handdator

Visa fullständig version : Laddning av accar



gin
2007-06-01, 11:21
Hej jag flög lite lina på 60-talet och har nu på äldre dagar tagit upp modellflyget igen, har gett mig på metanolflyg. Jag upplever laddning av minar mottagaraccar Ni-Mh, som ett litet problem. Jag införskaffade en Swallow AC/DC 2 och började ladda. I min enfald fick jag för mig att laddaren skulle känna av "Delat Peak" på accen men se det verkar inte som den gör detta. Enligt laddaren så körde den i 2350 mah i min acc, en graupner 4,8 v 1700mah, laddström 0,2 A. Är det någon som vet hur man bär sig åt att ladda batterier utan att ställa in väckarklockan för att gå upp och avbryta laddning.

Mr J
2007-06-01, 12:04
Hej gin och välkommen till forumet!

Swallowladdarna har problem att detektera peaken om du laddar NiCd och NiMh för långsamt, prova att ladda med 0,5C så brukar det fungera bättre.
C är värdet på ackens kapacitet, så med din 1700 mAh acke blir 0,5C 850 mAh. Det fungerar för mig, jag har en Swallow och en Swallow Advance.

Lycka till!

ssn
2007-06-01, 13:53
Hej gin och välkommen till forumet!

Swallowladdarna har problem att detektera peaken om du laddar NiCd och NiMh för långsamt, prova att ladda med 0,5C så brukar det fungera bättre.
C är värdet på ackens kapacitet, så med din 1700 mAh acke blir 0,5C 850 mAh. Det fungerar för mig, jag har en Swallow och en Swallow Advance.

Lycka till!
Kan bara understryka vad "J" säger... Helt nöjd med Swallow i övrigt!

Sosen.

gin
2007-06-01, 17:46
Hej

tack för era svar, min fråga är är det bara Swallow-laddaren sopm har svårigheter eller gäller problemet generellt för alla laddare?


Gin

gin
2007-06-01, 17:55
Hej igen

Har denna typ av laddare sammaprolem som min Swallow?

"En ALC 8500 Expert. som man kan ladda på 4 kanaler oberoende från vart annat. iof. så kostar denna laddare en slant, men den klarar ladda alla batterier inkl. blybbatterier. 2990:- "


gin

pgrts
2007-06-01, 17:55
Jag undrar om det egentligen är någon vits att ladda med så låg ström.
Jag har nog aldrig laddat under 1C. Det gäller äver sändar och mottagarackar.
Långsamladdning är med så liten ström att man i stort sett kan låta den stå på "i evighet". Fördelen med långsamladdning är att man överladdar en del celler för att låta de som har lite mindre "kräm" få en chans att komma ikapp.

/Patrik

colsson
2007-06-01, 18:00
Mr J har helt rätt i det han säger och det gäller tyvärr alla laddarna som har samma programvara som Swallow & det är många laddare det! Själv har jag en Simprop bi-power med samma problem och programvara.

CAD:ar'n
2007-08-22, 13:23
Hej!

Har själv köpt en Swallow AC/DC...

Jag testade att ladda två NiMH ackar, båda på 7,2V. Jag blev lite orolig när Volten gick upp mot nästan 9V.

Är detta fel? Vad ska den ungefärliga spänningen vara på NiMH-ackar?

Tillslut, kan ackarna bli överladdade? :?

---
Någon som haft problem med laddningen av LiPo-ackar, ska köpa Balanseraren med interfacekabel. överladdning av Lipo är INTE bra om jag förstått det rätt :?