handdator

Visa fullständig version : Pylon Fur Alle!



jaka
2007-05-11, 20:02
Hej!
Väsby Modellflygare ”kör” i morgon, Lördag den 12/5 något vi kallar ”Pylon Fur alle”!
Tanken är att låta nybörjare och ner erfarna flygare pröva på hur det känns att flyga
pylonracing och göra det under ytterst gemytliga former. Det handlar alltså inte i första hand att tävla utan att Våga flyga tillsammans med andra och ha roligt.

Man kan flyga med vilken ”farkost” som helst bara den är radiostyrd. El flygplan i alla storleksklasser och utföranden går bra liksom mer konventionella glöddrivna maskiner. Man kan flyga högvingade trainers av typ Kyosho Calmato eller lågvingade plan som CAP eller Extra av ARF typ eller varför inte en P-51 Mustang i full warbird mundering. Tvåmotorigt går naturligtvis också bra!

Vi kommer att flyga i två klasser: Högvingade trainers , Sport och Q-500 racers.


Pylonracing flygs runt en 400m lång triangelbana kantad av 4m-5m höga ”Pyloner”
( flaggstänger) och man flyger 10 varv i vänstervarv med gemensam start från marken. Först i mål har vunnit. Oftast flyger man på låg höjd (det är ju snabbaste sättet at ta sig runt banan).
Så ni som vill pröva pylon är hjärtligt välkomna till oss i Uppl-Väsby i morgon kl.10.00.
Vi ses! Kom ut! Våga!

colsson
2007-05-11, 20:53
Du vet inte var man kan få se en film från ett pylonrace? Skulle vara kul att se. :)

McRegor
2007-05-11, 21:10
Tjena Christian,
Tänk dig det snabbaste du sett flyga, dubbla hastigheten (minst) och låt kärran flyga i kontinuerlig sväng i 10 varv...då har du F3D i ett nötskal.. PDT_Armataz_02_07
Men en liten länk till Pylonåkarnas hemsida kan du få - http://spi.snell.st/
Hälsningar
Roger

colsson
2007-05-11, 21:19
Tack för länken Roger! Jag tittade precis på filmen! H**LVETE vad det går! :)

Glawe
2007-05-11, 21:56
tusan va roligt det där ser ut. Vad är det för kärror man flyger sånt med ?


Föressten. När jag va liten så va jag på en heldel flyguppvisningar i tyskland. Där hade dom en gren med där dom hade en massa frigolit pinnar i marken med en balong överst (på ca 2-3m höjd). Den som knäppte flest vann. Vad heter den grenen ?

McRegor
2007-05-11, 22:46
tusan va roligt det där ser ut. Vad är det för kärror man flyger sånt med ?
.....Vad heter den grenen ?
Tjena Glawe,
Ja, en sak är säker - det var inte F3D-pylon som man flög bland friggo-pinnarna..:)
Hur regelverket för F3D ser ut idag vet jag tyvärr inte annat än att det är .40-rovor dom kör med. Vill minnas att varvtalet ligger en del över 30.000 rpm så dom sjunger ljuvligt....
Hälsningar
Roger

hakank
2007-05-11, 23:06
Förmodar att ryggskottet inte finns som ARF. Vore kul att elektrifiera en och söndagsåka med.
/Håkan

McRegor
2007-05-11, 23:50
Hej Håkan,
Nja, inte ryggskottet med det finns ju andra klassade kärror som ARF.
Känns namnet Dodger bekant...vet inte vilken tillverkare. Men jaka vet garanterat !
Hälsningar
Roger
PS: Å andra sidan finns det knappast nån mera lättbyggd/enkel metanolkärra än ett "skott"....

jaka
2007-05-18, 22:04
Hej!
Det finns mig veterligen 3 stycken Q-500 kärror i ARF utförande. Tjeckiska TopModels "Grand Chelem", Great Planes "Viper" och Modelcrafts "China-Clipper" (Sonic 500).

Sedan finns det ju Svensktillverkade (Erik Persson i Säter) "Dodger" och "Ryggskott". Men då handlar det om byggsatser.

Nu flyger inte Q-500 kärrorna så fort, toppfarten ligger på ca 180km/t men att flyga tillsammans med 3-4 andra, på låg höjd och hela tiden manövrera nära andra flygplan, det är det som får adrenalinet att svalla. Garanterat roligaste flygsporten!

Nästa Q-500 tävling är i Arboga nästa lördag, 26/5. kl.1000

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF