handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt med mitt lipo ack?



Ompa
2007-05-28, 20:39
Har ett E-POWER 1800 mAh, 11.1v, 8 - 12C som jag laddat ca 15ggr. Jag har det i en T-REX 450S och det har fungerat felfritt till lite nöjes flygning i trädgården. Tycker efter dom två sissta laddningarna att kapaciteten drastiskt har försämrats. Flygtiden har blivit kortare och det är ganska så dåligt drag när man ger full pitch. Vet heller inte om jag inbillar mig, men jag tycker att acken verkar "svälld" efter den senaste laddningen. Någon som vet vad som hänt?
Jag använder en E-Station 902 laddare och en E-Station PB5 balanserare. Enligt den torftiga manualen till balanseraren så verkar den iallafall fungera, dioderna tänds och släcks, blinkar etc precis som det är beskrivet så jag måste ju anta att den är felfri.
Inför stundande 3D flygningar så har jag i kväll beställt ett nytt ack: FlightPower EVO 20 2170mAh 11.1V 25C 54Amp, och vill nu inte att detta ack ska råka ut för samma missöde.
Råd önskas, vänligen men bestämt ;)

pgrts
2007-05-28, 21:50
Är batteriet uppsvällt så har du nog lastat det för hårt eller haft för dålig kylning. Min erfarenhet av LiPo och borstlöst är att varken motor eller batteri ska vara mer än lite ljumma (runt 40 grader) efter körning.

Batteriet kan verka OK för laddaren men ha mycket sämre kapacitet om man har kört det för hårt. Det händer ofta 3D-flygare som har lite små batterier för att spara gram.............

/Patrik

Ompa
2007-05-28, 22:04
Tack Patrik.
Läste i en annan tråd angående T-REX helisarna, man skulle undvika ack under 2100mAh och dom skulle ligga på min 20-30C. Det är väll bara att gilla läget då.
Det nya acket jag beställt skulle enligt ÖMH vara bland de bästa för just T-REX.
Jag kör på så fort jag får hem det och hoppas att det håller. Då vet jag åtminstone att det inte är laddaren eller balanseraren som pajat.

knas
2007-05-29, 15:21
1800mAh och 8C ger ca 14A kontinuerlig utström, funkar att hovra med och så men det dör ut ganske fort, dels för att det ligger på gränsen av vad det kan ge, samt om man tömmer det för mycket, vet inte hur länge du har flugit på varje laddning men generellt så sägs det att du bör inte få i mer än 80 % så ligger du på den säkra sidan. Har du kollat hur mycket du fått i efter flygningarna?

Antar att du köpt ett FP 2170? Tar du hand om det batteriet så kommer det ta hand om dig ;)

Ompa
2007-05-29, 20:51
Hej Knas.
Läste i en annan tråd där "Kenna" beskrev detta acc. Han hadde efektiv flygtid på ca 8 min så jag lägger mig väll på samma tid. Ska kolla noga vid 1a laddningen hur mycket som går i. Hoppas acken kommer innan helgen :roll:

Kenna
2007-05-31, 23:36
Det är bättre att dra ur accet lite för lite än lite för mycket. Gör som du tänker, flyg en stund. Kolla sedan hur mycket du får i så ser du snart vad en vettig flygtid hamnar på.

Ompa
2007-06-01, 17:31
Ska testa detta så fort acken dimper ner i brevlådan :)

Daniel
2007-08-23, 14:23
Har ett E-POWER 1800 mAh, 11.1v jag med....

1:laddningen var ok liksom 2:a ladningen
3:e gg:n var accens ena cell tom och de andra cellerna låg på ca 4V.

Sen kan jag inte hålla med om temperaturen - eller så gör jag nåt brutalt fel...

Mina accar kan man lagom fortfarande hålla med händerna (ca 60 - 65 grader) och direkt efter flygningen ser de ut som ballonger. jag flyger ca 5 minuter på en laddning och får i 1400 - 1500 i epowern.

Helin flyger dock bättre med orginal accen - blir lika varm - men prestandan är lite bättre - efter flygning går det in 1800 - 1850 och sväller kraftigt den med...

Laddaren jag använder är en BC06 och ställer in den på LiPo - 3,7V - Laddar med 1C (2.1A) i balanseringsläge - Detta tar ca 45 minuter.

Är detta ok???

Cellen som dog i e-power accen ersätts i helgen av butiken, dock motvilligt.