handdator

Visa fullständig version : Handstarta bensinare eller "chicken stick"?



T5
2007-05-16, 10:23
Jag använder baksidan av en skruvmejsel för att starta min ROTO25 (gammal vana från att starta metanolmotorer)
Kan man lugnt använda handen, eller har bensinare några obehagliga överraskningar som ligger och väntar på mina bara fingrar?

So far har jag inte märkt några baktändningar, men jag har inte mycket erfarenhet av bensinisar.


(Motorn startar jättebra nu då den gått några tankar och jag ser absolut ingen anledning att ta med elstartern till fältet.... )

Glawe
2007-05-16, 10:30
Kan tyvärr inte riktigt svara för mig själv, men en god vän (Toni) använder 2 tjocka arbetshandskar på handen när han startar sin :)

Krille
2007-05-16, 12:28
En vanlig arbetshandske räcker.

Jag startar min zdz 50 med en vanlig hanske. Å handsken är mäst till för att jag inte ska skära mig på bakkant propeller när jag flippar.

Dock använder jag alla fingrar istället för några som när jag flippar små metanolare.

För övrigt är nog inte bensinare lika känsliga för bakslag som metanolare. Bensinare har ju stäld tändning och inte glödstift som en metanolare.
Dessutom är ju bensinare med elektronisk tändning gjorda så dom tänder senare vid låga varvtal.

Tobbe O
2007-05-16, 13:19
QQ Somenzini och dom andra storpojkarna startar ju sina 150-300cc motorer utan hanskar!

Jag provade att starta min kompis Tobias 3W-85cc(med handskar på), men gav upp efter några snärtar pga min självbevarelsedrift, men jag tror inte det är någon fara så länge tändningen är riktigt ställd.

bokis
2007-05-16, 17:45
Det där var huvudet på spiken Tobbe..
Är motorn det minsta högtänd så blir det inge bra..
Roto:n har inte ställbar (givaren går m.a.o inte o flytta) tändning som t.e.x ZDZ så den är förhållandevis harmlös,jag har inte sett tendenser till elakheter med den..
MEN bensinare är mycket snällare på sparkar än fyrtaktare/metanol..
Tjock handske är en mycket bra ide hur som haver ..
Själv så kör jag med startmotor till allt utom stjärnmotorerna...