handdator

Visa fullständig version : Helsingborgs Modellflygklubb tar inte emot RCFF-medlemmar!



AM
2007-04-15, 10:43
Jag fick svar från Helsingborgs Modellflygklubb idag och de har tagit ett styrelsebeslut på att INTE låta RCFF-medlemmar flyga på deras fält.

Mvh
Ove

Glawe
2007-04-15, 10:46
Det va ju lite tråkigt att höra!

ssn
2007-04-15, 10:58
SUCK.....

Alltid tråkigt när det blir så här.. Ngn motivation till varför? Eller är det bara "Vill inte"?

Sosen..

(Ordförande i Ulricehamns Modellflygklubb som välkommnar alla oavsett tillhörighet till vårt fält.. Dock så kräver vi medlemskap i UMFK för permanent flygande på vårt fält..)

AM
2007-04-15, 11:04
Jag ställde en rak fråga till ordförande med anledning av Lasse Cub's påstående att endast SMFF-medlemmar fick flyga på Helsingborgsfältet. Styrelsen har nu haft ett möte och kommit fram till att endast SMFF-medlemmar fick flyga på fältet.

Då finns det ju ingen anledning för en RCFF-medlem att åka till Helsingborg i framtiden.

Mvh
Ove

Jakob
2007-04-15, 11:09
Bra då vet alla var de inte ska åka i framtiden! Vet även många handlare/ uppvisningsflygare som inte kommer åka dit fler gånger! Lär bli trista meetings hos dem framöver! Men det finns säkert andra klubbar som kan ta över stafettpinnen. :p :p

Mr J
2007-04-15, 12:20
Jaha, då sparar man några hundringar i bensinpengar i sommar... :roll:

bokis
2007-04-15, 14:08
Jaha, då sparar man några hundringar i bensinpengar i sommar... :roll:
Jajamänsan! The L.C story fortsätter!
Dom där hundringarna ,räcker det till att bjuda på en pilsner om man skulle ha vägarna förbi?
Men allvarligt talat,vad är det som händer?
Vilket engagemang o vilken svada!
Vilken retorik och resonemang!
Tror att Helsingborgsklubben o SMFF är att gratulera,en mer entusiastisk medlem o medarbetare tror jag är svårt att finna..
Väntar med spänning på nästa del i dokusåpan: the L.C story..
Som en gammal SMFF.are sa till mig när han ringde idag:
Det har hänt mer på SMFF de sista dagarna än de senaste 10 åren,
hur blir jag medlem i RCFF? :D

Poteta
2007-04-15, 14:43
Jaha, då sparar man några hundringar i bensinpengar i sommar... :roll:
Jajamänsan! The L.C story fortsätter!
Dom där hundringarna ,räcker det till att bjuda på en pilsner om man skulle ha vägarna förbi?
Men allvarligt talat,vad är det som händer?
Vilket engagemang o vilken svada!
Vilken retorik och resonemang!
Tror att Helsingborgsklubben o SMFF är att gratulera,en mer entusiastisk medlem o medarbetare tror jag är svårt att finna..
Väntar med spänning på nästa del i dokusåpan: the L.C story..
Som en gammal SMFF.are sa till mig när han ringde idag:
Det har hänt mer på SMFF de sista dagarna än de senaste 10 åren,
hur blir jag medlem i RCFF? :D
Ärligt talat, tänk om LC hade lagt ner så mycket tid, kraft och engagemang på SMFF som han har gjort på RCFF de senaste veckorna... :roll:
För engagemanget är det inget fel på. :lol:

LIP
2007-04-15, 16:43
Det är bara att konstaera att Lasse Cub har full sanktion från SMFF:s styrelse att göra allt för att försöka sänka RCFF. Jag har i allafall inte sett någon dementi från SMFF.

Min övertygelse är att SMFF biter sig själv i svansen. Fortsätter det så här kommer i allafall inte jag att betala någon medlemsavgift till SMFF 2008.

Lasse

Ekis
2007-04-16, 07:24
Detta forum är ju tillgängligt för vemsomhelst att läsa. Oavsett vem som läser här ställer man sig nog frågan ifall Helsingborgsklubben handlar i modellflygets intresse? Ett sådant beslut kan väl knappast framstå som god PR? De enda som SMFF borde vara irriterade på är sig själva: Det är ju deras egen oförmåga att hantera oroligheterna inom sitt eget förbund som har skapat alternativet!

Methanolover
2007-04-16, 08:39
Vilka kärringar!

Taylorcraft
2007-04-16, 08:40
Äh, strunt samma... Det finns andra klubbar, och andra fält att flyga på! Dom är IAF varmt välkomna när dom ändrar mening!

Mvh

haskell
2007-04-16, 22:30
Hej,
har följt turerna i den oändliga historien RCFF kontra SMFF.
Tyvärr så finns denna typ av människor mitt ibland oss, och
det spelar ingen roll vad sakfrågan gäller, deras psykopatiska
beteende genomsyrar hela deras kontakt med omvärlden. Någon
skrev att sunt förnuft borde råda, ja vad som är sunt förnuft för
dig är inte det för någon annan. En tanke som slog mig är att
föreningar kanske skall ha ett 'etiskt råd' som vid sidan om styrelsen
handhar sådana här situationer. Idag med internets hjälp kan ju
ett sådant råd bestå av personer som är spridda i landet och på
så vis kan ju inte jävighet lika lätt åberopas. I normala fall så
har ju moderatorn detta jobb men det kan ju inte vara så roligt
att ensam få schavottera inför alla anklagelser detta 'psykopat-
liknande odjur' spyr ur sig.
Det värsta är att man till slut oftast ger upp och som vanligt så
vinner ondskan. All denna energi som har lagts ned i denna sak
hade kunna använts på ett bättre sätt.
Finns det inte någonting i stadgarna som säger att den som aktivt
motarbetar RCFF:s mål och intentioner kan uteslutas som medlem ?

mvh
Håkan

Hyperboy
2007-04-17, 07:17
Så modellflyg är tydligen en av dom sista verksamheter där diskriminering tillåts, känns trist faktiskt när man ska ha roligt istället och umgås, ta en fika och så.

Glawe
2007-04-17, 07:18
Esh, inget att lipa över. Helsingborg har en lååång fin strand vi kan flyga på hehe ;)

bokis
2007-04-17, 07:47
Håkan ,du har alldels rätt i att han kan uteslutas omedelbart för sina påhopp men jag o ett par med mig stretar emot lite halvhjärtat för utesluter man en sådan härlig individ som Helsinborgs svar på
Alfred .E. Neuman så är det ungefär som att stoppa en krona i en enarmad bandit..Vad som helst kan hända,prov på hans skrivteknik o retorik finns ju o beundra på andra forum :oops: ..
O då kommer det garanterat börja vrålas om censur o stasi o f-n
vet allt ett varv till..
Så min ide är(än så länge):låt honom hållas..
Han har redan skadat sig själv o SMFF påhejad av ett par andra glada,
nu har det lugnat ner sig lite,låt oss se vad som händer i fortsättningen..

tonic
2007-04-17, 08:07
Håkan ,du har alldels rätt i att han kan uteslutas omedelbart för sina påhopp men jag o ett par med mig stretar emot lite halvhjärtat för utesluter man en sådan härlig individ som Helsinborgs svar på
Alfred .E. Neuman så är det ungefär som att stoppa en krona i en enarmad bandit..Vad som helst kan hända,prov på hans skrivteknik o retorik finns ju o beundra på andra forum :oops: ..
O då kommer det garanterat börja vrålas om censur o stasi o f-n
vet allt ett varv till..
Så min ide är(än så länge):låt honom hållas..
Han har redan skadat sig själv o SMFF påhejad av ett par andra glada,
nu har det lugnat ner sig lite,låt oss se vad som händer i fortsättningen..

Jag håller med dig Bokis! Han kan bara skada SMFF, Klubben han flyger på Och (det tråkiga) alla nya forum läsare och nybörjare.

Gubben har absolut inget förtroende längre bland flertalet som läst hans inlägg.

9,3x62
2007-04-17, 11:13
Att utelsluta L-C torde bli som att försöka att släcka en brand med bensin. det kommer bli ännu värre. Då om inte förr så kommer överblivna haubitsar att konverteras till pajkanoner.

odysseas
2007-04-18, 06:48
I decemder hade vi årsmöte och då beslutades att RFK-GRIPEN INTE SKALL TILLÅTA RCFF- medlemar över huvutaget att flyga på klubbens fält.

Jag och min son var medlemmar och hade mycket goda sociala kontakter i klubben, vi beslöt att bli medlemmar i RCFF i år. När vi kom till årsmötet blev svaret följande: Ska ni flyga på vårt flygfält så ska ni vara anslutna till SMFF (detta blev vi också genom en annan klubb).
Motiveringen till detta var att: Klubben stadgar tillåter endast SMFF-medlemskap. RFK-Gripens hemsida www.rfkgripen.se

Mvh Odysseas :up:

PS. Nu är vi medlemmar i både RCFF och SMFF(i SMFF för sista året)DS.

bokis
2007-04-18, 07:29
Olle,fick du nån motivation VAR någonstans det står att det måste vara på det viset?
Skulle vara intressant o veta för paragraf 37 i SMFF:s stadgar är inte direkt glasklar o det är den som jag antar används i detta fall eller nämndes något annat?

colsson
2007-04-18, 07:39
Olle,fick du nån motivation VAR någonstans det står att det måste vara på det viset?
Skulle vara intressant o veta för paragraf 37 i SMFF:s stadgar är inte direkt glasklar o det är den som jag antar används i detta fall eller nämndes något annat?

Det var ju klubbens stadgar som sade det.. inte SMFF´s.. eller?

colsson
2007-04-18, 07:41
Jag fick svar från Helsingborgs Modellflygklubb idag och de har tagit ett styrelsebeslut på att INTE låta RCFF-medlemmar flyga på deras fält.

Mvh
Ove

Även om jag är jävig så får jag nog säga att jag tycker att det här blev liiite vinklat...

Jag är medlem i RCFF men får flyga på Helsingborgsfältet...
Varför? Jo, jag är ju medlem i SMFF också.. och det är ju det som är kravet. Jag tycker att Ove får det att låta som om att jag inte skulle få flyga på Hbg fältet ENBART för att de ogillar ditt medlemskap i RCFF oavsett om du är medlem i SMFF eller inte. Så är väl inte fallet?

AM
2007-04-18, 07:46
Tråkigt att höra - SMFF:s stadgar tolkas på ett sätt som står i klockren kontrast till dess målsättning att bredda och göra modellflyget tillgängligt för alla...

Läser man SMFF's paragraf 37 finns det dock inget hinder att en klubb har medlemmar som tillhör olika förbund:
"Som modellflygklubb räknas:
- fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
- sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation".

Dvs. att det finns inga hinder i SMFF's stadgar att en klubb tillhör flera organisationer. Det går utmärkt att ha en klubb med både SMFF- och RCFF-medlemmar. Samma sak gäller om man läser SMFF's normalstadgar för klubb.

Som det sagts tidigare. SMFF äger inga klubbar och inga fält. Det är den lokala klubben som bestämmer sin verksamhet - inte SMFF eller RCFF. Och det går alldeles utmärkt att vara med i flera förbund. Bollen ligger hos Er ute i klubbarna. Vill Ni öppna dörrarna för alla modellflygare finns det som sagt inget hinder enligt SMFF's stadgar.

SMFF:s stadgar:
http://www.airsport.se/modellflyg/files/{C62DE666-D430-4214-9FA9-791295141D9A}.pdf
Normalstadgar för modellflygklubb:
http://www.airsport.se/modellflyg/files/{CE0AE7F2-5072-4EB1-9957-80BB0DD476D9}.doc

Mvh
Ove

bokis
2007-04-18, 07:46
Japp Cool men de flesta klubbar tror jag motiverar detta med en hänvisning till SMFF,det var därför jag undrade..

Magnus
2007-04-18, 10:02
Hej!
Det står inte i klubben stadgar Olle, utan i säkerhetsföreskrifterna.
Men den som väntar på något gott kanske inte behöver vänta så länge!!
/Magnus

Taylorcraft
2007-04-18, 12:04
Precis...

Säkerhetsförskrifter kan ändras - till det bättre... ;)

Mvh

bokis
2007-04-18, 13:07
Såg just att detsamma har hänt i SRFK,,Nu behöver man inte cert längre
(hoppsan! :oops: ) men efter samtal mellan Herr säkerhetsansvarig i SMFF å ska jag gissa på signaturen M.H så måste man vara med i SMFF för att få flyga där..Eller utlänning,eller marsian eller liknande..
Jisses... Nåja,tror nog att de kommer att rucka på reglerna,det finns nog något dom vill se där
.. :D
Ska bli intressant o skåda fortsättningen..

Magnus G
2007-04-18, 13:09
Läser man SMFF's paragraf 37 finns det dock inget hinder att en klubb har medlemmar som tillhör olika förbund:
"Som modellflygklubb räknas:
- fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
- sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation".

Dvs. att det finns inga hinder i SMFF's stadgar att en klubb tillhör flera organisationer. Det går utmärkt att ha en klubb med både SMFF- och RCFF-medlemmar. Samma sak gäller om man läser SMFF's normalstadgar för klubb.
Mvh
Ove

Klippte du inte bort lite för mycket från paragraf 37 nu?

Problemet kommer väl längre ner:
Alla medlemmar, som bedriver modellflygsverksamhet, skall registreras av klubben i förbundet.

Dvs, det är helt OK att ha en "frimärkssamlar och modellflygsförening", men alla modellflygare måste registreras hos smff.
Eller?

odysseas
2007-04-18, 15:57
Hej!
Det står inte i klubben stadgar Olle, utan i säkerhetsföreskrifterna.
Men den som väntar på något gott kanske inte behöver vänta så länge!!
/Magnus

Hej, beskedet som vi fick på årsmötet från klubbens ordförande var:
Att både klubbens stadgar och SMFFs stadgar var ”stötestenarna” och ett hinder för RCFF s medlemmar. Vidare sa ordföranden att det skulle behövas 2 st klubbmöten för att ändra på stadgarna. Säkerhetsföreskrifterna var bara att anpassa, så minns jag det. OBS! OBS! Nu måste jag korrigera mig ang. datum för mötet, detta hände INTE på decembermötet utan på ett extra klubbmöte i februari-07.

Nu till verkligheten:
När jag var hemma hos dig Magnus och frågade varför vi inte har fått medlemskort för år 2007 eftersom vi hade betalt vår gästmedlemsavgift.
Ditt svar var följande:
Det finns folk i styrelsen som tycker att ni inte skall få något medlemskort i år för att ni inte är medlemmar i SMFF.

Visst väntar jag på något gott, därför kämpar jag för att RFK-Gripen skall tillåta även RCFF-medlemmar ATT NYTTJA FÄLTET.

Jag menar att det skall vara fritt fram för medlemmar att få välja förbund hos alla klubbar, det är DEMOKRATI.
(Jag har levt med diktatur under PAPPADOPOULOS-tiden i Grekland och jag vet vad som är DEMOKRATI.)
Med vänlig hälsning Odysseas.

ssn
2007-04-18, 16:31
Nu börjar jag bli sur!!!! Och då menar jag SUR!!!!!! Ni i klubbar som motverkar modellflygets utbredning borde börja spela Boule eller golf eller nått!!!

För Hel....e! Skärp er! Vi har samma intresse och samma mål... Ni stöder på en massa gamla regler som ingen längre ens har tittat på!!!!

HAR MAN EN FÖRSÄKRING(TYDLIGEN DENNA SOM MAN RELATERAR TILL SÅ SKALL MAN FÅ FLYGA PÅ VILKET FÄLT SOM HELST!!!!

Resten är SKITSNACK för att bevara en gammal tradition! SMFF!

Ovan är bara en liten del av det jag känner för de sk. klubbar som "portar" flygare för att de inte är med i "rätt " förbund!!!!


Jag kan bli ännu argare...... men nog för nu.....

Sosen...http://groups.msn.com/_Secure/0SgDADtoVICmo*Q5ALVOQJ*D5H0KrGkcxfYpU!pcsK2adhEQJI WYcBUZp4nCEnSc5VTe8R6frW63Ecjrtr5g0m1ixyP3zgdWuDYD 0LGih5Dfe4SNq0EG4aQ/Picture%200021.jpg
Skäms faktiskt lite för bilden ovan numer.... MIN Radio!

bokis
2007-04-18, 16:44
Den skrivelsen Oddysseas borde få någon att haja till o lyssna..
Jag gjorde det i alla fall..
Det du skriver är ingen rolig läsning men förmodligtvis symtomatisk för resonemanget som är förhärskande inom det cementerade SMFF sverige...
Tror att det finns i botten en viss skräck för att tappa pengar i slutändan.
SMFF behöver ju medlemsavgifterna för att finansiera kansliet o lite till..
Och så vitt jag kan se så sysslar väl de till 99% med tävlingsresultat m.m..
Just det du skriver,valfrihet är demokrati verkar gå en del spårlöst förbi tyvärr men varken du eller jag tänker ge upp ,eller? :up:

Magnus
2007-04-18, 17:45
Hej!
Nu måste jag få göra klart några saker! Jag var den förste i styrelsen/klubben som ville att även RCFF anslutna skulle få flyga på vårat fält! Jag är själv medlemm i RCFF och är själv föreståndare för fritt val mellan dom olika förbunden! Det som har hindrat att RCFF anslutna skall få flyga på vårat fält är våra säkerhetsföreskrifter, dom är skrivna INNAN RCFF bildades. Av den anledningen står det att i föreskrifterna att gästflygande piloter skall vara medlemmar i SMFF ansluten klubb, för försäkringens skull!!
Som sagt så kan en ev ändring bli inom snar framtid.

/Magnus

odysseas
2007-04-18, 18:27
Den skrivelsen Oddysseas borde få någon att haja till o lyssna..
Jag gjorde det i alla fall..
Det du skriver är ingen rolig läsning men förmodligtvis symtomatisk för resonemanget som är förhärskande inom det cementerade SMFF sverige...
Tror att det finns i botten en viss skräck för att tappa pengar i slutändan.
SMFF behöver ju medlemsavgifterna för att finansiera kansliet o lite till..
Och så vitt jag kan se så sysslar väl de till 99% med tävlingsresultat m.m..
Just det du skriver,valfrihet är demokrati verkar gå en del spårlöst förbi tyvärr men varken du eller jag tänker ge upp ,eller? :up:

Vi kämpar vidare och förhoppningsvis leder detta till demokrati.

odysseas
2007-04-18, 18:36
Hej!
Nu måste jag få göra klart några saker! Jag var den förste i styrelsen/klubben som ville att även RCFF anslutna skulle få flyga på vårat fält! Jag är själv medlemm i RCFF och är själv föreståndare för fritt val mellan dom olika förbunden! Det som har hindrat att RCFF anslutna skall få flyga på vårat fält är våra säkerhetsföreskrifter, dom är skrivna INNAN RCFF bildades. Av den anledningen står det att i föreskrifterna att gästflygande piloter skall vara medlemmar i SMFF ansluten klubb, för försäkringens skull!!
Som sagt så kan en ev ändring bli inom snar framtid.

/Magnus


Rätta mig om jag har fel, medlem är han/hon som har betalt avgift både till klubben och SMFF.
Gästmedlem är: han/hon som har betalt avgift till klubben och SMFF-avgift genom en annan klubb.(Altså är gästmedlem likvärdig klubbmedlem, det ska inte vara någon skillnad).
Gästflygande piloter är han/hon som besöker fältet för dagen.
Det du nämner om säkerhetsföreskrifter och gästpiloter gäller inte medlemmar och gästmedlemmar.
Mvh

ssn
2007-04-18, 19:09
Se nedan

ssn
2007-04-18, 19:09
Ni håller på med hårklyverier!

Vi (UMFK) har försäkring som gäller för flyg på där avsedd plats som godkänts av UMFK för att vår klubbförsäkring skall gälla...!!!

Är inte er plats avsedd för modellflyg?

Om vi godkänner er som avsedda för modellflyg...Är det OK dårå?

Idiotsnack!!!!!

Sosen..

Nexus
2007-04-18, 19:29
Hej Hej RCFF !!!

Jag har läste del av era inlägg jag fattar inte att dom låta inte era åka dit till där som RCFF ???
det låter som en fiender eller vad ???
SMFF och RCFF är samma sak ???
varför dom accptera inte alls det då ???

jag var medlem SMFF också !!
det spela inte roll vilken av detta klubben som känns ovälkommen dår jag begriper inte på dom nu !!

MVH steve !!

:shock: :shock: :shock: :shock:

:( :( :( :(

:evil: :evil: :evil: :evil:

mac77
2007-04-18, 19:35
Lugn lugn, snäll Sosis...

Tror inte Magnus vill någonting annat än att alla med en fullgod försäkring skall få flyga på fältet. Det "byråkratiska" får ta sin lilla tid, iochmed att detta nu är lyft har ju dom "byråkratiska" hjulen börjat rulla.

Om jag nu går skulle gå ur SMFF - då har jag ju ändå kvar mitt RC-cert på livstid! Jag vill se den dagen någon går fram till en modellflygare, som flugit i 30 år och som på äldre dar börjat flyga "osäkert", och tar hans cert/utbildningsbevis från honom, samt förbjuder denne att flyga på fältet.

Problemet kvarstår som sagt i mångas fältregler/(stadgar?) - detta kommer troligtvis(förhoppningsvis!) ändras hos flertalet klubbar framöver.

Tala med varandra - för en dialog på fältet med era klubbkamrater. Fråga var skon klämmer ifall RCFF-anslutna skulle komma och hälsa på.

Ta hänsyn och förbättra!

ssn
2007-04-18, 19:35
Skickade ett litet mail till Bo Gårdstad.....(SMFF)
Han har väldigt högt anseénde i mina ögon...

Få se om det ger ngt....

Mvh
Sosen..

lilja
2007-04-18, 19:41
Jag vet inte var Ni har fått det ifrån, att vi inte tar emot medlemmar från RCFF som modellflygare på vårt fält. Påståendet är helt felakatigt. Vår gamla bestämmelse har varit att man måste ha ett RC-cert för att få flyga på vårt modellflygfält, och detta har gällt i ca 12 år. Nytt beslut är tagit inför innevarande år 2007 (innan den infekterade debatten på Ert och SMFF forum), vilket lyder; att man skall vara SMFF ansluten för att få flyga på Helsingborgs modellflygfält. Beslutet är tagit för att RC-certet är under omarbetning. Det finns faktiskt de som har dubbelt medlemskap, medlemmar i dels RCFF och SMFF, och naturligtvis är de välkomna att flyga hos oss. Så påståendet att vi speciellt skulle utestänga medlemmar från RCFF är felaktigt.
Vad som gäller är då, att också modellflygskunniga personer som inte är anslutna till någon modellflygklubb/organisation inte får flyga på Helsingborgs modellflygklubb. Undantag kan göras om man kontaktar styrelsemedlem och genom honom får gästflyga.
Utländska gäster som kommer skall vara anslutna till sitt lands godkända organisation.

Jan Lilja
Medlem i både RCFF och SMFF

ssn
2007-04-18, 19:41
Lugn lugn, snäll Sosis...

Tror inte Magnus vill någonting annat än att alla med en fullgod försäkring skall få flyga på fältet. Det "byråkratiska" får ta sin lilla tid, iochmed att detta nu är lyft har ju dom "byråkratiska" hjulen börjat rulla.

Om jag nu går skulle gå ur SMFF - då har jag ju ändå kvar mitt RC-cert på livstid! Jag vill se den dagen någon går fram till en modellflygare, som flugit i 30 år och som på äldre dar börjat flyga "osäkert", och tar hans cert/utbildningsbevis från honom, samt förbjuder denne att flyga på fältet.

Problemet kvarstår som sagt i mångas fältregler/(stadgar?) - detta kommer troligtvis(förhoppningsvis!) ändras hos flertalet klubbar framöver.

Tala med varandra - för en dialog på fältet med era klubbkamrater. Fråga var skon klämmer ifall RCFF-anslutna skulle komma och hälsa på.

Ta hänsyn och förbättra!

Hoppas att detta framgick av tidigare.. Vi delar fält med fullskalaflyg och är därför extra noga vad gäller försäkringen... UMFK har en egen försäkring för medlemmar som flyger på av klubben avsedd plats och de som är med i SMFF eller RCFF är sås dubbelförsäkrade!
MEN! Att säga att de som är med i UMFK +RCFF inte får flyga på fältet på grund av att de inte är med också i SMFF är att hyckla!!!!! Finns ingen laglig grund att vila ett sådant beslut på!!!!!!

Sosen..

ssn
2007-04-18, 19:44
"Citat Vad som gäller är då, att också modellflygskunniga personer som inte är anslutna till någon modellflygklubb/organisation inte får flyga på Helsingborgs modellflygklubb. Slut citat"

Men anlutna till ngn klubb/organisation är välkommna!? Eller?

Yes Yes Yes....

Tack! Då var det utrett! De flesta hoppas jag är anslutna till ngn klubb /organisation!

Inga mer kommentarer....

Sosen.

(Hmm Läste lite till

Citat "Nytt beslut är tagit inför innevarande år 2007 lyder; att man skall vara SMFF ansluten för att få flyga på Helsingborgs modellflygfält" slut citat Stämmer dåligt med ovan som ni angett!!

(Hur f.n skall ni ha det?)

mac77
2007-04-18, 19:49
Hej Hej RCFF !!!

Jag har läste del av era inlägg jag fattar inte att dom låta inte era åka dit till där som RCFF ???
det låter som en fiender eller vad ???
SMFF och RCFF är samma sak ???
varför dom accptera inte alls det då ???

jag var medlem SMFF också !!
det spela inte roll vilken av detta klubben som känns ovälkommen dår jag begriper inte på dom nu !!

MVH steve !!

:shock: :shock: :shock: :shock:

:( :( :( :(

:evil: :evil: :evil: :evil:

Hi Steve!

Jag vill inte påstå att RCFF och SMFF är i strid med varandra RCFF gör inga aktioner för att förstöra för SMFF. Personligen är jag mest bara fruktansvärt besviken på främst en person SMFF's styrelse och samt dess styrelses svaga och slingrande ställningstagande, även enstaka medlemmar som gärna vill ifrågasätta precis allt gör mig besviken.

Jag är själv medlem i SMFF och RCFF - alla i min klubb är SMFF-anslutna så att säga att jag som RCFF-medlem är i strid med mina klubbkamrater blir tokigt. Alla har vi olika syn på saker och ting, sen att vissa personers destruktiva agerande förstör för alla är ju uruselt.

Det kan bli bra det här så småningom!

mac77
2007-04-18, 19:55
Hej Hej RCFF !!!

Jag har läste del av era inlägg jag fattar inte att dom låta inte era åka dit till där som RCFF ???
det låter som en fiender eller vad ???
SMFF och RCFF är samma sak ???
varför dom accptera inte alls det då ???

jag var medlem SMFF också !!
det spela inte roll vilken av detta klubben som känns ovälkommen dår jag begriper inte på dom nu !!

MVH steve !!

:shock: :shock: :shock: :shock:

:( :( :( :(

:evil: :evil: :evil: :evil:

Hi Steve!

Jag vill inte påstå att RCFF och SMFF är i strid med varandra, RCFF gör inga aktioner för att förstöra för SMFF. Personligen är jag mest bara fruktansvärt besviken på främst en person i SMFF's styrelse samt dess styrelses svaga och slingrande ställningstagande, även enstaka medlemmar som gärna vill ifrågasätta precis allt gör mig besviken.

Jag är själv medlem i SMFF och RCFF - alla i min klubb är SMFF-anslutna så att säga att jag som RCFF-medlem är i strid med mina klubbkamrater blir tokigt. Alla har vi olika syn på saker och ting, sen att vissa personers destruktiva agerande förstör för alla är ju uruselt.

Det kan bli bra det här så småningom!

ssn
2007-04-18, 20:08
Hej!
dom är skrivna INNAN RCFF bildades. Av den anledningen står det att i föreskrifterna att gästflygande piloter skall vara medlemmar i SMFF ansluten klubb, för försäkringens skull!!
Som sagt så kan en ev ändring bli inom snar framtid.

/Magnus

Tack Magnus Du är ljuset i tunneln.... :D

Sosen...

Thomas
2007-04-18, 21:05
Fortfarande finns tydligen "kollektivanslutningstvånget" kvar bland vissa klubbar för att få flyga på klubbens fält!
Var det inte det som vissa (inkl undertecknad) ville få bort???
Demokrati?? Pyttsan...
:evil:
Thomas Berggren
MRFS

Nexus
2007-04-18, 22:19
Hej Hej

Jag tala om det gäller där "Helsingborgs Modellflygklubb tar inte emot RCFF-medlemmar!" som dom låter som en fiender för RCFF va ??? så dom accptera bara för SMFF det låter konstig det spela inte roll för SMFF ,RCFF eller annat så det är välkommen ändå jag vill inte höra av en ovälkommen till Helsingborgs Modellflygklubb som dom hade beslutade vaddå ???
Hobby är Hobby inte som en fiender eller annan !!
så jag vill se trevlig välkommen av vilken som helst från klubben till klubben eller SMFF eller RCFF det spela inte roll !!

Jag har varit på annan en klubben förut dom sade välkommen utan fråga mig om detta medlem eller inte !!

om dom säger det ovälkommen till Helsingborgs Modellflygklubbben då är dom bara skitsnacka om detta för att RCFF har egen och SMFF har egen och det har inte betyder för detta !!
det var allt

Hälsningar Steve

:? :? :? :? :?

Spirit
2007-04-19, 00:09
Alla medlemmar är tillåtna att flyga på egna fältet. Som gäst är det självklart att fråga den gästade klubben.

Hur är det på ridklubben hemma?
1. Medlemmen betalar en medlemsavgift i klubben inklusive avgift till distriktsförbund och Svenska Ridsportförbundet samt RF.
2. Medlemmen får komma med sin privathäst för att träna på klubbens anläggning om man betalar en anläggningsavgift på 500-1 500 kronor per år.
3. Är du gäst på annan ridklubb och utnyttjar anläggningen enstaka gång får du betala en engångsanläggningsavgift om c:a 50 kr per gång. Om du smiter från betalningen så debiteras du en 10-faldig straffavgift.

Med andra ord, detta att använda egna klubbens fält är billigt hos oss modellflygare. Då är det självklart att vi skall vara medlemmar i klubben, SMFF, FSF och RF. Att komma och använda andra klubbars fält är också billigt hos oss.
Det är vanligt hyfs att betala för sig till sin organisation och moderorganisationerna för att få använda de faciliteter som finns på din egen klubb. Då är det självklart att vi skall vara medlemmar i den egna klubben, SMFF, FSF och RF. Klubbens medlemmar har arbetat hårt under många år för att få fram klubbanläggningen. Det är alltså inget förbud att flyga på andra klubbars fält med du måste fråga om du får använda annan klubbs fält.

En annan sport som kostar mer är golfen, där betalar du en green fee för att få spela på annan klubbs bana.

I USA får du inte flyga alls om du inte är med i AMA.

Så sluta yla om att du som endast är medlem i RCFF är förbjuden att flyga på andra (SMFF-)klubbars fält, var artig och fråga om du får "låna" fältet, vi är priviligierade jämfört med andra idrotter. Och kommer du mer än enstaka gånger så vi ser dig gärna som medlem i vår klubb och därmed i SMFF, FSF och RF. Välkommen in i gemenskapen!

Björn Hammarskjöld
Ordförande OSMK
Medlem i SMFF och RCFF

bokis
2007-04-19, 07:44
Björn ,jag har inget emot o betala klubben,du har missat hela poängen!
Vad jag inte vill är att bekosta L.C o hans gelikar,hellre då att mina 360 spänn går till klubben..
O vad det gäller hästar så finns det flera förbund inom hästeriet eller?
Så jag tycker din jämförelse haltar lite..
Att mina pengar gårt till klubben för skötsel m.m är självklart DÄREMOT vill jag kunna välja om jag vill stödja SMFF:S tävlingsverksamhet eller inte!
Jag är med i motorsportförbundet men skulle inte ens tänka tanken att tvinga in MHF eller någon annan del av bilsverige o betala tävlingar m.m..
Det är ett val jag vill kunna göra i alla fall,kalla det gnäll eller något annat,jag har fram till detta inträffade varit medlem i SMFF,skulle aldrig falla mig in att betala 1 spänn till att underhålla en organisation som har en styrelse som betett sig som SMFF:s har gjort senaste tiden..
O de som gillar SMFF o modellflygnytt ska givetvis vara med där men jag vill att VALET ska få finnas och att det ska vara upp till klubbarna att avgöra om de vill ha mig som medlem,inte via SMFF:s stadgar ..

Jakob
2007-04-19, 08:11
Björn ,jag har inget emot o betala klubben,du har missat hela poängen!
Vad jag inte vill är att bekosta L.C o hans gelikar,hellre då att mina 360 spänn går till klubben..
O vad det gäller hästar så finns det flera förbund inom hästeriet eller?
Så jag tycker din jämförelse haltar lite..
Att mina pengar gårt till klubben för skötsel m.m är självklart DÄREMOT vill jag kunna välja om jag vill stödja SMFF:S tävlingsverksamhet eller inte!
Jag är med i motorsportförbundet men skulle inte ens tänka tanken att tvinga in MHF eller någon annan del av bilsverige o betala tävlingar m.m..
Det är ett val jag vill kunna göra i alla fall,kalla det gnäll eller något annat,jag har fram till detta inträffade varit medlem i SMFF,skulle aldrig falla mig in att betala 1 spänn till att underhålla en organisation som har en styrelse som betett sig som SMFF:s har gjort senaste tiden..
O de som gillar SMFF o modellflygnytt ska givetvis vara med där men jag vill att VALET ska få finnas och att det ska vara upp till klubbarna att avgöra om de vill ha mig som medlem,inte via SMFF:s stadgar ..


Instämmer helt Bokis! Bra formulerat! :p

Spirit
2007-04-19, 08:33
Björn ,jag har inget emot o betala klubben,du har missat hela poängen! Vad jag inte vill är att bekosta L.C o hans gelikar,hellre då att mina 360 spänn går till klubben..

Antingen är du med i klubben och därmed med i SMFF, FSF och RF. Vill du inte varamed i SMFF, FSF och RF så slipper du också att vara med i klubben. Så är det inom modellflyget och så är det inom alla idrotter.


O vad det gäller hästar så finns det flera förbund inom hästeriet eller? Så jag tycker din jämförelse haltar lite..
Det är samma organisation inom ridsporten som inom FSF, du har ridklubbar under distriktsförbund som ligger under Ridsportförbundet (motsvarar FSF) som ligger under RF.
Sedan har du avelsföreningar som ligger under Svenska Hästavelsförbundet (motsvarar en annan gren under FSF)
Detta är helt parallellt med alla andra idrotter. Varför skall vi utmärka oss genom att inte acceptera de gemensamma spelreglerna inom RF??


Att mina pengar gårt till klubben för skötsel m.m är självklart DÄREMOT vill jag kunna välja om jag vill stödja SMFF:S tävlingsverksamhet eller inte!
Jag är med i motorsportförbundet men skulle inte ens tänka tanken att tvinga in MHF eller någon annan del av bilsverige o betala tävlingar m.m..
Det är ett val jag vill kunna göra i alla fall,kalla det gnäll eller något annat,jag har fram till detta inträffade varit medlem i SMFF,skulle aldrig falla mig in att betala 1 spänn till att underhålla en organisation som har en styrelse som betett sig som SMFF:s har gjort senaste tiden..
O de som gillar SMFF o modellflygnytt ska givetvis vara med där men jag vill att VALET ska få finnas och att det ska vara upp till klubbarna att avgöra om de vill ha mig som medlem,inte via SMFF:s stadgar ..

Du vill alltså inte följa våra vanliga demokratiska spelregler.
Nu tror jag att du blir helgalen, men dessa regler är gemensamma för alla sporter och accepterar du inte reglerna så får du gärna vara utanför vår gemenskap. Accepterar du våra regler så är du hjärtligt välkommen i vår gemenskap!

Vänligen
Björn Hammarskjöld
Ordförande OSMK

bokis
2007-04-19, 09:35
Tja,helgalen eller inte.
Golf spelar jag inte men hästar har jag..
O som du säger,det finns ju olika förbund inom ridsporten o det är ju så nu att SRF är väl i blåsväder dom med,det glunkas om ett fritidsryttarförbund där med?
Och det du skriver,gå gärna med i SMFF så får du flyga hos oss..
Varför ska jag vara med i SMFF för att få flyga hos er?Varför räcker det inte med ett försäkringskydd o betala klubbens medlemsavgift?
Jag vill inte tävla,jag vill flyga!
Jag kan väl spela badminton som hobby utan att vara med i deras förbund
eller?
Det är ju det jag inte fattar men jag är väl galen då..¨
"Du vill alltså inte följa våra vanliga demokratiska spelregler. "
Definiera demokrati,så tror jag du o jag har diametralt olika uppfattning om vad det är,och vad det gäller RF så är väl Korpen ett annat alternativ eller?
Väntar fortfarande med spänning på styrelsens svar till Pekkala i hans fråga om styrelsen står bakom L.C i hans "demokratiska" bravader,men svaret tar nog tid att formulera..
Ett simpelt Ja eller Nej där är nog något som tar tid o formulera..

AM
2007-04-19, 10:40
Som modellflygklubb räknas:
· fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar;
· sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation;

Texten tagen från SMFF:s stadgar paragraf 37.

Så Björn, det finns inget hinder att en klubb har medlemmar som är anslutna till antingen RCFF eller SMFF - eller båda. Det är bara för Er i klubbstyrelsen att ändra texten - eller helt enkelt tolka den befintliga stadgan korrekt för att göra det möjligt för RCFF-medlemmar att flyga på Ert fält. Det framgår ju också i befintliga dokument på SMFF:s hemsida att kravet på att man ska vara ansluten till SMFF endast gäller OM man vill dra nytta av de förmåner förbundet erbjuder. Kort och gott försäkringsskyddet.

Exakt samma villkor gäller naturligtvis RCFF. Vill man ha försäkringsskyddet (exakt samma som SMFF erbjuder) samt övriga förmåner får man ju bli medlem i förbundet.

Så vad är problemet? I bägge fall får Ni medlemmar som har exakt samma försäkringsskydd PLUS möjligheten att dra nytta av både SMFF:s- och RCFF:s arbete och stöd. Dessutom kan ju klubben förstärka sin kassa då RCFF-avgiften är betydligt lägre.

Vill Ni skära ut det hela i papp bildar ni två grenar i klubben - SMFF-grenen och RCFF-grenen.

Behöver du fler argument - eller är problemet mer en principfråga om att acceptera nykomlingar?

Mvh
Ove

Nexus
2007-04-19, 11:19
Ja Exakt det spela inte roll för mig att jag stöda är båda SMFF och RCFF
som du sade rätt att det finns inte förhinder för detta men varför dom en klubben som säger ovälkommen ???

RCFF gjorde det bra som nytt för mig det skulle trevlig för mig att bra att ha två RCFF och SMFF rolig att se !!

Hälsningar Steve

:D :D :D :D

Spirit
2007-04-19, 14:01
Beklagar, det blev en dublett

Vänligen
Björn Hammarskjöld
Ordförande OSMK
Medlem i SMFF och RCFF
[/color]

Spirit
2007-04-19, 14:02
Som modellflygklubb räknas:
• fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar;
• sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation;

Texten tagen från SMFF:s stadgar paragraf 37.

Så Björn, det finns inget hinder att en klubb har medlemmar som är anslutna till antingen RCFF eller SMFF - eller båda. Det är bara för Er i klubbstyrelsen att ändra texten - eller helt enkelt tolka den befintliga stadgan korrekt för att göra det möjligt för RCFF-medlemmar att flyga på Ert fält.

Ove!

En klubb består av medlemmar. Är klubben en modellflygklubb så skall den vara ansluten till SMFF, se resten av §37
”Modellflygklubb skall följa inlämnade och godkända stadgar eller RF normalstadga för föreningar.”
Det innebär att är man en modellflygförening så gäller SMFFs stadgar med krav på medlemskap i SMFF. Om medlemmen därutöver är medlem i RCFF är upp till individen.

Eller utgör RCFF en modellflygklubb? Ni har mer än 5 medlemmar. Bra, då bör ni vara med i SMFF om ni skall ägna er åt modellflyg. RCFF-medlemmarna är välkomna att vara gästmedlemmar i andra SMFF-klubbar under förutsättning att RCFF betalar in SMFF-avgiften till vårt förbund. Alternativt kan medlemmar i andra modellflygföreningar vara gästmedlem i Modellflygklubben RCFF (som jag som är medlem i OSMK och (gäst)medlem i RCFF)


Det framgår ju också i befintliga dokument på SMFF:s hemsida att kravet på att man ska vara ansluten till SMFF endast gäller OM man vill dra nytta av de förmåner förbundet erbjuder. Kort och gott försäkringsskyddet.


Intressant. SMFF har kontakter med LI, FSF, FAI, RF, PTS och andra myndigheter. Det får RCFF inte ha eftersom man inte är en officiell nationell organisation som SMFF. I förmånerna ingår också möjligheten att få flyga på den egna klubbens fält.

Menar du Ove på fullt allvar att bara för att jag är med i RCFF så berättigar det mig att flyga på vilken annan klubbs fält som helst? Skall jag bara komma och parasitera på en klubb som lagt ner mycket arbete och pengar på att få ett fungerande modellflygfält bara för att jag är medlem i RCFF?



Exakt samma villkor gäller naturligtvis RCFF. Vill man ha försäkringsskyddet (exakt samma som SMFF erbjuder) samt övriga förmåner får man ju bli medlem i förbundet.


Tack för att du rekommenderar oss alla att gå med i förbundet! SMFF alltså, RCFF är per definition inget förbund även om namnet kanske antyder det.


Så vad är problemet? I bägge fall får Ni medlemmar som har exakt samma försäkringsskydd PLUS möjligheten att dra nytta av både SMFF:s- och RCFF:s arbete och stöd. Dessutom kan ju klubben förstärka sin kassa då RCFF-avgiften är betydligt lägre.

Som ovan, det enda som händer är att RCFFs medlem betalar 100 kr mer än den som är medlem bara i SMFF.



Behöver du fler argument - eller är problemet mer en principfråga om att acceptera nykomlingar?
Principfrågan är om vi skall följa våra egna beslut fattade på SMFFs förbundsmöten eller inte. Vill du förändra så är du välkommen att lämna in en motion i ärendet. Gör det senast den 7 januari 2008 så tas motionen upp till behandling nästa förbundsmöte.

Vänligen
Björn Hammarskjöld
Ordförande OSMK
Medlem i SMFF och RCFF

bokis
2007-04-19, 14:43
O hur många motioner har bifallits de senaste fem åren?
Och ja,jag läser även dina inlägg på SMFF o smf,favoriten måste vara:kom på förbundsmötet!
Min vän Roger var där i år också och styrelsen biföll väl ingen motion ,rätta mig om jag har fel..
Han föreslog en förändring av § 37 som varande otidsenlig men se,det gick inte..
Jag har en teori om varför men det ska jag bespara dig..
Nu så fattades ett beslut i all hast om en ny gren,fritidsflygare o där tillsatte NI i er visdom Herr Nilsson som omedelbart tog sig an sitt nya förtoendeuppdrag med en sällan skådad entusiasm..
Och om det inte har framgått så handlar det för mig inte om att förändra SMFF!
Försök o förstå att alla kanske inte vill ha dubbla medlemskap o att vi som nu är medlemmar i RCFF gillar uppläget här..
Allt skit sista tiden kommer av att det finns folk som försöker misskreditera RCFF,det är inget vi har bett om..
O sen tror jag att du ska läsa på ang.kontakter..Vem som helst får ta kontakt med t.e.x P.T.S o de är som myndighet tvingade att svara..
Minns med fasa SMFF:s försök att höja statusen på MIN hobby genom att ta kontakt med LFV, å det höll på ta en ända med förskräckelse,därav att RC-certifikatet inte finns längre..
Och sen ditt ord parasitera..Om du inte har förstått det ännu,jag är mer än villig o betala medlemsavgift till klubben+att de dessutom gärna får
ta de 360 kr som skulle gå till SMFF o stoppa det i klubbkassan..
Vore nog bra om du ändrade tonläget lite,ord som parasitera,galen o andra utryck vinner du mycket lite gehör för eller kanske du är en ny L.C,bara ute för o provocera?

Pete
2007-04-19, 15:30
Nu börjar jag bli sur!!!! Och då menar jag SUR!!!!!! Ni i klubbar som motverkar modellflygets utbredning borde börja spela Boule eller golf eller nått!!!

För Hel....e! Skärp er! Vi har samma intresse och samma mål... Ni stöder på en massa gamla regler som ingen längre ens har tittat på!!!!

HAR MAN EN FÖRSÄKRING(TYDLIGEN DENNA SOM MAN RELATERAR TILL SÅ SKALL MAN FÅ FLYGA PÅ VILKET FÄLT SOM HELST!!!!

Resten är SKITSNACK för att bevara en gammal tradition! SMFF!

Ovan är bara en liten del av det jag känner för de sk. klubbar som "portar" flygare för att de inte är med i "rätt " förbund!!!!


Jag kan bli ännu argare...... men nog för nu.....

Sosen...http://groups.msn.com/_Secure/0SgDADtoVICmo*Q5ALVOQJ*D5H0KrGkcxfYpU!pcsK2adhEQJI WYcBUZp4nCEnSc5VTe8R6frW63Ecjrtr5g0m1ixyP3zgdWuDYD 0LGih5Dfe4SNq0EG4aQ/Picture%200021.jpg
Skäms faktiskt lite för bilden ovan numer.... MIN Radio!


Jag håller helt och hållet med Sosen här, jag FATTAR bara inte hur folk orkar med detta. De låter som en diskution mellan 2 åringar. De vi alla vill är att flyga, gör de och sluta jiddra för f n. Jag har nästan slutat läsa och skriver knappt längre i allmänt och tips för det ända man ser här e detta jävla tjatet om klubbar och förbund. Min ståndpunkt är att jag är med i RCFF och kommer aldrig att gå med i SMFF, men jag flyger på vilket fält jag vill, är det nån som säger till mig att jag inte får, så får dom förmodligen en BPL. (boks på läppen)

Spirit
2007-04-19, 16:22
Min ståndpunkt är att jag är med i RCFF och kommer aldrig att gå med i SMFF, men jag flyger på vilket fält jag vill, är det nån som säger till mig att jag inte får, så får dom förmodligen en BPL. (boks på läppen)

På Strömsholm står det på ridhusväggen med stora bokstäver:
Där vettet går ut går våldet in.

Pete, du får alltså inte flyga på vilket fält du vill. Självfallet får du flyga om du är medlem i klubben. Det är samma på alla arenaidrotter.

Du bryr dig inte om att klubbmedlemmar slitit och släpat, satsat ekonomiskt för att få ett bra modellflygfält.
Sedan kommer du och begär att få flyga utan att vara medlem i klubben. Gökunge eller egoist kan det nog kallas. Och våldstendenser har vi alldeles för mycket av redan inom andra idrotter. Det är skönt att en sådan våldsbenägen individ som du verkar vara inte är medlem i någon klubb. Men finns det sådana här våldsbenägna individer i RCFF får jag överväga mitt medlemskap i RCFF.

Vänligen
Björn Hammarskjöld
Ordförande OSMK

Pete
2007-04-19, 17:03
Just pga detta har jag varit tyst angående detta ämne, folk tar detta på dödligt allvar och så fort man skriver något blir man utsatt för personliga påhopp, har mitt vett gått ut för att jag skriver att jag är trött på detta tjatet och skämtar lite? (jag har aldrig slagit någon överhuvudtaget)
Och vad menar du med våldsbenägenheter? Jag ger iallfall inte folk som jag inte känner öknamn, det är en form av mobbning om jag inte har helt fel för mig.

Kanske fel av mig att skämta om att ge någon en smäll på läppen i detta samanhang, men jag flyger på de fält jag vill, vilket innefattar Ystads och Eslövs, så är du inte i närheten behöver du inte vara rädd för mina skämt.

Så för att göra alla nöjda ber jag om ursäkt och tänker i fortsättningen inte yttra mig i detta ärende igen, jag ville bara påminna om att det är flygning det handlar om, iallafall för min del.

Spirit
2007-04-19, 17:25
Pete, tack för din ursäkt, den accepteras.

Det gläder mig att du verkar vara medlem i Ystads och Eslövs klubbar, alla klubbar behöver allt stöd de kan få. Det är genom medlemskapet i klubben som du då även borde vara medlem i SMFF.
Ju fler medlemmar SMFF har desto större kan vår påverkan på myndigheterna vara.

Vänligen
Björn

genland
2007-04-19, 19:29
Citerar Hr Hammarskjöld:
"Ove!

En klubb består av medlemmar. Är klubben en modellflygklubb så skall den vara ansluten till SMFF, se resten av §37
”Modellflygklubb skall följa inlämnade och godkända stadgar eller RF normalstadga för föreningar.”
Det innebär att är man en modellflygförening så gäller SMFFs stadgar med krav på medlemskap i SMFF. Om medlemmen därutöver är medlem i RCFF är upp till individen.

Eller utgör RCFF en modellflygklubb? Ni har mer än 5 medlemmar. Bra, då bör ni vara med i SMFF om ni skall ägna er åt modellflyg." Slut citat.

"Om klubben är en modellflygklubb så skall den vara
ansluten till SMFF".

Har jag missat nåt, finns det en tvingande lag på detta?
Aj aj!
Vår klubb är inte ansluten till SMFF, kommer SMFFpolisen
att förbjuda oss att flyga på vårt fält nu då?
Eller har vi bara trott att vi varit en modellflygklubb?
O vi som bara åkt snålskjuts då när vi slitit ihop till våra klubbstugor,
förråd o all utrustning som vi själva skaffat utan att betala ett
öre till SMFF, RF, FSF, IOGT, ABF, SAP, NATO o allt va det kan vara.
Frågorna hopar sig.....
Ja ja det är väl bara att huka sig när makten talar.
Mvh Kent

ssn
2007-04-19, 20:20
Vi var inte välkommna i SMFF!?? Vi här i UMFK var för små??????


Ja jisses....

Sosen...

ssn
2007-04-19, 20:29
Men finns det sådana här våldsbenägna individer i RCFF får jag överväga mitt medlemskap i RCFF.
Spirit?????

Citat" Men finns det sådana här våldsbenägna individer i RCFF får jag överväga mitt medlemskap i RCFF. slut citat"

Men SMFF anslutna medlemmar som "Citat. Vet var jag är ordförande i för klubb mellan två stora städer" Kan jag bara tolka som att jag skall få på pipen! Eller?

Fy för fan sikka sketstövlar ni är!!!!!!

Sosen...

Spirit
2007-04-19, 20:41
Men SMFF anslutna medlemmar som "Citat. Vet var jag är ordförande i för klubb mellan två stora städer" Kan jag bara tolka som att jag skall få på pipen! Eller?

Fy för fan sikka sketstövlar ni är!!!!!!

Sosen...

Hej Sosen,
Vem citerar du? Inte är det mig du citerar. Jag är emot allt vad våld heter. Det är ociviliserat att använda våld eller hot om våld.

Du komer mycket längre med ett leende :D
Vänligen :D
Björn :D

bokis
2007-04-19, 20:45
En viss Starfighter,också uppfylld av SMFF:s förträfflighet är det sosis citerar..

ssn
2007-04-19, 21:15
En viss Starfighter,också uppfylld av SMFF:s förträfflighet är det sosis citerar..

Yopp! visst är det allas vår "vän" Starfighter som jag citerar...

Sosen..

mac77
2007-04-19, 21:54
Hej Sosen,
Vem citerar du? Inte är det mig du citerar. Jag är emot allt vad våld heter. Det är ociviliserat att använda våld eller hot om våld.

Du komer mycket längre med ett leende :D
Vänligen :D
Björn :D

Björn, knappast att det är du som säger sådana saker - ofta mycket konstruktiva saker. Kommer ihåg debatten som du och Sten förde inför Skala-VM. Många bra (och ibland bitska) inlägg på SMFF var det då.

Dock känns det lite som du inte förstått den här debatten från början, vissa av argumenten är faktiskt felaktiga - dock så kanske det är din övertygelse att en modellflygklubb skall vara med i SMFF för - men det är inget regelverk som reglerar detta.

Debatten (även kallad pajkastningen) har ändrat riktning flera gånger, så för att få en korrekt uppfattning om det hela är det bäst att läsa ALLT vad som skrivits både här på RCFF's sida och på SMFF's forum. Vissa inlägg kan man direkt hoppa över - men för att förstå helheten krävs det nog en timme eller tre för att få en ordentlig överblick.

Jag vill påstå att RCFF var ett "missnöjesförbund" när det startade - får man inte det man eftersöker så får man fixa det själv. Många känner och har känt att det inte hänt någonting för oss "söndagsflygare" i SMFF - dvs. vi får inte det vi betalar för.

Min förhoppning är att SMFF nästa förbundsmöte (om ett år!!!!) tar bort tvånget för SMFF-anslutna klubbar att ALLA flygande medlemmar skall vara registrerade hos SMFF. Då får varje medlem avgöra själv om denne vill vara med i antingen SMFF eller RCFF (eller båda).

Det har sagts förut, men jag säger det igen - jag vill inte snylta på någon annan klubb för att jag enbart vill vara medlem i RCFF. Jag vill att min klubb ska få mer pengar (230kr/år), sen vill jag kunna åka på meeting och kunna flyga på alla andra fält utan att det ska vara ett krav på att jag är registrerad hos SMFF.

Nexus
2007-04-19, 21:57
ja Exakt det spela inte roll för RCFF och SMFF men dom SMFF har massor kontakt med LI, FSF, FAI, RF, PTS och RCFF kan göra det också !!

MVH steve

:D :D :D :D

ssn
2007-04-19, 22:12
ja Exakt det spela inte roll för RCFF och SMFF men dom SMFF har massor kontakt med ute och RCFF kan göra det också !!

MVH steve

:D :D :D :D

Va???? Massor kontakt med ute.....?? Dom SMFF???

wolw
2007-04-20, 09:30
Jag har följt denna diskussion sedan årsskiftet och säger bara, tack och lov för att man har ett eget flygfält (där alla är välkomna).

Klubblös, certlös men medlem i RCFF för att kunna flyga hos väl utvalda klubbar.

//Peter

starfighter
2007-04-20, 14:44
citat SOSEN .Men SMFF anslutna medlemmar som "Citat. Vet var jag är ordförande i för klubb mellan två stora städer" Kan jag bara tolka som att jag skall få på pipen! Eller?

Fy för fan sikka sketstövlar ni är!!!!!!
Sosen...

citat
En viss Starfighter,också uppfylld av SMFF:s förträfflighet är det sosis citerar..bokis

FEL FEL FEL FEL
om ni skriver rätt ger det er större kredit
men vad kan man förvänta sig oj oj oj..

mac77
2007-04-20, 15:01
Nu förstår jag ingenting?

Vad handlar den här tråden om nu? :?:

Vem har sagt vad och när? :?

:idea:
Det finns en *Quote*-knapp att använda om ni vill citera någon - använd den eller klicka på "citera" på det inlägg ni vill hänvisa till, just nu är allt obegripligt.

starfighter
2007-04-20, 15:07
DET ÄR VÄL GANSKA VANLIGT ATT JUST TRÅDARNA SPÅRAR UT HÄR PÅ DETTA FORUM ELLER HUR.
NY ÅTERSTÅR LÅSNINGEN.

Glawe
2007-04-20, 15:11
Tycker nästan att dina inlägg ligger på samma nivå som serien Hjälp på teve Starfighter. Riktigt underhållande :D

starfighter
2007-04-20, 15:21
DET ÄR BRA DET!!! :D
UNDRAR VAD DU TYCKER OM SOSENS INLÄGG.
SKULLE DU VILJA DELGE MIG DET OM DU NU KAN.

mac77
2007-04-20, 15:48
Jag tycker att även Sosen överreagerat och använt ett språk som i mina ögon inte är okej på ett forum.

Till Kenny Starfighter:
Bara för det är det inte berättigat för dig att "skrika och gorma*" och hela tiden försöka hitta fel. Jag vet att du försvarar SMFF...men det du glömt bort är att större delen av de som faktiskt är medlemmar i RCFF är faktiskt också med i SMFF. Det finns ingen anledning att göra "kriget" större - detta gäller både RCFF som SMFF-medlemmar.

Tolkning av regler, kryphål osv. det är upp till klubbarna att avgöra nu hur dom vill ha det. Vi i RCFF jobbar nu för att våra medlemmar ska få det bättre, jag hoppas att SMFF gör detsamma så att jag får ut nånting av det jag betalar in där.

/Marcus Olsson
- Medlem i SMFF
- Talesman i RCFF
- Trött


*Skrika och gorma = Använda STORA bokstäver och en massa utropstecken.

Glawe
2007-04-20, 16:22
håller med dig mac77 där. På alla punkter!

ssn
2007-04-20, 16:35
DET ÄR VÄL GANSKA VANLIGT ATT JUST TRÅDARNA SPÅRAR UT HÄR PÅ DETTA FORUM ELLER HUR.
NY ÅTERSTÅR LÅSNINGEN.

Ny????

ssn
2007-04-20, 16:41
Jag tycker att även Sosen överreagerat och använt ett språk som i mina ögon inte är okej på ett forum.

Till Kenny Starfighter:
Bara för det är det inte berättigat för dig att "skrika och gorma*" och hela tiden försöka hitta fel. Jag vet att du försvarar SMFF...men det du glömt bort är att större delen av de som faktiskt är medlemmar i RCFF är faktiskt också med i SMFF. Det finns ingen anledning att göra "kriget" större - detta gäller både RCFF som SMFF-medlemmar.

Tolkning av regler, kryphål osv. det är upp till klubbarna att avgöra nu hur dom vill ha det. Vi i RCFF jobbar nu för att våra medlemmar ska få det bättre, jag hoppas att SMFF gör detsamma så att jag får ut nånting av det jag betalar in där.

/Marcus Olsson
- Medlem i SMFF
- Talesman i RCFF
- Trött


*Skrika och gorma = Använda STORA bokstäver och en massa utropstecken. Kanske har jag överregerat men,.. när inlägg handlar om att man minsann vet var jag bor så är det lätt att ta till stora ord....

Läs hela inläggen så kanske
det går upp ett ljus..

Gillar att flyga och allt detta SKIT som skapats av LASSE C är just vad det är..SKIT! Har du försäkring så FLYG! Oavsett vad småttingar med maktbehov försöker att vidimera makt som inte finns!!!

Sosen..

ssn
2007-04-20, 16:44
DET ÄR BRA DET!!! :D
UNDRAR VAD DU TYCKER OM SOSENS INLÄGG.
SKULLE DU VILJA DELGE MIG DET OM DU NU KAN.

Kommer du inte ihäg vag du själv skrivit????

Då är det nog bäst att du inte skriver ngt mer....

Sosen som avslutar dett ämne vad gäller mej.... Guld är guld å skit är skit...... Inget kan ändra på det....

Ha det gött å flyg så möe ni orkar...Eller får.....

mac77
2007-04-20, 16:50
Jag har viss förståelse när det skrivs hårda ord, dock kan vi alla försöka att inte skriva i vrede. Gå och titta på dumburken i 10 minuter och tänk igenom ett svar - sen skriver man det. Det är aldrig bråttom på ett forum.

Jag har skrivit många inlägg i vrede som aldrig blivit publicerade - jag har istället gått in på bl.a Yuotube och sökt på RC och försökt titta på en massa andra klipp - SEN har jag skrivit - inläggen blir då ofta mer nyanserade.

Dock har vissa arga meddelanden slunkit igenom denna process ;)

Kräver inte att alla ska vårda språket - men försök åtminstone.

ssn
2007-04-20, 16:53
Sosen skall vara snäll i fortsättningen.... Lovar :D :D

Men dumhet i vilken form den än uppträder måste bekämpas....Annars så vinner den.....

Sosisnällimos...

starfighter
2007-04-20, 16:57
Jag tycker att även Sosen överreagerat och använt ett språk som i mina ögon inte är okej på ett forum.

Till Kenny Starfighter:
Bara för det är det inte berättigat för dig att "skrika och gorma*" och hela tiden försöka hitta fel. Jag vet att du försvarar SMFF...men det du glömt bort är att större delen av de som faktiskt är medlemmar i RCFF är faktiskt också med i SMFF. Det finns ingen anledning att göra "kriget" större - detta gäller både RCFF som SMFF-medlemmar.

Tolkning av regler, kryphål osv. det är upp till klubbarna att avgöra nu hur dom vill ha det. Vi i RCFF jobbar nu för att våra medlemmar ska få det bättre, jag hoppas att SMFF gör detsamma så att jag får ut nånting av det jag betalar in där.

/Marcus Olsson
- Medlem i SMFF
- Talesman i RCFF
- Trött


*Skrika och gorma = Använda STORA bokstäver och en massa utropstecken.


då är jag lessen för det .

men som jag har skrivit på smff s forum.
det finns inget bättre än att detta småaktiga slutar med en gång.
och hoppas att andra följer efter.
Men jag kan bara tala för mig själv.

jag har som du säkert kan se inte valt att skriva längre på detta forum då jag anser att jag inte kan tillföra något gått till RCFF.
Dock är det svårt att just sluta därför att era styrelse medlemmar forstsätter att smutskasta mig och citera fel.
jag har skrivit mycket fel och det ångrar jag men jag får stå för det !

Dock anser jag att detta med smutskastningarna bör genast sluta.
jag har annat att göra än hålla på att läsa massa dumheter ifrån vissa av era styrelsemedlemmar.
att höja upp ribban skulle nog alla må bra av.
men jag kommer att fortsätta pricis som Bokis skriver på SMFFs forum att försvara mig och min org om vi blir påhoppade ifrån styrelsen på RCFF.

Vad en privat person skirver är upp till honom eller henne.
en annan åsikt är inte fel i detta land.

starfighter
2007-04-20, 17:00
Till sosen
jag hoppas att du inte kallade mig för skit just nu.
att det bara var ett ofarligt talessett.

med goda flyghälsningar
kenny fornander
RCff 210
SMFF 66550

AM
2007-04-20, 18:48
Hej Kenny,
jag tycker också det hade varit utmärkt om vi kunde återgå till en normal samtalston på bägger forumen.

Tyvärr är det - precis som du också skriver - svårt att sitta still och låta sig bli påhoppad.

Det finns stora skillnader mellan våra två förbund - och det är skillnader som Du som modellflygare kan ha nytta av. Se inte tillkomsten av ytterligare ett förbund som ett hot mot SMFF. Se det som ett alternativt förbund för de modellflygare som flyger för sitt höga nöjes skull och som inte har ambition att tävla eller sträva efter ära och berömmelse. Många vill helt enkelt bara ha en hyfsad försäkring och en klubb eller plats att utöva sin hobby på för lägsta möjliga kostnad. RCFF satsar också på att organisera de tusentals modellflygare som ALDRIG skulle gå med i SMFF helt enkelt för att de få gånger de flyger varje år inte står i proportion till kostnaden.

En annan orsak kan vara målsättningen förbunden har. RCFF satsar på att hjälpa modellflygare på lokal nivå och skapa den bästa tänkbara myllan för klubbar och modellflygare att trivas och växa i. Detta sker för RCFF:s del genom en bra försäkring, hjälp, tips och råd, samt ekonomiskt stöd direkt ut på lokal nivå. På sikt kommer hundratusentals kronor årligen att betalas ut till klubbar och medlemmar i RCFF. Detta åstadkommes genom en slimmad och kostnadseffektiv organisation samt en fokusering på Nöje, Rekreation och Hälsa för våra medlemmar. Vi satsar kort och gott medlemmarnas pengar på just medlemmarna - till skillnad från SMFF som ju lägger pengarna på att organisera FAI-tävlingar och som har en större och tyngre administration att dra runt.

Det finns ett flertal exempel på paralella förbund inom olika fritidsaktiviteter; Hästsport, Bilsport, Golf, Fotboll (inte minst Korpfotboll) samt många många fler "sporter". I samtliga fall har förbunden bildats för att det existerande förbundet inte erbjudit tillräckliga bra villkor eller inte riktar sig till just "deras" sfär av verksamheten. Då har man bildat ett förbund som fokuserar just på deras del av aktiviteten. Så att RCFF bildades är inte alls konstigt.

SMFF hade klara signaler flera år innan RCFF bildades på att de INTE tog hand om "fritidsflygarna". Syndaren ska sent vakna och SMFF startade därför "VO" och "BREDD" efter att RCFF startade i slutet på förra året i ett försöka att rädda situationen. Och man försöker nu med alla medel hindra RCFF att bli medlemmar i Korpen - genom ett föga tilltalande agerande från SMFF:s styrelses sida gentemot RCFF. Hade det inte varit bättre att förändra SMFF inifrån - som t.o.m. Lasse Cub tyckte - så att SMFF blev mer attraktiv för nöjesflygarna?

Totalt sett har tillkomsten av ytterligare ett modellflygförbund tillfört landets modellflygare en valfrihet samt fler fördelar för klubbarna runtom i landet. Varför motarbetas detta av SMFF? Är det så att SMFF kanske har insett att de inte erbjuder modellflygarna en tillräckligt bra produkt och man därför anstränger sig att utplåna ett annat förbund med alla till buds stående medel? Man kan ju bara spekulera...

Nej, låt marknadskrafterna ta över Kenny, och låt var och en i landet själv avgöra vilket förbund de vill tillhöra. Är du inte intresserad av RCFF står det dig fritt att "stänga av" och fokusera på ditt SMFF.

Vad gäller RCFF:s medlemskap i Korpen är det ju helt naturligt då RCFF:s målsättning ligger exakt i linje med Korpens målsättning kring Motion, Rekreation och Hälsa. Som Du vet tillhör SMFF FLYGSPORTSförbundet och ägnar sig åt FLYGSPORT - att tävla och ta fram världsmästare inom modellflyggrenarna. Det ligger fjärran från RCFF:s verksamhet. Vi har modellflyget som en livskvalitetshöjande aktivitet som ger oss Nöje, rekreation och i viss mån Motion.

Ha en riktigt bra helg - ut och flyg - och låt ingen förbjuda dig eller tvinga dig att välja vilken modell du flyger! Valet ska självklart vara ditt eget!

Mvh
Ove

Taylorcraft
2007-04-20, 20:19
W-O-R-D!

Fasigen, det där kunne jag inte sagt bättre själv!

Låt oss nu skapa nya hangardrottningar, eller gå ut och flyga - tillsammans, istället för att sitta här och diskutera. :)

Mvh

mac77
2007-04-20, 20:50
W-O-R-D!

Fasigen, det där kunne jag inte sagt bättre själv!

Låt oss nu skapa nya hangardrottningar, eller gå ut och flyga - tillsammans, istället för att sitta här och diskutera. :)

Mvh

Ähum...vi får inte glömma en viktig beståndsdel i hobbyn - KAFFET!

Inget kaffe = Inget bygge, inget flygande, inget ljugande i klubbstugan.

:D

Wåfflan
2007-04-20, 20:56
Det känns bra med en kille som Ove när det blåser!!

Stadigt liksom, för blåser det gör det ju!


Glad och nöjd medlem nr 150

Taylorcraft
2007-04-20, 20:56
Kaffe, te, choklad, en öl; givetvis! Förlåt! :)

Mvh

starfighter
2007-04-20, 21:19
Mycket bra skrivet Ove.
genomtängt och bra innehåll.
den stora frågan är kan du styra om dina styrelsemedlemmar ?
Att just koncentrera sig att göra det som Bokis med andra gjorde innan. För att verka och förmedla flygets goda egenskaper med konstiga upptåg.

Jag kommer inte att höja ett ont ord emot RCFF mer, detta kan vara ett rent faktum.
Jag är inte med i SMFF styrelse men kan dock prata med dessa att vi skall lägga ner vår kraft i att få in nya flygare till sporten först och främst.
Sedan vad dom tycker är mest lämpligast gällande förbund kan dom välja fritt.
RCFF eller SMFF en smakfråga som sagt.

Smff hoppas jag satsar på att hjälpa nya som gamla modellflygare på elit nivå samt lokal nivå söndagsflygare och lördagsflygare med tävlings blod i sig.
Sedan jobba vidare på ett koncept som ger den bästa lösningen för klubbar och modellflygare att se sin hobby växa och blomstra.

Jag hoppas värkligen att stidsklubban och svärdet för all del mellan dig och Lasse grävs djupt ner i jorden för att aldrig komma upp till ytan igen.

En sista fråga, vad hände med min fråga till sosen ? väntar på ett svar.

McRegor
2007-04-20, 21:53
Hej,
Jag har hållit mig utanför debatten ett tag nu men tycker faktiskt att ditt senaste inlägg Starfighter var så bra att det borde avsluta denna tråd. Tror inte vi behöver diskutera Helsingborgsklubben mera nu så mitt förslag är att låsa denna tråd - slutet gott, allting gott !
Ut och flyg alla glada så vi kan träffas runt det vi älskar !
Hälsningar
Roger

tonic
2007-04-20, 22:34
Jag tycker också att alla parter har visat god vilja att avsluta med sunda meningar.

Vi låser tråden.

BTW: Sosen kan kanske PM:a dig Starfighter ang. Det svar du väntar på.