lika mycket som en 46:a
Jag är mycket nöjd med Irvine motorn & rekomenderar den varmt.
Kör med en APC 11x6 prop.

Vilken webbshopp säljer irvine maskiner i sverige 8)

Marcus72
2007-06-08, 21:32
Känner inte till någon web shop. KB:s RC hobby säljer dem, tror han fortfarande är importör också.
http://www.kb-hobby-maskin.se/

Nexus
2007-06-08, 23:11
mycket bra tack för tips där är Irvine motor självklart !!

Hälsningar Steve

:D :D :D

DrHanke
2007-06-08, 23:19
mcgregor kan vi inte ha en tävling, "vad skriker bokis till hanke" i en ny tråd...?

Casimir_rc
2007-06-09, 06:21
Såg att Staufenbiel säljer Calmato sports med Gx-40 för 167€.
Räcker det med en .40 motor att flyga runt,loopa och rolla?

kenneth67
2007-06-09, 09:59
ahhh calamaton verkar vara en trevlig modell!
den på minner starkt om den kärra jag hadde som andra modell när jag var aktiv flygare sist å den var väldigt lätt flugen å ändå en riktig bus kärra om man ville ,inte helt omöjligt att man tar å beställer sig en sådan ... dock så får kassan hämta sig igen ... det var kostsamt att "börja" på nytt med allt vad det innebär i prylar å plan..
tanten har knorrat å det vildaste ang vad det kostar så nu får man ta å lugna sig lite ;:)

sundqvistjohan
2007-06-09, 11:46
Såg att Staufenbiel säljer Calmato sports med Gx-40 för 167€.
Räcker det med en .40 motor att flyga runt,loopa och rolla?

Visst räcker det, här flyger min kompis Perre med GX-40.
YouTube - Calmato sports

Men du har ju en Spacewalker, det är ju också en lågvingad modell med V-formad vinge. Har på känn att Spacewalkern och Calmato Sports är rätt lika att flyga.

Glawe
2007-06-09, 11:56
Hittade en film på spacewalkern, förvisso en crash film den med, fast man ser ju hur den flyger iallafall!

YouTube - Spacewalker landing, crash, everything!

sundqvistjohan
2007-06-09, 12:11
Hittade en film på spacewalkern, förvisso en crash film den med, fast man ser ju hur den flyger iallafall!

http://www.youtube.com/watch?v=Qi5xFgEYdhk

Åhh, man skulle vilja ropa åt killen "DRA UT SÄNDARANTENNEN"

Jag har varit med om samma sak, lyckligtvis med en elseglare. Jag var redan i luften då kompisen hojtar att jag ska dra ut sändarantennen. Jag hann göra detta innan jag tappade radiokontakten och efter detta kollar jag alltid att jag har sändarantennen utdragen innan jag startar.

Stig Johansson
2007-06-09, 12:33
Hej

Ett litet tips gällande både Calmato Trainer och Calmato Sport. Tipset gäller roderstängerna. Jag býtte pianotrådarna till snäppet tunnare. Orginalets 1,8 mm är aningen för tjocka enligt min smak (roderstängerna går trögt i hylsorna) jag bytte till 1,6 mm och fick servon och roder som gick jättefint. I övrigt gjorde jag inga andra förändringar med någon av kärrorna. Båda går fortfarande i klubben med nya piloter

Stig

Marcus72
2007-06-09, 12:45
Ok... en ny ide jag fick
CalmatoSport 60 med en YS110 ? :D
Va tror ni? Motorn ska jag ju köpa iallafall.

(Nu har jag tänkt själv igen, kanske blev jätte fel :roll: )

Casimir_rc
2007-06-09, 15:02
Men du har ju en Spacewalker, det är ju också en lågvingad modell med V-formad vinge. Har på känn att Spacewalkern och Calmato Sports är rätt lika att flyga. När jag såg den så funderade jag bara om en .40 räcker till den. Så int har jag tänkt köpa den (ännu) :).
Det kan ju alltid hända att Spacewalkern krashar.

sundqvistjohan
2007-06-09, 17:20
Nu har jag äntligen fått ut filmen där min kompis flyger Sportsen med GX-40 motorn.
YouTube - Calmato sports

Kamikaze
2007-06-09, 20:11
Var hittade du dom skidorna som satt på Calmaton i filmen? Såg att dom va lite längre så du ej behövde ha skida på nosstället 8)

sundqvistjohan
2007-06-09, 21:36
Dom skidorna har Perre tillverkat själv. Så använde han landningsstället från sin högvingade Calmato för att fästa skidorna där fram. Det går nog lika bra med 3 Dubro-skidor två på huvudstället och en skida på nosstället.

Kamikaze
2007-06-10, 01:16
Kul! Såna måste man ju ha till trainern till vintern! Den får bli vinterkärra nu när man gått över till lågvingat ;)

Glawe
2007-06-10, 02:03
Traplet (www.traplet.com) har ett antal olika ritningar på skidor och pontoner om du vill bygga själv.

Marcus72
2007-06-14, 12:00
Nu är ett stycke röd Calmato sport införskaffad från en av Kyoshos "exklusiva" butiker :lol:
Premiärflygning är planerad i helgen men.... ser att lexan cockpiten saknas i lådan :evil:
Ska ringa handlaren & se hur lång lev. tid det är på denna.

Någon form av fotografi kommer...

Kamikaze
2007-06-14, 13:26
Nu är ett stycke röd Calmato sport införskaffad från en av Kyoshos "exklusiva" butiker :lol:
Premiärflygning är planerad i helgen men.... ser att lexan cockpiten saknas i lådan :evil:
Ska ringa handlaren & se hur lång lev. tid det är på denna.

Någon form av fotografi kommer...

Blev det en Calmato i 40 eller 60 storlek 8) Bilder bilder.............. ;)

Så här elegant kan Calmaton bli med en Alumininum spinner 8)

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_DSC01247_1.jpg

Magnus G
2007-06-14, 16:25
Så här elegant kan Calmaton bli med en Alumininum spinner
"Like putting lipstick on a..." nej nu ska jag inte vara sån. :lol:

Seriös fältlåda (fältbänk?!) måste jag säga, imponerande!

Ålänning
2007-06-14, 21:20
Så min OS MAX 61 FX funkar bra i den kommande lågvingade Calmato
60? Börjar det närma sig att den finns i lager nånstans i Sverige så man
får hem den på en vecka eller så? Eller tar det till november? =)

bokis
2007-06-14, 22:30
Vi på ÖMH kan nog hjälpa dig med det..Men ett par veckor tar det nog FÖRUTSATT att den finns hos leverantören .. ;)

Marcus72
2007-06-15, 17:49
Det var inte en dag för sent att investera i ett nytt plan, Sport 40:an :D
Var ute med högvinge callen idag...kommer flygande mycket stiligt över fältet för inflygning till landning, kommer lite fort...gör en mycket avancerad manöver lite upp & ner med sväng & invert. loooping....ojoj svääääng liiiiite meeeer....SMACK!! OJ :oops:
Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur manövern går till men... man drar i båda spakarna samtidigt åt alla håll ungefär...minns inte riktigt :D
Ska INTE träna mer på den!
Men men....det MÅSTE ju ha varit dåligt med stöm i mottagar accen som gjorde det...joo, så måste de ju vara...absolut..hmmm

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=786
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=785

Funderar på om jag ska plocka över motorn & radion i Sporten nu men...självförtroendet stärktes ju inte direkt av detta...hehe

Propellerpetter
2007-06-15, 20:11
Vad kan vara finare än en Sport? Tja, kanske TRE Sportar?

http://img14.imgspot.com/u/07/165/14/IMG0472small.jpg

(Daniels, Petters och Jespers)

Marcus72
2007-06-16, 21:06
Ingen av Er som köpt en calmato Sport 60 ännu :?:

EPG
2007-06-22, 12:27
Kan man va lite vågad och klota i en O.S MAX 61 i Calmaton? Eller Drar det bara mer sås och vrålar mer utan att det går så mycket snabbare! Nån som har testat köra en Calmato sport med en 61:a kanske......... :roll: Vill ha en supersnabb Calmato! Hur långt kan jag gå i motor storlek! 2-Takt! Tänker jag på då närmast...... 8)

Jag hade tidigare en Speed Air 40 (Black horses motsvarighet till Kyoshos Calimato sports) jag hade en 75:a med långpipa samt en APC 10x8 propeller på den. Det var riktigt kul då man både kunde flyga förhållandevis långsamt och även kunna flyga ifrån Mustanger, Easy trainers med mera utan problem.

Kamikaze
2007-06-22, 13:24
Kan tänka mig att den va kul att flyga med en sån spis i...Måste ha gått uta ba helv..... 8) Nu ska jag börja bygga ihop min mustang pts trainer! För just nu har jag inget flygfärdigt plan att flyga med! Eftersom jag har haft en riktigt olturlig vecka! -1 Sky Rider Mach 1 Och -1 Calmato Sport.... :oops:

Heda
2007-06-22, 14:46
Jag lär slå till på en sådan där snart, men min högvingade Calmato vägrar ju gå sönder, kan ju inte bara ställa den åt sidan, jag har aldrig slutat flygigt med en modell hitills utan att krascha den 8)


Jämrans bokis å andra spammare som skapar behov :badgrin:

Marcus72
2007-06-23, 20:21
Zalman_Water Hur stor spinner kör du med?
Motor / prop?

Marcus72
2007-06-28, 21:50
Premiärflög min nya Calmato sport idag. Allt gick mycket bra, denna passar nog lika bra som första kärra som högvinge varianten.
De startar & landar lika enkelt, sporten är något snabbare på skev & höjdroder utslag, sidrodret fyller knappt någon funktion alls trots betydligt större utslag än angivet. Kanske beror på att sporten är betydligt längre ?
Jag skulle nog dock vilja påstå att högvingen flyger lite "bättre" i mitt tycke. Sporten verkar behöva betydligt större roder utslag än vad som anges i bygg beskrivningen, är inte säker på att TP:n är så bra heller.
En sk. kvick roll ser mer ut som en långsam tunnel roll :D
Jag måste även stötta mycket med dykroder vid inverterad flygning.

Nu är jag helt fel person att trimma in denna kärra då jag har alldeles för lite RC erfarenhet. Tänkte låta någon erfaren i klubben testa kärran.

Skulle vara kul att höra hur ni andra "Sport flygare" har era plan intrimmade.

Heda
2007-06-28, 22:33
Bra skrivet ! :D

Jag har flygigt min högvingade sedan AUG förra året, kanske itne blir så stort steg då. Men jag lär ha en ny maskin för klädseln håller på att "rinna av" min högvingade nu :(

McRegor
2007-06-28, 23:35
Hej Marcus,
Några kommentarer:
* På en lågvingad kärra så fungerar inte sidorodret på samma sätt som på en högvingad trainer - den sistnämnda svänger i stort sett likartat på sidoroder liksom på skevroder. Sidorodret på en lågvingad används i lite andra lägen - t ex för att stötta i kniveggsflygning. Onödigt är det definitivt inte.
* Mycket dykstöttning i inverterat läge antyder lite felaktig tyngdpunkt. Gissar att du har en del höjdtrim när kärran flyger rakt och fint i normalt läge.
Därmed är kärran inte riktigt rätt trimmad vilket säkert kan hjälpa till att producera tunnelrollar om man inte följer med och stöttar i hela rollen. Hursomhelst så skall Calmato Sporten rimligen inte flyga på det sättet när den är rätt trimmad. Själv har jag bara flugit en kort stund med en sån men detta beteende var inget som jag lagt på minnet.
Men med lite intrimning så får du garanterat en trevlig "andra-kärra" som du kommer att kunna flyga under lång tid om den håller sig hel och fin..:)
Hälsningar
Roger

Marcus72
2007-06-29, 10:35
* Mycket dykstöttning i inverterat läge antyder lite felaktig tyngdpunkt. Gissar att du har en del höjdtrim när kärran flyger rakt och fint i normalt läge.

Stämmer på pricken! :)
Ska prova att flytta tyngdpunkten bakåt idag, klistrar balanseringsvikter i baken som prov.

Hittade en länk till http://www.f3a.se/index.php?page=utrustningstps#trimning


* På en lågvingad kärra så fungerar inte sidorodret på samma sätt som på en högvingad trainer - den sistnämnda svänger i stort sett likartat på sidoroder liksom på skevroder. Sidorodret på en lågvingad används i lite andra lägen - t ex för att stötta i kniveggsflygning.

Detta var bra information för mig. Jag jämförde ju bara med trainern.

Tackar!! :D

Marcus72
2007-06-29, 22:21
Hejsan alla!
Liten rapport från dagens flygningar med Sporten.
TP:n skall enl. manualen ligga mellan 80-90mm, jag lade den först på 85mm. (med 35gr bly bak)

Testade idag att klistra blyvikter för enkelhetens skull. Började med 30gr, klar skillnad i uppförade. Jag fick trimma tillbaka höjdrodret en hel del. Jag tyckte allt blev bättre så jag testade med 30gr till. Ännu bättre resultat, klart stabilare att landa dessutom samt att den nu flyger nästan helt utan dykroder inverterat. Börjar verkligen gilla sporten nu till skillnad mot igår. :D
Nästa gång ska jag testa att lägga till ytterligare 30gr.

Jag har ingen lust att flyga med 90gr bly så jag ska flytta accen bakåt.
Min TP ligger nu på 112mm, vilket ger ca41% av ving kordan.
Jag har läst i olika forum inlägg att folk får sporten baktung!? Detta gör mig lite förbryllad.
Har läst att TP bör ligga mellan 35-38% generellt.

Jag har dessutom ökat alla roder utslag rejält, nu är den riktigt rolig och jag tycker att den flyger klart "bättre" enl. mitt tycke än högvingen. Tvärtom gårdagens utlåtande. Fortfarande lika enkel att flyga som med org. utslag. Mycket snäll!

OBS Nu är jag rookie på detta med rc-flyg så lägg inte TP på 112mm bara för att jag har gjort det, men testa gärna & tala om vad ni tycker.

Ska bli intressant att höra Era kommentarer på detta, helst Bokis... :D

Total sammanfattning av Sporten nu är... PDT_Armataz_02_44

Heda
2007-07-28, 14:34
blir det för tungt med en YS 63a ?? står att den väger över 500g med ljuddämpare, en 2takt 40 -46a väger väl knappt/runt 400g ??

Kom över en sådan 4pluttar billigt nämligen

Marcus72
2007-07-29, 23:40
Jag har en 2-T 53:a och har 90gr bly i baken samt att jag flyttat accen bak.
Jag gissar att du får blya en del om den ska bli rolig att flyga.
Spara YS:en till nått roligare :D

DaEk
2007-09-19, 20:35
[quote="bokis"][quote="Marcus72"]Är det någon som flugit både Kyoshos P-17 Super Stearman och Calmato sporten? Skillnader?

Hm, Har en super stearman från kyosho och det sitter en 52 4-takt i nosen, den flyger väldigt fint men jag tycker den klipper åt höger när man kommer upp i högre hastigheter efter en dykning. och om man skall rädda en krånglig sitation så orkar inte riktigt motorn så jag har tänkt mig en os 70 fl för att få mera drag. Verkar det klokt? Kanske lite off topic men jaja.

Ber om ursäkt i förskott :oops:

//David

bokis
2007-09-19, 22:44
Tror Stearman uppskattar varje gram den slipper men funkar gör det!
Tveksam dock på att du vinner några fördelar på bytet men allt ska prövas eller?

DaEk
2007-09-20, 15:37
Kanske en 2-takt då i form av 55 ax. Väger inte en sån mindre än en 52 4-takt?