handdator

Visa fullständig version : Hur klär man en konkav undersida?



Örjan
2007-04-22, 00:20
Hej alla kunniga,

Jag står inför ett angenämt men dock problem. Jag skall klä min Fokker E III som i sin skalatrogenhet har en konkav vingundersida (Under camber airfoils)...senare en Albatross C III med motsvarande profil.

Jag vet inte om jag ska köra med Oratex eller Solartex. Oavsett vilket är jag oroligt för att filmen krymper så mycket att konkavheten försvinner och man får ej rätt vingprofil.

Två frågor:
1. Hur gör jag???...hög värme över spryglarna och lägre över beklädnaden utan att vidröra, eller???
2. Är valet av beklädnadsmaterial rätt???

/Örjan

Rune E
2007-04-22, 11:23
Jag klädde en Mick Reeves Sopwith Camel med Solartex för något halvår sedan. På vingarnas konkava undersida strök jag fast klädseln mot spryglarna med kanten på ett strykjärn på hög värme. Sträckte sedan hela klädseln med hjälp av varmluftpistol. Jag har inte haft några problem med att klädseln släpper och det hela ser fortfarande bra ut.
Har ingen erfarenhet av Oratex

MVH/ Rune

Taylorcraft
2007-04-22, 14:11
Örjan,

Jag har precis klätt ett plan med Solartex, och vill rekomendera den klädseln på det varmaste! Lägg ett lager med Balsaloc på spryglarna innan du klär den konkava undersidan, så sitter det tills resten av planet är kaffeved. :) Anvand så värmepistolen lite försiktigt, bara så du drar ut alla ojamnheter, så blir resultatet OK.

Sla du verkligen gå vetenskapligt till väga, värmer du först fast klädseln på den innre sprygeln, sen sträcker du den ut till vingtippen medans du värmer försiktigt. Sen fäster du klädseln i spryglarna och fram-/bakkant, en procedur som ger mest spänn i vingens längdriktning, och bästa profilen. Liiite pillergöra, men resultatet blir toppen.

Lycka till, låt oss GÄRNA se bilder av dina skapelser!!

Mvh

zeno
2007-04-22, 15:30
Går solartex att tvångssträcka som man kan göra med vanlig film när man vill ha snygga kanter och hörn?
Dvs man tar på sig en skyddshandske tar tag i överlappningen och värmer med värmepistol samtidigt som man tar i och tänjer ut klädseln över kanten/hörnet.

Örjan
2007-04-22, 21:01
Rune och Taylorcraft,

Tack för era råd, det låter så som ni kan detta. Era rekommendationer låter både förnuftiga och logiska.

Kropp, stabbe och fena är klara och ska väl sätta igång med vingarna när vädret tillåter, dvs när det blir skitväder...just nu flyger jag eller bygger dammar och cementtrappor i trädården

/Örjan

Taylorcraft
2007-04-22, 23:38
Zeno,

Jo, Solartex går att sträcka - ca. 12-13% (testat). Nog till att man kan göra t.ex. snygga 5mm-skarvar i 90 grader när man krymper klädseln på plats efteråt. Jag lyckades med att lägga på den på ellipseformade vingtippar utan att få fula veck. Men kör med strykjärn om du å inte har en temperaturreglerad värmepistol, ger ett säkrare resultat, och du behöver ingen handske. :)

Mvh

Rc-flygare
2007-04-23, 15:11
Hej!

Har just färdigställt min Proctor Fokker EIII.
Den konkava undersidan klär man genom att först stryka på balsaloc på spryglarna. Tänk på att det går precis lika bra att stryka på utspätt vitlim!!

Därefter tog jag solaxtex (obs Antic färg, EJ Linen då den skall vara mycket transparent på en Kokker EIII!).

Strök på klädseln på vingens undersida med ett mycket smalt strykjärn speciellt framtaget för film (fabrikat Top-Flite).

Fäst i yttre resp inre sprygeln först och därefter stryker du fast klädseln mycket noggrannt mot varje sprygel!

Tänk på att "rib-stitching" (dvs det sätt man sydde fast klädseln inte alls liknar den metod som engelsmännen använde på sina tex Sopwith flygblan. Tyskarna lindade varje sprygel innan klädsel med linneremsor i vilken kklädseln sedan syddes fast LÄNGS MED SPRYGELN!

Därefter klär du sömmarna med ca 6 mm breda solartex band son INTE har taggiog kant. När detta är gjort lägger du slutligen en remsa klädsel runt hela vingens ytterkant.

Klädseln sträcker du med varmluftspistol. Tricket är att inte värma för mycket eftersom klädseln då slackar vid varmt väder.

Slutligen sprutar du vingen med cellulosalack som spätts ut ca 30%.
Detta ger en mycket autentisk finish.

Tänk också på att många EIII:or hade serienumret målat på högervingen med små siffror ovanför främre mittbalken och ca 10% ut på vingen mätt från kroppen.

/Lennart

Örjan
2007-04-23, 17:00
Lennart,
Tack så väldigt mycket för din fina beskrivningen, den var mycket värdefull och et bra komplement till det rent tekniska, dvs även utseendemässigt.

/Örjan