handdator

Visa fullständig version : Bygla backdioden för att ladda ur radion



McLund
2007-05-19, 17:34
Hej go flygarvänner.

Jag har en Sanwa VG600 som jag behöver bygla backdioden på för att kunna ladda ur cellen i radion ibland.

Är det någon som har koll på vilken diod det är?

Det finns en bra diod-sida på DENNA SIDAN (http://www.siriuselectronics.com/index.php?main_page=diode_sheet), men där finns tyvärr inte Sanwa VG600 med utan det är VG6000 istället och det kretskortet stämmer inte riktigt.


Jag tackar på förhand för Din hjälp!


Mats McLund

Krille
2007-05-20, 11:05
Plocka ur acken å ladda ur den vid sidanom?

Ålänning
2007-05-20, 14:51
Jag har en Sanwa RD8000 och har samma problem, kanske man lägger
in en switch mellan acken och kretskortet, tills dess tar jag ut acken och
laddar ur, men laddar på plats. Har två ackar.

McRegor
2007-05-20, 18:42
Hej,
Jag håller med Krille - varför göra det mera komplicerat.
Använder du radion regelbundet så behöver du knappast "motionera" sändaracken speciellt ofta.
Laddar du sen med 1/10C - alltså vanlig "snigelladdning" - så är risken minimal att du skall förstöra cellerna vid laddningen.
Apropå dubbla sändarackar så är det min uppfattning att två ofta är en för mycket - man hinner helt enkelt inte använda båda...men det är som sagt min personliga uppfattning baserat på mitt "flygmönster".
Hälsningar
Roger

Ålänning
2007-05-20, 23:40
Apropå dubbla sändarackar så är det min uppfattning att två ofta är en för mycket - man hinner helt enkelt inte använda båda...men det är som sagt min personliga uppfattning baserat på mitt "flygmönster".
Det kom med en 600mAh... jag köpte en större. =)

Taylorcraft
2007-05-23, 23:45
- Jag bytte ut min trasiga originalack med en på 4Ah... 8)

Använder radion dagligen - antigen i fälten eller vid datorn ungefär två veckor innan det är dags att ladda. Nackdelen är att acken passar inte inuti radion, men måste ligga på utsidan.

Mvh

colsson
2007-05-24, 05:58
- Jag bytte ut min trasiga originalack med en på 4Ah... 8)

Nackdelen är att acken passar inte inuti radion, men måste ligga på utsidan.

Mvh

Håller du accen i handen när du flyger?

Taylorcraft
2007-05-25, 22:24
Håller du accen i handen när du flyger?

You wish... :D

Nej, jag fäste den med två kabelstrips på batterilocket. IOM att jag flyger med nackstropp och tumme-pekfingergrepp blev det en lite annorlunda (och bättre) balans i sändaren, och den står stadigare om jag ställer den på marken. (se bild)

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=674

Mvh