handdator

Visa fullständig version : Vad ska man välja?



Taylorcraft
2007-04-25, 13:02
Saludos mi amigos! :)

När nu den däringa 2-meters Decathlonen blir färdigkonstruerat leker jag med en liiiiten ide om att använda två treblads GWS-propper med passande elsnurror till nåt plan. Men frågan är; VILKET plan ska man göra modell av? Jag är lite svag för DC3:an, men "alla" har ju gjort modell av den. Sen kommer ju alla WWII-planen med två motorer och 3-blads cirkelsågar, men jag vill gärna göra nåt "udda" - nånting man inte ser varje dag på flygfältet!

Modellen ska byggas från scratch, ha ungefär 1500 mm i vingspänn och byggas av antigen balsa, frigo eller Depron - eller en kombination av alla dessa. Blir den enkel att bygga är ju inte det direkt nån nackdel... :) Sen ska inte drivpaketet kosta skjortan och halva häcken; jeg har riktat in mig på ett erbjudande från RzTec där allt följer med. Varje motor/proppe borde ha ungefär 500-600 grams dragkraft med 3S Lipo. (är fortfarande lite osäker på om jag ska köra med ett eller två batteripaket...)

Jag ser inte det här som nån 3D-modell, men den ska flyga vackert - "med auktoritet" som det heter.

Så frågan blir; har ni kloka där ute nåt förslag på plan?

Mvh

Glawe
2007-04-25, 13:14
En Fokker 50 kanske ? Det är iallafall något som jag gärna hade sett som modell :)

Magnus G
2007-04-25, 13:21
Om du vill ha något DC-3 liknande som är garanterat ovanlig, så kanske en Saab Scandia skulle passa?
Det borde gå att gräva upp en 3-plansskiss på den tycker jag.

Fast den kanske är lite för okänd och för lik DC-3:an, så du riskerar kanske att tröttna på att säga: "Det är inte en DC-3:a med noshjul, det är en SAAB Scandia! :lol:

Taylorcraft
2007-04-25, 18:58
Ooo...

En F-50 är fin, men jag måste nog vänta med den tills GWS kommer med 6-blads proppar - eller finns den också med 3-blads snurror?

Mvh