handdator

Visa fullständig version : kill-switch



krokko
2007-04-14, 08:41
Någon som har erfarenhet av "kill-switch" till bensinmotorer. Brukar stänga choken och flöda motorn för att stoppa den, har sett att gretplanes säljer en strömbrytare som har en microswitch påhängd. Man stannar motorn genom att aktivera microswitchen och slå av tändningen med hjälp av ett servo.
Finns nåt sånt i Svedala? Eller ska man använda någon annan metod?

JB
2007-04-16, 09:47
Hejsan

Jag har fått hjälp av en klubbkompis att ta fram en "kill switch" till bensinmotorer med elektroniskt tändsystem.
Då jag även säljer bla. DA i sverige så har jag saknat detta lilla tillbehör.

Switchen fungerar enl. följande.
Den är helt elektronisk och jobbar med en optobrytare. (Det finns ingen kontakt mellan motorn och radion)
Man kan slå av och på tändningen med en ledig kanal på radion.
Om modellen blir strömlös så bryts tändningen direkt.

Den är tänkt att användas tillsammans med PCM mottagare som givetvis skall trottla av motorn vid ev störningar.

Så tanken är att göra det säkrare med bensinmotorer vid ev tekniska problem som ev kan uppstå.

Den är inte helt färdigutprovad ännu. Så jag ber att få återkomma.


Har hört att det finns någon form av regel i Norge ang "kill switch" när man flyger med bensin motorer.
Någon som vet mera????
Och vad kräver dom????

Mvh
Jonas

krokko
2007-04-19, 09:10
Monterade en microswitch från Clas Olsson tillsammans med ett miniservos på en plyplatta. Funkar som tåget för att stänga av ström till tändsystemet. Något jag inte tänkt på??

Hur lägger jag in bilder här?

Mr J
2007-04-19, 10:18
Hur lägger jag in bilder här?

Du hittar en förklaring här: http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=2202

Krille
2007-04-19, 16:59
Varför inte bara ta bort tomgångs skruven å andända den som en helt vanlig RC flygmotor?
Så har jag gjort å det funkar bra. stänger av motorn med thr-cut i sändaren.