handdator

Visa fullständig version : För hög vingbelastning?



colsson
2007-05-08, 21:09
Har precis satt ihop min CMP Extra 300s och fått vingbelastningen 90g/dm2! Kommer den att flyga överhuvudtaget?

http://www.cmpairplane.com/aerobatic/Extra-300S%2090%20Size.html

Glawe
2007-05-08, 21:23
Hur räknar man ut det ?

McRegor
2007-05-08, 21:34
Hej Glawe,
Bara att tillämpa vanlig aritmetik - alltså dividera totalvikten med bärytan..:)
Exempel på en slowflyer t ex:
Vikt: 150 g
Bäryta: 20 dm2
Belastning: 150/20 = 7,5 g/dm2
Sen kan man räkna bärytan lite olika - ibland utgår man bara från vingytan t ex...men oftast räknar man med ytan av stabben också.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-05-08, 21:54
Ahh. Tack :)

Taylorcraft
2007-05-08, 22:38
"Given enough power even a brick will fly" und zu weiter... :D

Mvh

mulder
2007-05-08, 23:23
Klart den flyger men lågfartsegenskaperna blir kanske inte de bästa samt att landningen kväver lite högre fart, bra sås i motorn så är det inga problemas.
Mvh Mikael

colsson
2007-05-09, 07:13
Jag mätte min lilla CAP nyss och den har ju 86g/dm i vingbelastning.. trots det flyger den utmärkt så det finns kanske hopp?

http://agert.homelinux.org/~fredrik/flyg/vinglast.html

Vet någon vad en ASP/SY 1.20 har för statiskt dragkraft c.a?

Roy Persson
2007-05-09, 07:24
Snälla Christian det är ganska normalt.
När du hamnar på 120 och över kan du
börja bekymra dig.

colsson
2007-05-09, 07:48
Snälla Roy tack det hade jag ingen aning om. Eftersom jag själv premiärflyger mina plan så kan det ju vara bra att ha en föraning om vad man har att vänta sig.

AM
2007-05-09, 07:54
Ska man vara petig så bär stabben igenting - faktiskt tvärtom - den ska trycka ner stjärten, så det är "negativ" lyftkraft på stabben.

På exempelvis en Boeing-737 är stabben helt plan på ovansidan - så den liknar en Clark-Y-vinge som är vänd upp-och-ner. Platta sidan uppåt.

På en Bleriot bär stabben däremot - och maskinen har därför ruskiga stallegenskaper... Nos upp - stillastående - pilot och flygplan lodrätt ner...

Däremot får man lite lyftkraft från flygplanskroppen - men hur man räknar ut det är för mig en gåta. ;)

Mvh
Ove

Krille
2007-05-09, 08:23
Ove kan nog återkomma då jag haft min erodynam ik kurs. om sisådär 2 år :)

Det jag vet är att om man ska räkna vingbelastning på gripen eller viggen får man det jobbigt eftersom nosvingens ändvivlar träffar huvudvingens åvansida och förstärker lyftkraften.

Men detta gäller nog inte på modeller av dessa plan :)

Plura
2007-05-09, 08:44
Christian vad väger den otankad? Jag har en lika dan Extra med en ST G90 motor i jag hamnar på ca 3650g otankad. Jag har inte haft min i luften många tankar (ca 6 tankar) och jag är rätt grön på modellflyg. Men vad jag har märkt kräver den lite fart i landningen.

Jag köpte min begagnad och ägaren innan mig körde sönder landställs fästet. Landstället är onödigt hårt tycker jag, fjädrar inget alls. Mitt sitter med nylonskruvar och dom har gått av en gång för mig.

Servo för höjd/sida + accet är placerat längst bak men ändå ligger min på den framtunga sidan men jag har inte blyat den något än.

Mvh Pelle

colsson
2007-05-09, 08:49
Den väger 4500 gram. Ja, stället är rätt styvt. Kanske tillverkar jag ett nytt om jag inte blir nöjd med originalet.

Plura
2007-05-09, 09:05
Den väger 4500 gram. Ja, stället är rätt styvt. Kanske tillverkar jag ett nytt om jag inte blir nöjd med originalet.

Såg att du skrivit vikten i ett annat ämne, ibland är man lite snabb.

Hoppas det går bra för dig i premiären. Jag skulle själv behöva lite tips och trix från den kärran, då det är min första lågvingade modell.

Mvh Pelle

McRegor
2007-05-09, 10:08
Hej,
Apropå styva landställ....
Förr - när man oftast hade pianotråds-landställ - så hade man sällan problem med att landställ t ex slogs ur modellen vid hårda landningar. Och orsaken är ju rätt enkel - den landställstypen fjädrar ju i mer eller mindre alla ledder.
Så kan man avstå från den estetiska synpunkten och istället fokusera på den praktiska så är min erfarenhet att "tråd-baserade" ställ oftast fungerar bättre.
Hälsningar
Roge

colsson
2007-05-09, 10:29
Trådställ är ungefär som cykelhjälmar........

T5
2007-05-09, 10:40
4500gr /1650mm
6250gr/1800mm

Där har du siffrorna (vikt / spännvidd) på din extra och min extra.
Trots att min väger bly flyger den jättebra, landar i typ 80km/h, men det är detaljer... Bara ha mycket bana att rulla ut på :)

colsson
2007-05-09, 10:56
Ok, ja då är det kanske inte så onormalt hög belastning. :)

Baronen L-A
2007-05-09, 18:14
Snälla Roy tack det hade jag ingen aning om. Eftersom jag själv premiärflyger mina plan så kan det ju vara bra att ha en föraning om vad man har att vänta sig.

Ja nu får ni vara snälla mot varandra ni som skall husvagna ihop :p

McRegor
2007-05-09, 18:21
Trådställ är ungefär som cykelhjälmar........
...eller "Skall man vara fin får man lida pin..."
//Roger

Vismund
2007-05-09, 19:32
Vingbelastning baserat på yta är ett mycket trubbigt verktyg för att beräkna lågfartegenskaper, pga av att ett visst uppförande inte ger ett konstant värde oberoende storlek på kärran.
Detta faktum blir tydligt om man bygger en 1/4-skala kärra med samma ytbaserade vingbelastning som sin motsvarande fullskalakärra. Prova och räkna så får ni se. Minst sagt tveksamt om den skapelsen skulle flyga.
Detta betyder att de 90gr/kvdm som du anger kan vara åt helsike för mycket om det är en kärra i 40-storlek, samtidigt som det ger gudomliga 3D-egenskaper på en kärra i 3-meters-klassen.

Enda sättet att sätta siffror på lågfartsegenskaper är att endast jämföra med lika stora plan, eller att titta närmare på det sk kubikvärdet, som räknas fram med hjälp av en annorlunda formel, och ger ett värde som inte är beroende av storlek på kärran.
För att beräkna "cubic wing loading" kolla här http://adamone.rchomepage.com/calc_cubicload.htm

För att veta mer om detta så är det bara att söka på RCU med nämnda begrepp

Smajly
2007-05-09, 20:52
Snälla Roy tack det hade jag ingen aning om. Eftersom jag själv premiärflyger mina plan så kan det ju vara bra att ha en föraning om vad man har att vänta sig.

Ja nu får ni vara snälla mot varandra ni som skall husvagna ihop :p

:oops: Förlåt :?: :shock: :lol:

pgrts
2007-05-10, 06:33
Har precis satt ihop min CMP Extra 300s och fått vingbelastningen 90g/dm2! Kommer den att flyga överhuvudtaget?

http://www.cmpairplane.com/aerobatic/Extra-300S%2090%20Size.html

Jag ser att du fått många svar men jag tittade på en massa olika modellers data för ett tag sedan och har skrivit ner en del tumregler på vår hemsida :
http://www.mfksnobben.se/facts/factsandfigures.htm
Bland annat har jag hittat uppgifter på lite större spit och musse med vinglaster på 120 gram
MVH Patrik

colsson
2007-05-10, 08:10
Tack för det. Nu har jag fått svar på min fråga.