handdator

Visa fullständig version : flyga laban i lite mer än 10 sek



kenneth67
2007-06-02, 19:51
så tror man att man fortfarande kan flyga !! jo då en laban utan skevor gav vi oss på idag .... setupen enligt det man var van vid för 15 år sedan dvs roder på gas sticken å vad händer när det börjar gå åt skogen ?? jo man börja dra i skev spaken så det slutar med den där dova smällen som man inte ville höra ......klarade sig bra proppen gick å fenan hittade jag inte! kändes lite som om den var övermotoriserad sitter en asp28 på den drog som bara den loopa som om det inte fanns någon ände på orken å dom va tighta sitter ehhh satt en 9x5 prop på kommer inte ihåg vad som rekas så nu blir det till att reparera å sätta på en vinge med skevor på

McRegor
2007-06-02, 21:42
Hej,
Flyger du en kärra utan skevroder så är det nog rätt ovanligt att sätta sidorodret på den vänstra spaken...
Skulle nog föreslå en liten förändring där inför nästa försök.
Om den loopade friskt kan man också tänka sig att du hade lite för stort utslag på höjdrodret i kombination med felaktig trim. Kollade du t ex tyngdpunkten så att den ligger enligt anvisningarna ? Och ha gärna lite "milda" utslag på höjden till en början. Och möjligen lite lägre hastighet också.
F ö tror jag inte att skevroder på en Lajban är rätt melodi. Använd sida men flytta det till högerspaken som man brukar ha.
Hälsningar
Roger

kenneth67
2007-06-02, 22:12
det e sant vad jag menade var attatt jag inte tänkte mig för utansatte allt som på en kärra som skulle ha skevor .. alltså blev det hel galet...
så visst tyngd punkten låg kanske inte helt rätt då han va ganska hysterisk på höjden.. anledningen till att gick åt pipan var ju att när det väl barkat åt skogen pga felaktig roder placering så var det ju inte så lätt att rätta till som på en skev kärra.. tursamt så vadet inte ngn kostsam smäll, vinden va nog inte heller på min sida...kanvälsägaatt man va lite för själv säker ..... jag kan ju flyga :? ehh eller kunde för 15 år sedan iaf .,... troligen ganska ring rostig eller.. :oops: