handdator

Visa fullständig version : Trasig acc?



gretzky
2007-04-25, 18:28
Jag märkte efter ett antal flygningar att min 3s 1200 (20-30c)acc hade tappat märkbart med kraft trots att den var nyladdad. Även flygtiden var betydligt kortare än tidigare.

Har nu skaffat en balanserare samt köpt en ny acc.

Har även balanserat och laddat den "gamla" accen men när jag flög med den idag upptäckte jag att den fortfarande var mycket kraftlösare än den nya (som är en likadan).

Är det så att om cellerna väl har kommit mycket i obalans så är accen kass och går inte att rädda med balansering? :D

gretzky
2007-04-26, 00:08
Inte någon som har erfarenhet av detta?

pgrts
2007-04-26, 07:36
Hej.
Jag har ett par klubbkompisar som äter LiPo ;-)
Själv har jag inte några problem men jag tror möjligen att det kan bero på flygsätt.
Själv har jag utrustning så att jag startar från gräs på ca 50% gas och använder fullgas vid korta stunder och trottlar ner i dyk och glid.

Kompisarna ligger mest hela tiden på 100% av vad batteriet orkar ge - oberoende om de kör sammam modell på 700 mAh eller 1200 mAh så lyckas de krama ut det sista. De har dålig livslängd på sina ackar.

Kör du mycket hovring så bör du nog se till att motor/propeller inte drar mer än 10-12 C även om batteriet är stämplat för 20/30C. För ett äldre billigare batteri skulle jag inte gå över 7C under längre stunder än ett par sekunder.

Med de "stressade" batterierna verklar det inte bara som att de tappar kraft utan att de dessutom lider av att ladda ur sig själva vid lagring ett par dagar - helskumt men .....

/Patrik