handdator

Visa fullständig version : Hur få ut vevaxeln?



Slumpen
2007-05-27, 16:23
Efter två av fyra kollisioner i helgen så blev det knas i två av mina motorer.
På den ena är det hål i vevhuset och den andra for rakt ner i asfalten så vevaxeln är riktigt trög att veva runt. Jag har plockat bort allt på motorerna. Det som sitter kvar i motorn är vevaxel och medbringare.

Så frågan är: Hur får man ut vevaxeln på enklast sätt? Tilläggas bör att även medbringarna sitter fast. Är det bara bruka våld, eller finns det bra sätt? ;)

Motorerna är en Magnum 25 och en ASP 25.

Alla tips mottages vänligt!

/ Tomas

Mr J
2007-05-27, 17:32
Det brukar hjälpa med värme, blås på med en gasolbrännare, håll sen en planka (eller något annat mjukt) mot vevaxeln och knacka med en hammare.

Medbringaren brukar vara lättast att dra av med en avdragare, en sån där med två klor och en gängad stång i mitten.

Slumpen
2007-05-27, 20:52
Jag vet inte hur många så läser både här och på SMF men. Nu är axeln ute.
Motorn fick ligga i ugnen i 45 minuter i 150grader...

Sen var det våld som löste de sista problemen :)

Tack för hjälpen!

Glawe
2007-05-27, 20:58
Bara man brukart tillräckligt mycket våld så brukar lösa det mesta :)

LIP
2007-05-27, 21:59
Nästa gång du får ett liknande problem, stoppa inte motorn i ugnen för att värma. Vitsen med värmen är liksom borta då.

Du skall snabbt värma vevhuset och vara snabb att demontera innan värmen har spridit sig till kullagret.
Grejen är den att när du värmer vevhuset så växer lagerpassningen några hundradels millimeter och det blir lättare att demontera och du behöver inte bruka våld, men hinner värmen sprida sig till lagret så är du tillbaka till ruta noll och får börja om från början. Eller bruka våld.

/Lasse

Krille
2007-05-28, 07:05
Tag motorn med proppaxeln nedåt. Slå motorn lätt i bordet, lägg en träbit där om du är rädd om bordet :)

Denna metod har alltid räckt för mig. Man behöver inte slå hårt bara låta motorn i stort sett falla av sin egen tyngd från 10-20cm höj.

När du sedan skall ha iin vevaxeln igen knacka lätt med en träbit + hammade bak på den. Eller lägg vevaxeln i frysen å motorn i ugnen på 100 grader en stund. Då kommer den nog falla på plats av sig själv.

Liten notis till LIP.

Det fungerar att lägga hela motorn i ugnen. Alu har mycket större längdutvidgnings koefesient (jobbigaord) Så vevhuyset kommer utvidga sig längre än lagrena/vevaxel.

Marcus72
2007-05-28, 08:45
Visst är utvidgnings koefesienten större för aluminium jämfört med stål men på dessa små dimensioner resulterar detta endast i skillnaderna räknade i tusendelar.
Klart att det är bättre än att pressa helt kallt men jag håller helt med Lasse.
Pressar eller knackar man inner ring mot ytter ring i ett lager rekommenderar jag starkt att byta lagren. Tänk på att göra rätt vid montering.

MVH
Marcus